Ίχνος Πλοήγησης
Σχέδια εργασίας σχολείων-μουσείων σχολικού έτους 2013-2014
Του κύκλου τα ειδώλια
Και τι δεν έκαναν τα νήπια του 35ου Νηπιαγωγείου Αχαρνών όταν αποφάσισαν με τη δασκάλα τους να επισκεφθούν το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης! Πριν από την επίσκεψη έμαθαν τι είναι ένα μουσείο, έπαιξαν τα ειδώλια και τους γλύπτες, διάβασαν ποιήματα και φαντάστηκαν τη ζωή των αρχαίων Κυκλαδιτών. Στο μουσείο είδαν τα εκθέματα της Κυκλαδικής συλλογής, ζωγράφισαν μάσκες και έγιναν για λίγο Κυκλαδίτες. Μετά την επίσκεψη, μίλησαν για τις εντυπώσεις τους, έφτιαξαν ειδώλια από πλαστελίνη, συνέθεσαν ακροστιχίδες και έπαιξαν κουκλοθέατρο.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Παραμύθια και παιχνίδια με τη συντροφιά των μυθικών πλασμάτων
Μυθικά πλάσματα αναζήτησαν στα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου μαθητές και μαθήτριες του 18ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών. Στο σχολείο τους, πριν και μετά την επίσκεψη, ανακάλυψαν μυθικά πλάσματα και άλλων πολιτισμών, διάβασαν σχετικά παραμύθια και τα αναπαρέστησαν με παντομίμα, αλλά και σχεδίασαν κόμιξ με τις δικές τους ιστορίες.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Αρχαία μουσικά όργανα
Με την αρχαία ελληνική μουσική ασχολήθηκαν μαθήτριες και μαθητές του 23ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών όταν επισκέφθηκαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Εκεί ανακάλυψαν απεικονίσεις αρχαίων μουσικών οργάνων στις Συλλογές των αγγείων, των χαλκών και των γλυπτών αλλά και άκουσαν μουσικούς ήχους από αντίγραφα αρχαίας λύρας και τυμπάνου. Στο σχολείο τους έφτιαξαν τα δικά τους αυτοσχέδια μουσικά όργανα και έμαθαν να τραγουδούν ένα ουκρανικό τραγούδι.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Φυτά και ζώα στα νομίσματα και στον διάκοσμο του Νομισματικού Μουσείου
16 μαθήτριες και μαθητές του 24ου Δημοτικού Σχολείου Αχαρνών με καταγωγή από τη Ρωσία επισκέφθηκαν το Νομισματικό Μουσείο. Εκεί ανακάλυψαν ζώα και φυτά που απεικονίζονται στα νομίσματα των συλλογών αλλά και στις τοιχογραφίες που διακοσμούν το ωραίο κτίριο του μουσείου. Ενθουσιασμένα τα παιδιά επέστρεψαν στο σχολείο τους, όπου συχνά συνέδεαν, στη συνέχεια, τα όσα έμαθαν κατά τη μουσειακή επίσκεψη με τη σχολική ύλη.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Δια-παίζουμε όλοι μαζί
Πώς παίζει κανείς χωρίς να βλέπει; Αυτό διερεύνησαν 22 μαθητές από το 26ο Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, εκ των οποίων οι 19 με καταγωγή από Αλβανία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Συρία, Αίγυπτο, Φιλιππίνες και Ουκρανία, όταν επισκέφθηκαν το Μουσείο Αφής. Εκεί περπάτησαν με κλειστά μάτια χρησιμοποιώντας το ειδικό μπαστούνι, περιεργάστηκαν παιχνίδια που χρησιμοποιούνται από άτομα με προβλήματα όρασης και έγραψαν με γραφή Μπράιγ. Στο σχολείο τους κατέγραψαν παιχνίδια που είναι δυνατόν να παιχτούν και από άτομα με προβλήματα όρασης και κάποια από αυτά τα έπαιξαν με κλειστά μάτια στην αυλή του σχολείου τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ένας κόσμος γεμάτος εκπλήξεις
Είναι η διαφορετικότητα προτέρημα ή ελάττωμα; 21 μαθητές, εκ των οποίων οι 14 αλλοδαποί από την Αλβανία, το Αφγανιστάν, τη Σαουδική Αραβία, τη Ρωσία, τη Ρουμανία και τις Φιλιππίνες, από το 35ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών προσπάθησαν να απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα, όταν επισκέφθηκαν τη Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου. Για το σκοπό αυτόν συνέθεσαν κάρτες-παζλ με πληροφορίες για το ταξίδι του Δαρβίνου, διαπίστωσαν τις διαφορές στα ράμφη των σπίνων του Δαρβίνου, και παρατήρησαν νημάτια και δείγματα του DNA. Στο τέλος έβγαλαν το συμπέρασμα ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί, ξεχωριστοί, και ο καθένας από μας αξίζει κάτι.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Η δουλειά μάς πάει παντού!
Η ανάγκη για να βρουν δουλειά έκανε πάντα τους ανθρώπους να μετακινούνται εντός ή εκτός συνόρων. Αυτό διαπίστωσαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 55ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών όταν επισκέφθηκαν το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, όπου είδαν τη Μόνιμη Έκθεση «Άνθρωποι και Εργαλεία. Όψεις της εργασίας στην προβιομηχανική κοινωνία». Εκεί τα παιδιά γνώρισαν εργαλεία παλιών επαγγελμάτων, αναγνώρισαν επαγγέλματα σε επίθετα ονομάτων, σημείωσαν τη διαδρομή της οικογενειακής τους μετακίνησης πάνω σε έναν παγκόσμιο χάρτη, παρακολούθησαν αφήγηση παραμυθιού, και συμμετείχαν σε πλήθος άλλες ενδιαφέρουσες δραστηριότητες. Έφυγαν κρατώντας ένα μπαλόνι όπου ήταν γραμμένο το επάγγελμα των ονείρων τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ζωντανεύοντας τους μύθους: η ζωφόρος του ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο και οι άθλοι του Θησέα
16 μαθητές από το 87ο Δημοτικό Σχολείο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Αθηνών, με καταγωγή από Αλβανία, Βουλγαρία, Ελλάδα (μεταξύ των οποίων Τουρκόφωνοι από περιοχή Θράκης), Πολωνία, Ιράκ και Βενεζουέλα, επισκέφθηκαν τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και το Αρχαιολογικό Μουσείου Λαυρίου, όπου εκτίθεται η ζωφόρος του ναού (Κενταυρομαχία, Γιγαντομαχία, άθλοι Θησέα). Αφού έμαθαν πολλά για τον μύθο του Θησέα, επισκέφθηκαν το Αρχαίο Θέατρο Λαυρίου στον Θορικό και αναπαρέστησαν τον μύθο με την τεχνική του θεάτρου σκιών.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Διαφορετικές διαδρομές… ίδιος προορισμός
Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη επισκέφθηκαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 12ου Δημοτικού Σχολείου Νεάπολης, αφού πρώτα έκαναν ενδελεχή έρευνα και προετοιμασία στο σχολείο. Όταν επέστρεψαν, έστησαν το δικό τους Βυζαντινό μουσείο μέσα στη σχολική τάξη, με υφαντά, ψηφιδωτά και άλλα έργα που δημιούργησαν αντλώντας έμπνευση από τον βυζαντινό πολιτισμό.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Με τα μάτια του παππού και της γιαγιάς
Το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης επισκέφθηκαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του 63ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης. Εκεί, έφτιαξαν κολάζ, ντύθηκαν με αυθεντικές παραδοσιακές ενδυμασίες, και δραματοποίησαν ένα παραμύθι σχετικό με τις φορεσιές και τη λαϊκή παράδοση.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ανακαλύπτω το παρελθόν της γειτονιάς μου, περπατώντας στους δρόμους και ερευνώντας τα αρχεία του σχολείου μου
Το Εβραϊκό Μουσείο και το Κέντρο Ιστορίας του Δήμου Θεσσαλονίκης επισκέφθηκαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 67ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης. Αφού έκαναν έρευνα στις συλλογές των μουσείων, αλλά και στα αρχεία του σχολείου τους, πήραν πολλές πληροφορίες για τους μαθητές που φοιτούσαν παλιότερα στο σχολείο τους αλλά και για τη σύνθεση του πληθυσμού και την ποικιλία των παλαιότερων επαγγελμάτων της γειτονιάς τους. Ακόμη περπάτησαν στην πόλη τους και πέρασαν από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, την οδό Μοναστηρίου, με μία στάση στο φαρμακείο Ζωγράφου, όπου πήραν συνέντευξη από τον ιδιοκτήτη, τρίτης γενιάς φαρμακοποιό της περιοχής, την πλατεία Βαρδαρίου, το Λιμάνι, το Τελωνείο και την πλατεία Ελευθερίας. Τα αποτελέσματα της εργασίας τους τα παρουσίασαν σε γονείς και κατοίκους της περιοχής σε μια εκδήλωση του σχολείου τους στο τέλος του σχολικού έτους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Γνωρίζω το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης»
Ο Θόδωρος Παπαγιάννης, γλύπτης και καθηγητής για πολλά χρόνια στην ΑΣΚΤ της Αθήνας, επέστρεψε και ίδρυσε, στο δημοτικό σχολείο όπου φοίτησε παιδάκι στο Ελληνικό Ιωαννίνων, ένα μουσείο, όπου στέγασε τα έργα του που τα εμπνέεται από την ελληνική παράδοση και από τη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Μαθήτριες και μαθητές του 9ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων αφού επισκέφθηκαν το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης», οδηγήθηκαν στην ύπαιθρο όπου έφτιαξαν τις δικές τους δημιουργίες Land art. Έφυγαν φωνάζοντας: Περάσαμε τέλεια!
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
"Θεόδωρος Παπαγιάννης. Επιστροφή στο Ελληνικό". Ντοκιμαντέρ του Παναγιώτη Κράββαρη (trailer)
Οι περιπέτειες του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα
Ένα οθωμανικό μνημείο, το Κουρσούμ Τζαμί, επισκέφθηκαν μαθήτριες και μαθητές του 32ου Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων. Προηγουμένως, ο αρχαιολόγος επισκέφθηκε το σχολείο και μίλησε για τον μεγάλο αρχιτέκτονα Σινάν που σχεδίασε το τζαμί, καθώς και για το θρύλο του πρίγκιπα Οσμάν Σαχ. Τα παιδιά εμπνεύστηκαν και έγραψαν το δικό τους παραμύθι εικονογραφώντας το με όμορφες δικές τους ζωγραφιές.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Η περιπέτεια του πρίγκηπα Οσμάν Σάχ
Παλαμήδι: Ο δικός μας Τιτανικός
Τι σχέση έχει το Παλαμήδι με τον Τιτανικό; Ότι ενώ σχεδιάστηκαν με κάθε φροντίδα, υπήρχε πάντα ο απρόβλεπτος παράγοντας που οδηγούσε στην καταστροφή. Το Παλαμήδι μόνο με προδοσία παραδόθηκε στους πολιορκητές του κατά τη διάρκεια της μακραίωνης ιστορίας του. Αυτά και άλλα πολλά έμαθαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ναυπλίου κατά την επίσκεψή τους στο Παλαμήδι.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ταξίδι πάνω σε ταύρο
Τον μινωικό πολιτισμό, αλλά και τα αλφάβητα των χωρών καταγωγής τους γνώρισαν μαθητές και μαθήτριες του 16ου Διαπολιτισμικού Σχολείου Χανίων, όταν επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου και την Κνωσό. Αργότερα έκαναν τα δικά τους κολάζ με μυθικά τέρατα και στόλισαν το σχολείο τους με μια ωραία τοιχογραφία αντλώντας έμπνευση από τον μινωικό πολιτισμό.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Τα κτήρια λένε την ιστορία τους
Τα κτήρια της γειτονιάς τους και της περιοχής του σχολείου τους θέλησαν να ανακαλύψουν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 48ου Γυμνασίου Αθηνών με τη βοήθεια των αρχιτεκτόνων της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Νεότερων και Σύγχρονων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού (ΔΑΝΣΜ). Μολονότι η επίσκεψη στα κτήρια δεν κατέστη δυνατή, οι μαθητές ερεύνησαν και έμαθαν πολλά για τον νεοκλασικισμό και τον μοντερνισμό όσον αφορά στην αρχιτεκτονική της Αθήνας.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Τα μονοπάτια του νερού μέσα από τα εκθέματα του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Αθηνών
30 μαθητές, εκ των οποίων οι 25 αλλοδαποί με καταγωγή από την Αίγυπτο, τις Φιλιππίνες, την Αλβανία, τη Σρι-Λάνκα και το Σουδάν, από το 56ο Γυμνάσιο Αθηνών επισκέφθηκαν το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στην Αθήνα. Εκεί, ανακάλυψαν αγγεία και παραστάσεις που έχουν σχέση με το νερό. Επίσης, παρατήρησαν την εγκατάσταση με τίτλο «Δεήσεις» της Καλλιόπης Λαιμού, στον αύλειο χώρο του μουσείου. Το έργο, μια αυθεντική βάρκα που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά μεταναστών, καλυμμένη με χιλιάδες τάματα, χαραγμένα με τα ονόματα, την ημερομηνία και τον τόπο γέννησης μεταναστών, έδωσε μια καλή αφορμή για τη συζήτηση του μεταναστευτικού φαινομένου.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Αναζητώντας ζώα και φυτά, τότε και τώρα
Τον Αρχαιολογικό Χώρο και το Μουσείο Κεραμεικού επισκέφθηκαν 18 μαθητές και μαθήτριες του 67ου Γυμνασίου Αθηνών, από τους οποίους οι 8 κατάγονται από την Αίγυπτο, την Αλβανία, την Πολωνία και τη Ρουμανία. Εκεί, ερεύνησαν και παρατήρησαν όχι μόνο τα μουσειακά εκθέματα, αλλά και το φυσικό περιβάλλον του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού. Στο σχολείο τους βρήκαν πληροφορίες για παραδοσιακά τραγούδια στα οποία αναφέρονται φυτά, και ποτάμια από τις χώρες καταγωγής τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Το γεύμα
Πώς συνδέονται η αρχαιολογία, το θέατρο, οι τοπικές κουζίνες και η σύγχρονη τέχνη; Μαθήτριες και μαθητές από το 2ο Εσπερινό Γυμνάσιο Αθηνών, ηλικίας 17 έως 69 ετών, με καταγωγή από Ελλάδα, Αλβανία, Ιράκ, Νιγηρία, Ρωσία και Φιλιππίνες, επισκέφθηκαν το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και είδαν την εγκατάσταση από την περφόρμανς με τίτλο Το γεύμα, των Ευθύμη Θέου και Θανάση Δεληγιάννη. Ύστερα πήραν συνεντεύξεις από εστιατόρια, συζήτησαν για συνταγές των πατρίδων τους και συνέφαγαν στο σχολείο τους εδέσματα που ετοίμασαν μαθητές και καθηγητές.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Εδώ, εκεί, παντού!
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης επισκέφθηκαν 13 μαθητές και μαθήτριες από το 32ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης. Εκεί, όπως και στη σχολική αίθουσα πριν και μετά την επίσκεψη, ερεύνησαν και ανακάλυψαν πτυχές από την ιστορία και την κουζίνα της Θεσσαλονίκης, ως πολυπολιτισμικής πόλης κατά την αρχαιότητα, αλλά και των τόπων καταγωγής τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
3, 2, 1, Αισθήσεις εν δράσει!
Με την τέχνη και την τεχνική του κινηματογράφου ασχολήθηκαν 12 μαθητές από το Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, από τους οποίους οι 10 κατάγονται από την Αλβανία, τη Γεωργία, την Κίνα, το Μάλι και τη Ρωσία, και κάποιοι γνωρίζουν ελάχιστα ή καθόλου την ελληνική γλώσσα. Τα παιδιά είδαν επιλεγμένες ταινίες, κυρίως βωβού κινηματογράφου, στο σχολείο τους και στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Κατόπιν επισκέφθηκαν το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όπου γύρισαν σε ταινία μικρού μήκους ένα σενάριο δικής τους έμπνευσης με τίτλο «Μυστήριο στη Φλωρεντία. Σπαγγέτι Κορλεόνε».
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Της Τέχνης τα Παράξενα: Σώμα-Αφαίρεση-Παραμόρφωση
Το σώμα και τους τρόπους απεικόνισής του στη σύγχρονη τέχνη διερεύνησαν οι μαθητές του Ειδικού Γυμνασίου Κωφών και Βαρηκόων Θεσσαλονίκης κατά την επίσκεψή τους στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. Εστιάζοντας σε συγκεκριμένα έργα και χρησιμοποιώντας ποικίλες τεχνικές, όπως το θεατρικό παιχνίδι, τη μαιευτική μέθοδο, τη συζήτηση και ευφάνταστες βιωματικές δράσεις, η μουσειοπαιδαγωγός βοήθησε τα παιδιά να προσεγγίσουν τη σύγχρονη τέχνη, ώστε στη συνέχεια να εκφραστούν τα ίδια δημιουργικά στο καλλιτεχνικό εργαστήρι που ακολούθησε.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Η Ιδέα του Ωραίου από εποχή σε εποχή και από τόπο σε τόπο
Τι είναι το ωραίο; Πώς ορίζεται και πώς γίνεται αποδεκτό από διαφορετικές κοινωνίες στον τόπο και τον χρόνο; Αυτά τα ερωτήματα προσπάθησαν να απαντήσουν μαθήτριες και μαθητές του Γυμνασίου Αγιάς που επισκέφθηκαν τη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας, Μουσείο Γ.Ι Κατσίγρα. Τα παιδιά, αφού είδαν τους πίνακες και ενημερώθηκαν για αυτούς, ζωγράφισαν τις δικές τους δημιουργίες εμπνεόμενα από τους πίνακες των συλλογών, και συγκεκριμένα τις προσωπογραφίες. Τα έργα τους τα ολοκλήρωσαν στο σχολείο στο μάθημα των Εικαστικών.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Βίο-μηχανία
Το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου επισκέφθηκαν μαθήτριες και μαθητές από το Γυμνάσιο Οινοφύτων. Τα παιδιά όχι μόνο συμμετείχαν σε ευφάνταστα εκπαιδευτικά προγράμματα κατά την επίσκεψη στο μουσείο, αλλά και στο σχολείο προσέγγισαν τη βιομηχανική μας κληρονομιά διαθεματικά μέσα από την Τεχνολογία, το Θέατρο και τη Δημιουργική γραφή. Όλες τις δράσεις τους τις βιντεοσκόπησαν και τις ανήρτησαν στην ιστοσελίδα του σχολείου τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Χάρτες – μια εικόνα από το παρελθόν
Ιστορικούς, εκκλησιαστικούς αλλά και σατυρικούς χάρτες είδαν οι μαθητές του Γυμνασίου Αρεόπολης όταν επισκέφθηκαν την Κουμαντάρειο Πινακοθήκη Σπάρτης. Προηγουμένως, στο σχολείο τους επέλεξαν να ασχοληθούν με χάρτες που αφορούν στη νεότερη ελληνική ιστορία και δημιούργησαν τους δικούς τους χάρτες, όπου αποτυπώνονται οι αλλαγές των συνόρων του νεότερου ελληνικού κράτους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Διερευνώντας την έννοια του εθελοντισμού στον πολιτισμό
Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είχαν αποφασίσει να επισκεφθούν οι μαθητές του 2ου Γυμνασίου Νάξου, για να διερευνήσουν την έννοια του εθελοντισμού στον πολιτισμό. Όταν για σοβαρούς λόγους το ταξίδι στην Αθήνα ματαιώθηκε, οι μαθητές και οι μαθήτριες επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Απειράνθου Νάξου και με έκπληξη διαπίστωσαν ότι και στην ιδιαίτερη πατρίδα τους υπάρχουν μουσεία χάρη στον εθελοντισμό και τις προσπάθειες των συντοπιτών τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Στα ίχνη των χαμένων χρωμάτων
Συνήθως το λευκό χρώμα μας έρχεται στο νου όταν σκεφτόμαστε την ελληνική αρχαιότητα. Και όμως, τα αρχαία αγάλματα είχαν χρώματα! Αυτό ανακάλυψαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 2ου ΓΕΛ Αγίων Αναργύρων όταν επισκέφθηκαν το Μουσείο Ακρόπολης και τον Παρθενώνα. Όταν επέστρεψαν στο σχολείο τους, εμπνεύστηκαν από τα σχέδια και τα χρώματα που είχαν δει και συνέθεσαν τις δικές τους δημιουργίες.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Έχεις μήνυμα!
Την επικοινωνία και τη διακίνηση μηνυμάτων στην παγκοσμιοποιημένη εποχή μας διερεύνησαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του Ειδικού Λυκείου Κωφών και Βαρηκόων Θεσσαλονίκης κατά την επίσκεψή τους στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Χωρισμένοι σε ομάδες και κρατώντας αντικείμενα, όπως μία σφραγίδα ή ένα βάζο με μέλι, έψαξαν τις συλλογές ώστε να εντοπίσουν τα σχετικά εκθέματα. Αφού συζήτησαν και πήραν πληροφορίες για τα έργα από τη μουσειοπαιδαγωγό, δραματοποίησαν επικοινωνιακές πράξεις και τύπωσαν τα δικά τους μηνύματα με την τεχνική του στένσιλ πάνω σε ασπρόμαυρες αναπαραγωγές χαρτονομισμάτων του ευρώ.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Πρόσωπα, ιστορίες και τέχνη στο Αχίλλειο
Μια θλιμμένη αυτοκράτειρα, η Ελισάβετ της Αυστρίας, έχτισε το Αχίλλειο και το ονόμασε έτσι προς τιμήν του αγαπημένου της ήρωα, του Αχιλλέα. Κατόπιν, αφού το απέκτησε για κάποια χρόνια ο αυτοκράτορας της Γερμανίας Γουλιέλμος ο Β΄, το Αχίλλειο γνώρισε διάφορες χρήσεις μέχρι να γίνει το δημοφιλές αξιοθέατο που είναι σήμερα. Αυτά και πολλά άλλα είπαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του 5ου ΓΕΛ Κέρκυρας όταν ξενάγησαν τους συμμαθητές τους στο Αχίλλειο.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ουδέν ο θάνατος διαφέρει του ζην
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Κομοτηνής επισκέφθηκαν μαθητές του Γενικού Λυκείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών, από τους οποίους οι 18 μουσουλμάνοι από τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης. Εκεί οι μαθήτριες και οι μαθητές συζήτησαν για τα ταφικά έθιμα σε διάφορους πολιτισμούς, ανέλαβαν ρόλους και ανακάλυψαν αρχαία θρακικά ταφικά έθιμα μέσα από τα μουσειακά εκθέματα, και συσχέτισαν αποσπάσματα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας με αντικείμενα του μουσείου. Οι έφηβοι απόλαυσαν την επίσκεψη και «ακόμη και εσωστρεφείς μαθητές στην τάξη επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο εντός του μουσειακού χώρου».
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
« Χαίρετε οι παράγοντες»
«Χαίρετε οι παράγοντες». Με αυτήν τη φράση καταλήγει το κείμενο που βρίσκεται στη ρωμαϊκή επιτύμβια στήλη της Αυρηλίας Κασσάνδρας. Αυτήν τη στήλη, μεταξύ άλλων, μελέτησαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου –Λ.Τ. Φλώρινας όταν επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινας, αφού μίλησαν για τον θάνατο στο μάθημα της Φιλοσοφίας. Μετά την επίσκεψη, έκαναν έρευνα κοινού στην πόλη της Φλώρινας σχετικά με τις ρωμαϊκές στήλες, αλλά και κάποιες μαθήτριες ζωντάνεψαν την Ιστορία, αφού ενδύθηκαν ως ρωμαίες και απήγγειλαν κείμενα μυθοπλασίας που βασίζονται στα κείμενα των επιτυμβίων στηλών.
Σχέδια εργασίας σχολείων-μουσείων σχολικού έτους 2012-2013
Μέσα στο ρυθμό της πόλης
Η πόλη μέσα στην οποία ζούμε και οι διαδρομές μας μέσα σ’ αυτήν. Αυτό το θέμα και άλλα πολλά διερεύνησαν τα νήπια του 5ου Νηπιαγωγείου Διαβατών, μέσα από έργα της σύγχρονης τέχνης που είδαν κατά την επίσκεψή τους στο Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης στην Αποθήκη Β1 είδαν την έκθεση Τόποι της Μνήμης, και στη Μονή Λαζαριστών είδαν την έκθεση της Ρωσικής Πρωτοπορίας και πήραν μέρος σε πολλές και ποικίλες δράσεις. Με τη βοήθεια των μουσειοπαιδαγωγών έφτιαξαν στο σχολείο τους τη δική τους πόλη σε τρισδιάστατη μακέτα. Στο τέλος έγινε μια αναδρομική έκθεση της δράσης σε χώρο του μουσείου. Αυτή την έκθεση επισκέφτηκαν τα νήπια με τους γονείς τους αλλά και άνθρωποι του μουσείου και όλοι μαζί χάρηκαν για αυτήν την επιτυχημένη συνεργασία.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Παρέα με έναν ελέφαντα που έζησε κάποτε στην Κρήτη
Το ξέρατε ότι στα προϊστορικά χρόνια ζούσαν στην ΚΑθηνώρήτη ελέφαντες; Δεκαπέντε νηπιάκια, από τα οποία τα δεκατρία κατάγονται από την Αλβανία, τη Βουλγαρία και τη Συρία, του 2ου Νηπιαγωγείου Ρεθύμνου επισκέφθηκαν το Παλαιοντολογικό Μουσείο Ρεθύμνου - Παράρτημα Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή. Εκεί γνώρισαν τον προϊστορικό ελέφαντα που έζησε στην Κρήτη, και ύστερα στο σχολείο τους έγραψαν ένα παραμύθι με τίτλο «Ο Ελέφαντας που γύρισε στη ζούγκλα» και το έπαιξαν σε κουκλοθέατρο με φιγούρες που έφτιαξαν μόνα τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Συναισθήματα: εγώ, εσύ, εμείς
Είκοσι πρωτάκια, από τα οποία τα έξι με καταγωγή από την Αλβανία, από το 1ο Δημοτικό Σχολείο Νέων Μουδανιών επισκέφθηκαν το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Εκεί, με την καθοδήγηση των μουσειοπαιδαγωγών και παρατηρώντας μοντέρνα έργα τέχνης, έπαιξαν με τα συναισθήματά τους, που είχαν μάθει να τα αναγνωρίζουν μέσα από στοχευμένες δράσεις στο σχολείο πριν την επίσκεψη. Στις 5 Ιουνίου συμμετείχαν στο σχολείο τους στο πάρτι των συναισθημάτων, όπου έπαιξαν, έφαγαν, χόρεψαν και τραγούδησαν μαζί με τους γονείς τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Χτίζοντας» μαζί !!!
Δεκαοκτώ μαθητές και μαθήτριες της Α΄ τάξης του 30ου Δημοτικού Σχολείου Βόλου επισκέφθηκαν όχι μία, αλλά δύο φορές το Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Τσαλαπάτα. Πριν την επίσκεψη, τα παιδιά ξεκινώντας από την ενότητα του σχολικού βιβλίου της Μελέτης Περιβάλλοντος «Το σπίτι μου» μίλησαν για τα σπίτια τους και παρατήρησαν τα σπίτια της γειτονιάς τους. Στην πρώτη επίσκεψη στο μουσείο τα παιδιά παρατήρησαν τα κεραμίδια και τα τούβλα και συμμετείχαν σε παιχνίδι ρόλων εμπνευσμένο από το παραμύθι «Τα τρία γουρουνάκια». Στη δεύτερη επίσκεψη, έγιναν τα ίδια κτίστες και κατασκεύασαν τούβλα και κεραμίδια και μια μικρογραφία οικίας.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Σπίτι μου, σπιτάκι μου!
Δεκαεννέα μαθητές της Β΄ τάξης του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Ευκαρπίας επισκέφθηκαν την έκθεση «Προϊστορική Μακεδονία» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Με αυτή την επίσκεψη όπου πήραν μέρος σε ποικίλες δραστηριότητες, αλλά και τις δράσεις που έκαναν στο σχολείο πριν και μετά την επίσκεψη, κατάλαβαν πόσο σημαντική ήταν για τους προϊστορικούς ανθρώπους, αλλά εξακολουθεί να είναι και για μας σήμερα, η κατοικία.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Παραμύθι «Σπίτι μου-σπιτάκι μου»
Ταξιδεύοντας στον κόσμο των θεών
Δεκαεννέα μαθητές της Γ΄ τάξης του 32ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, από τους οποίους οι δεκαέξι με καταγωγή από την Αίγυπτο, την Αλβανία, τη Βουλγαρία, την Πολωνία, τη Συρία, τη Ρουμανία, και τη Ρωσία, επισκέφθηκαν το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Εκεί γνώρισαν το ελληνικό δωδεκάθεο και το συνέκριναν με τους θεούς των χωρών καταγωγής τους, για τους οποίους είχαν συγκεντρώσει πληροφορίες πριν την επίσκεψη. Στο τέλος έφτιαξαν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι μυθολογίας, που το ονόμασαν «το θεϊκό φιδάκι» και το έπαιξαν στην τάξη τους τις τελευταίες μέρες του σχολικού έτους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Μουσική: ένα δώρο των μουσών
Πόσο σημαντική ήταν η μουσική για τους αρχαίους Έλληνες; Αυτό διερεύνησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Δ΄ τάξης από το 52ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών όταν επισκέφθηκαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Χωρισμένοι σε ομάδες έψαξαν τις συλλογές του μουσείου και βρήκαν κάθε είδους μουσικά όργανα που τα συνέκριναν με σύγχρονα όργανα από διάφορες χώρες του κόσμου.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Τα τέρατα πάνε μουσείο
Το ξέρατε ότι σε ένα μουσείο, εκτός από ενδιαφέροντα ή βαρετά εκθέματα, μπορείς να συναντήσεις και τέρατα; Τριάντα μαθητές της Δ΄ τάξης από το 150ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών επισκέφθηκαν το Νομισματικό Μουσείο Αθηνών. Οι είκοσι τέσσερις από τους παραπάνω μαθητές είναι αλλοδαποί από την Αλβανία, τη Γεωργία, τη Ρουμανία, την Ινδονησία, τις Φιλιππίνες, το Μπαγκλαντές, το Αφγανιστάν, τη Συρία και την Αίγυπτο. Τα παιδιά στο σχολείο και στο μουσείο γνώρισαν αρχαία και νέα τέρατα και έγραψαν ένα καταπληκτικό παραμύθι.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Παίζουμε, μαθαίνουμε, διασκεδάζουμε στο Τελλόγλειο
Δεκαπέντε μαθητές και μαθήτριες της Δ΄ τάξης του 37ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης επισκέφθηκαν την έκθεση με τίτλο «Η Θεσσαλονίκη των Τέλλογλου» στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών. Εκεί, εντυπωσιάστηκαν από τους ζωγραφικούς πίνακες και όταν επέστρεψαν στο σχολείο έγραψαν με αφοπλιστικό τρόπο τις εντυπώσεις τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Η κιβωτός των γεύσεων και το ταξίδι της στο χρόνο
Δεκαπέντε μαθητές και μαθήτριες της Δ΄ τάξης του 8ου Δημοτικού Σχολείου Πτολεμαΐδας επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Αιανής Κοζάνης. Εκεί πήραν πολλές πληροφορίες για αρχαία αντικείμενα που σχετίζονται με την αρχαία διατροφή. Κατόπιν, στο πλαίσιο εκπαιδευτικού παιχνιδιού, τα παιδιά άλεσαν σιτάρι σε χειρομύλι, ζύμωσαν και έπλασαν ψωμί και παρασκεύασαν ένα παραδοσιακό αρχαίο γλύκισμα.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Όταν στο Μουσείο τα κουρούπια, γίνανε αμφορείς, υδρίες και κύλικες
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας επισκέφτηκαν οι δεκατέσσερις μαθητές και μαθήτριες της Δ΄ τάξης από το Δημοτικό Σχολείο Επισκοπής-Γωνιάς Θήρας. Αφού πήραν πολλές πληροφορίες, επισκέφθηκαν και έναν αγγειοπλάστη και δημιούργησαν τα δικά τους αγγεία.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Βρώμα... και ευωδία
(*Βρώμα (το) : ο,τιδήποτε τρώγεται, έδεσμα, φαγητό ,τροφή)
Έχετε σκεφθεί ότι οι Βυζαντινοί εκτός από το να χτίζουν εκκλησίες και να κάνουν ψηφιδωτά έτρωγαν κιόλας; Τα φαγητά των Βυζαντινών και όλα όσα σχετίζονται με αυτά έψαξαν να βρουν οι μαθητές του Ε1΄ του 51ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών όταν επισκέφτηκαν το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών. Τα παιδιά αφού κατέγραψαν τις δικές τους διατροφικές συνήθειες και τις συνέκριναν με εκείνες των Βυζαντινών αλλά και με συνταγές των χωρών καταγωγής τους, μαγείρεψαν με τους γονείς τους, και μια Κυριακή γευμάτισαν στο μουσείο μαζί με τους μουσειοπαιδαγωγούς που τους ξενάγησαν στο μουσείο.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Περί υδάτων…στο Βυζάντιο
Δέκα τέσσερις μαθητές και μαθήτριες της τάξης Ε΄2 από το 51ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών επισκέφθηκαν το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών και διερεύνησαν τη σχέση των Βυζαντινών με το νερό. Εκεί ανακάλυψαν αγγεία και παρατήρησαν εικόνες που σχετίζονται με το νερό. Εκτός από τις άλλες δραστηριότητές τους στο σχολείο, επισκέφθηκαν και πάλι το μουσείο μαζί με τους μαθητές της τάξης Ε΄1 και με γονείς των μαθητών και, αφού ξεναγήθηκαν από τους μουσειοπαιδαγωγούς, τελείωσαν την επίσκεψη με βυζαντινά -και όχι μόνο- εδέσματα.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Θεοί και ήρωες: Η ζωφόρος του ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο
Είκοσι πέντε μαθητές φοιτούν στην Ε΄ τάξη στο Δημοτικό Σχολείο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Αλσούπολης, όλοι αλλοδαποί ή παλιννοστήσαντες από την Αμερική, την Αυστραλία, τη Συρία, την Αίγυπτο, την Αιθιοπία, το Μαρόκο, τη Νιγηρία, τις Σεϋχέλλες, τις Φιλιππίνες, την Πολωνία, τη Νορβηγία, τη Γεωργία, το Λίβανο, την Αρμενία, την Ινδία και τη Σρι Λάνκα. Τα παιδιά επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Λαυρίου και τον Αρχαιολογικό χώρο Σουνίου, αφού πρώτα μελέτησαν στο σχολείο το μύθο του Θησέα και βρήκαν πληροφορίες για ήρωες των χωρών καταγωγής τους. Στο Σούνιο θαύμασαν το ναό του Ποσειδώνα και είδαν με τη φαντασία τους τον Αιγέα να ατενίζει το πέλαγος περιμένοντας τον Θησέα. Στο μουσείο μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες μελέτησαν τη ζωφόρο του ναού που είχαν δει στο Σούνιο. Τέλος, μαζί με τη μουσειακή ζωγράφο δημιούργησαν μια ταινιούλα animation με το μύθο του Θησέα.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ο μύθος του Αιγέα (animation) (.zip)
Το Βυζάντιο μαγεύει… με αμφορείς και σκεύη!
Βουτιά στο βυζαντινό πολιτισμό έκαναν οι είκοσι τρεις μαθητές, από τους οποίους οι 12 αλλοδαποί και παλιννοστήσαντες, της Ε΄ τάξης του 5ου Δημοτικού Σχολείου Σταυρούπολης. Τα παιδιά με τις εκπαιδευτικούς τους συνέδεσαν το εκπαιδευτικό πρόγραμμα με πολλά μαθήματα του Προγράμματος Σπουδών, επισκέφτηκαν το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού, όπου πήραν πληροφορίες για τα αντικείμενα καθημερινής χρήσης στο Βυζάντιο, και, στην περιήγηση που έκαναν στην πόλη, θαύμασαν από κοντά τα βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Πατρίδα του άνδρα είναι όπου κι αν ευημερεί… (Πλούτος, Αριστοφάνης)
Δεκαεννέα μαθητές και μαθήτριες της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του 1ου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου Εχιναίων επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Λαμίας και αφού μελέτησαν τα εκθέματα χρησιμοποίησαν τις νέες γνώσεις τους για το θεατρικό έργο που ανέβασαν με τίτλο «οι Όρνιθες… στο σημερινό μας κοτέτσι». Στην παράσταση μπροστά σε κοινό, ο Δημήτρης από την Αλβανία εισέπραξε το δυνατότερο χειροκρότημα και ψηφίστηκε MVP (MostValuablePlayer) της παράστασης.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Κάπου «κρύβεται» ένας πολιτισμός…
Οι Κατακρύψεις του Δημήτρη Αληθεινού αγκαλιάζουν τον πλανήτη προειδοποιώντας για τους κινδύνους εξαφάνισης του είδους μας και προτείνοντας τη διάσωση της πολιτισμικής πολυφωνίας ως απάντηση στην παγκοσμιοποίηση. Τα παιδιά της ΣΤ΄ τάξης από το 151ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών επισκέφθηκαν το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Αθηνών και είδαν την έκθεση «Δημήτρης Αληθεινός- Αναδρομική». Εκεί συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Ταξιδεύω και κατακρύβω». Πίσω στο σχολείο, αφού συζήτησαν για τις θρησκείες, τους πολιτισμούς και την παγκοσμιοποίηση, κατέκρυψαν συμβολικά δύο αντικείμενα στο χώρο του σχολείου: ένα ημερολόγιο και ένα παλιό βιβλίο.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)Ρεθύμν
Φωνές νερού μυριάδες-Ταξιδεύοντας με το νερό
Σαν το νεράκι έμαθαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ΄ τάξης του 4ου Δημοτικού Σχολείου Μυτιλήνης όλα όσα σχετίζονται με το νερό, όταν επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Μυτιλήνης, το Ρωμαϊκό Υδραγωγείο Μόριας και τα Λουτρά Θερμίας Αρτέμιδος στη Θερμή. Αφού διάβασαν βιβλία, έπαιξαν παιχνίδια και έκαναν ένα σωρό ερωτήσεις στην αρχαιολόγο που τους ξενάγησε, παρουσίασαν μια μικρή δραματοποίηση του παραμυθιού ''Το θαλασσολούλουδο'' που θίγει το θέμα της διαφορετικότητας και την προσπάθεια αποδοχής της στη σύγχρονη εποχή της παγκοσμιοποίησης.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Συνεδριάζουμε στην αρχαία Κασσώπη!
Εξήντα δύο μαθητές της Α΄ τάξης του 1ου Γυμνασίου Πρέβεζας, από τους οποίους οι 14 από την Αλβανία, επισκέφθηκαν τον Αρχαιολογικό χώρο της Κασσώπης. Εκεί, αφού έμαθαν να κυκλοφορούν στην αρχαία πόλη με το ιπποδάμειο σύστημα, συμμετείχαν σε παιχνίδι ρόλων: αφού χωρίστηκαν σε ομάδες, ως εκπρόσωποι των τεσσάρων φυλών της αρχαίας Ηπείρου, προβληματίστηκαν και πήραν αποφάσεις με στόχο τη διασφάλιση αρμονίας και ειρήνης, κάτω από την ομπρέλα της Ηπειρωτικής Συμμαχίας, όπως γινόταν άλλοτε.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Σ’ αγάπησαν δύο πατρίδες
Είκοσι πέντε μαθητές της τάξης Β3 του 8ου Γυμνασίου Αθηνών, από τους οποίους οι είκοσι ένας με καταγωγή από την Αλβανία, τη Ρουμανία, τη Συρία, τη Σιέρα Λεόνε και τις Φιλιππίνες, επισκέφθηκαν τον αρχαιολογικό χώρο του Κεραμεικού. Εκεί τα παιδιά πήραν απαντήσεις στις απορίες τους από τους δύο αρχαιολόγους που συμμετείχαν στη δράση, έπαιξαν κυνήγι θησαυρού και συμπλήρωσαν με επιτυχία την ακροστιχίδα που ετοίμασε για αυτά το μουσείο. Μετά την επίσκεψη, στο σχολείο τους, ζωγράφισαν το αντικείμενο που τους συγκίνησε περισσότερο και έφτιαξαν έτσι το δικό τους μουσείο.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Τα εν οίκω, εν δήμω
Τέσσερις μουσουλμάνοι και δεκαέξι χριστιανοί μαθητές της Β΄ τάξης από το 60ο Γυμνάσιο Αθηνών επισκέφθηκαν το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών και πλούτισαν τις γνώσεις τους σχετικά με το βυζαντινό πολιτισμό. Ακόμη, χωρισμένοι σε ομάδες, κατέγραψαν, σχεδίασαν και φωτογράφισαν κάποια μουσειακά αντικείμενα. Οι εκπαιδευτικοί δηλώνουν ότι για τους μαθητές καθώς και για αυτούς τους ίδιους υπήρξε «μια πολύτιμη εμπειρία».
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Φώτα, κάμερα, πάμε…!
Σε ποιον δεν αρέσει ο κινηματογράφος; Σίγουρα αρέσει πολύ στα παιδιά της Γ΄ τάξης του 3ου Γυμνασίου Μενεμένης, από τα οποία τα περισσότερα είναι τσιγγανόπουλα. Έχοντας σαν αφόρμηση το κείμενο «Όπως τα βλέπει κανείς …», απόσπασμα από το μυθιστόρημα της Ελένης Σαραντίτη «Κάποτε ο κυνηγός» που περιέχεται στο σχολικό εγχειρίδιο Νεοελληνικών Κειμένων της Α΄ γυμνασίου, έγραψαν το δικό τους σενάριο και με τη βοήθεια των ανθρώπων του Μουσείου Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έφτιαξαν τη δική τους ταινία.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Στους δρόμους της πολυγλωσσίας του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Πόσο σημαντικές είναι οι μεταφράσεις για την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και των λαών; Είκοσι ένας μαθητές της Γ΄ τάξης από το Γυμνάσιο Σκιάθου, από τους οποίους οι 14 με καταγωγή από την Αλβανία, την Αγγλία, την Αυστρία, τη Νορβηγία, τις HΠΑ και την Ινδία επισκέφθηκαν το Σπίτι-Μουσείο Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Εκεί ασχολήθηκαν και με τα έργα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη που μεταφράστηκαν σε άλλες γλώσσες αλλά και με τις μεταφράσεις του ίδιου του Παπαδιαμάντη. Στη γιορτή που οργάνωσαν στο σχολείο τους, οι μαθητές διάβασαν αποσπάσματα μεταφρασμένων έργων του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στη γλώσσα καταγωγής των ίδιων ή των γονιών τους οδεύοντας έτσι στους δρόμους της πολυγλωσσίας του σύγχρονου κόσμου.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Διονύσιος Σολωμός: ένας οικουμενικός εθνικός ποιητής
«Γλυκιά η ζωή κι ο θάνατος μαυρίλα». Τι θα μπορούσε να είναι πιο διαχρονικό και παγκόσμιο από το σολωμικό στίχο; Την οικουμενικότητα του έργου του Διονυσίου Σολωμού διερεύνησαν δεκαπέντε μαθητές, από τους οποίους οι οκτώ αλβανικής καταγωγής, της Γ΄ τάξης του Μουσικού Σχολείου Ζακύνθου. Οι μαθητές και οι μαθήτριες άκουσαν ηχογραφημένους στίχους, έμαθαν να τους απαγγέλουν και να τους τραγουδούν, επισκέφθηκαν το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων, όπου είδαν αυθεντικά χειρόγραφα και προσωπικά αντικείμενα του Διονυσίου Σολωμού, και, επιστρέφοντας στο σχολείο, συνάντησαν τον ποιητή και πάλι μέσα στην ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου "Αιωνιότητα και μία μέρα".
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Θεσσαλονίκη, πόλις εύξεινος – πολύξενος;
Είκοσι ένας μαθητές, από τους οποίους οι 17 αλλοδαποί και παλιννοστούντες από Αλβανία, Γεωργία, Αρμενία, Ουκρανία, Ρωσία και Καζακστάν, του 1ου ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης επισκέφθηκαν το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης. Εκεί γνώρισαν μέσα από την περιοδική έκθεση «Θεσσαλονίκη, πόλις εύξεινος – πολύξενος» τη νεώτερη ιστορία της Θεσσαλονίκης και τον πολυπολιτισμικό της χαρακτήρα. Συγχρόνως, μέσα από βιωματικά παιχνίδια, έμαθαν να μη φοβούνται, να εμπιστεύονται τους άλλους και να δημιουργούν πάντα νέο χώρο ώστε να μη μένει κανείς αποκλεισμένος.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Αρχαίο θέατρο Φιλίππων
Το αρχαίο θέατρο των Φιλίππων επισκέφθηκαν 20 μαθητές και μαθήτριες της Α΄ τάξης από το 1ο ΕΠΑΛ Καβάλας. Εκεί, και με την καθοδήγηση της αρχαιολόγου από τη ΙΗ΄Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, αφού περπάτησαν, παρατήρησαν, μέτρησαν, σχεδίασαν και φωτογράφισαν το αρχαίο θέατρο, έκαναν τις προτάσεις τους για νέες αναστηλωτικές εργασίες.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Του κόσμου τα όργανα…
«Όταν οι πολιτισμοί συναντιούνται» λέγεται η ερευνητική εργασία με την οποία ασχολήθηκαν δεκαεννέα μαθητές και μαθήτριες της Β΄ τάξης του 43ου ΓΕ.Λ. της Αθήνας. Από τους παραπάνω μαθητές οι οκτώ είναι αλλοδαποί που κατάγονται από την Αίγυπτο, την Αρμενία, την Αλβανία, το Λίβανο, την Ουκρανία και τη Συρία. Με αυτή την εργασία συνδύασαν και την επίσκεψή τους στο Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη. Εκεί, αφού πήραν πληροφορίες για τα μουσικά όργανα που εκτίθενται, συμμετείχαν σε μια πρόχειρη ορχήστρα κρουστών και τραγούδησαν ομαδικά παραδοσιακά τραγούδια από την Ελλάδα και τη Μικρά Ασία. Στο σχολείο τους, εκτός από ποικίλες παιγνιώδεις δραστηριότητες, συνέλεξαν παροιμίες και εκφράσεις από τις γλώσσες των χωρών καταγωγής σχετικές με τη μουσική και συνέταξαν ένα σχετικό Αλφαβητάρι.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Βόστρυχοι και πλεξίδες
19 μαθητές και μαθήτριες από το Τμήμα Κομμωτικής της Β΄ τάξης της ΕΠΑ.Σ. Ιωαννίνων άλλαξαν γνώμη για το ότι τα μουσεία είναι βαρετά ιδρύματα όταν επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Ιωαννίνων. Εκεί επικεντρώθηκαν σε κομμώσεις των αρχαίων Ελληνίδων και Ρωμαίων γυναικών και αφού πήραν πληροφορίες από τις αρχαιολόγους, αναπαρήγαγαν τις κομμώσεις χτενίζοντας συμμαθήτριές τους μέσα στο μουσείο. Ο μουσειακός φωτογράφος δημιούργησε μία εξαιρετική ταινία ως επιστέγασμα της όλης δράσης.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Κομμώσεις και πολιτισμοί (video) (.zip)
Βόστρυχοι - Πλεξίδες (video) (.rar)
Το προσφυγάκι
Το παιχνίδι στην αρχαία Ελλάδα
Πόσο μακρινά μπορεί να φαίνονται τα παιδικά παιχνίδια σε νεαρούς εφήβους, όταν μάλιστα αυτοί είναι έγκλειστοι και κατάγονται από διάφορες χώρες όπως η Αλβανία, η Αλγερία, το Πακιστάν, το Μαρόκο, η Τανζανία, η Γκάμπια, η Σομαλία, η Αρμενία, η Τουρκία, το Σουδάν και η Παλαιστίνη; Αυτό έψαξαν να βρουν οι μουσειοπαιδαγωγοί από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο που επισκέφθηκαν το Γυμνάσιο - Λύκειο που λειτουργεί εντός του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα. Ξεκινώντας από τα παιχνίδια εκθέματα, όπως τα γνώρισαν από την ιστοσελίδα του μουσείου αλλά και από ακριβή αντίγραφα, οι μαθητές μίλησαν για τα δικά τους παιχνίδια στις χώρες καταγωγής τους και επιζωγράφισαν το προσχέδιο αρχαίου παιχνιδιού με τον τρόπο που ήθελαν. Οι ζωγραφιές ψηφιοποιήθηκαν και η ζωγράφος του μουσείου συνέθεσε μία αφίσα που απεικονίζει τον κόσμο των αρχαίων παιχνιδιών όπως επιζωγραφίστηκαν από τους νεαρούς φυλακισμένους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Mια νοερή επίσκεψη στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Το Γυμνάσιο-Λύκειο που λειτουργεί εντός του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα (Ε.Κ.Κ.Ν.Α) επισκέφθηκαν οι μουσειοπαιδαγωγοί από το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο της Αθήνας. Εκεί μέσω της ιστοσελίδας του μουσείου έδειξαν στους μαθητές τα εκθέματα του μουσείου και μίλησαν για το Βυζαντινό πολιτισμό. Οι μαθητές εντυπωσιάστηκαν κυρίως από τα βυζαντινά χειρόγραφα και αποφάσισαν να δημιουργήσουν τον δικό τους εικονογραφημένο χειρόγραφο κώδικα με τις εντυπώσεις τους από την επίσκεψη του μουσείου σε αυτούς. Πολλοί από αυτούς δήλωσαν ότι στην πρώτη τους έξοδο από τη φυλακή θα επισκεφθούν το μουσείο ώστε να δουν τα εκθέματα από κοντά. Ο κώδικας δέθηκε από τη συντηρήτρια του μουσείου και στο τέλος του χρόνου χαρίστηκε στο σχολείο ως ενθύμιο της συνεργασίας.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Πέρα από τα όρια
Ούτε στον ύπνο τους δεν είχαν φανταστεί οι νεαροί φυλακισμένοι μαθητές από το Αφγανιστάν, την Αλγερία, την Αλβανία, την Αρμενία, το Ιράν, τη Λιθουανία, το Μαρόκο, τη Ρουμανία, τη Ρωσία και το Σουδάν ότι τα έργα που θα ζωγράφιζαν θα εκτίθεντο στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Και όμως, αυτό συνέβη ύστερα από τη διπλή επίσκεψη των μουσειοπαιδαγωγών του παραπάνω μουσείου στο Γυμνάσιο-Λύκειο που λειτουργεί εντός του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα (Ε.Κ.Κ.Ν.Α). Οι μαθητές αφού μέσα από τα φιλολογικά μαθήματα και το μάθημα των Εικαστικών γνώρισαν λογοτεχνικά και εικαστικά έργα που πραγματεύονται έννοιες όπως ο πόλεμος, η βία, η μετανάστευση, ο αποκλεισμός, ο ρατσισμός, η συνεργασία, η κοινωνική συνοχή κλπ., και αφού συζήτησαν με τις μουσειοπαιδαγωγούς, δημιούργησαν δύο μεγάλων διαστάσεων ομαδικά ζωγραφικά έργα με τίτλο «Και τώρα τι κάνω;» και «Για μένα ελευθερία είναι να έχω επιλογές». Τα έργα που έφτιαξαν οι μαθητές εκτέθηκαν στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης από τις 18 Ιουνίου 2013 έως τις 30 Ιουνίου 2013. Τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν στις 20 Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων. Οι δημιουργοί απουσίαζαν, αλλά όσοι παρευρέθηκαν στα εγκαίνια συγκινήθηκαν ιδιαίτερα και συνάντησαν νοερά τη σκέψη των παιδιών γύρω από την έννοια της ελευθερίας.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Δελτίου τύπου για την έκθεση στο ΕΜΣΤ
Κείμενα μαθητών για την έκθεση στο ΕΜΣΤ
Περισσότερα Άρθρα...
- Ημερίδα Θεσσαλονίκης 01.12.2012
- Σχέδια εργασίας σχολείων-μουσείων σχολικού έτους 2011-2012
- Ημερίδα Αθήνας 14.1.2012
- Ημερίδα Θεσσαλονίκης 19.11.2011
- Εθνική στρατηγική της Ελλάδας για το ευρωπαϊκό έτος διαπολιτισμικού διαλόγου 2008
- Βιβλιογραφία
- Καλές πρακτικές
- Οδηγίες
- Άρθρα
- Πιλοτικό πρόγραμμα (σχολικό έτος 2010 – 2011)