Ίχνος Πλοήγησης
Σχέδια εργασίας σχολείων-μουσείων σχολικού έτους 2011-2012
«Τέρατα της αρχαίας Ελλάδας»
Ο κόσμος μας είναι γεμάτος τέρατα που προκαλούν φόβο και ανασφάλεια. Το ίδιο συνέβαινε και στην αρχαία Ελλάδα. 24 νηπιάκια του 64ου Νηπιαγωγείου Αθηνών από την Αλβανία, τη Γεωργία, την Ελλάδα και τη Ρουμανία επισκέφθηκαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, βρήκαν τα τέρατα που απεικονίζονται στα αγγεία και στη συνέχεια τα εξόρκισαν με το να τα ζωγραφίσουν, να κάνουν μάσκες και να γράψουν ένα όμορφο και χαρούμενο παραμύθι.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Το παραμύθι με τα αρχαία τέρατα
«Το δικό μου ταξίδι» ή «Τα παπούτσια που έβγαλαν ρίζες»
Τα παπούτσια είναι για να μας ταξιδεύουν και οι ρίζες είναι για να μας κρατούν σε έναν τόπο. Τι συμβαίνει όμως όταν κάποια παπούτσια έχουν ρίζες; Ξεκινώντας από το έργο του Γ. Γυπαράκη «Χωρίς τίτλο» τα νήπια του 6ου Νηπιαγωγείου Περαίας ξεκίνησαν ένα ταξίδι αυτογνωσίας μέσα στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και κατέληξαν, θαυμάζοντας τα «Φτερά» του Παύλου, να απλώσουν και τα δικά τους φτερά.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Ξεδιπλώνω και απλώνω: Σκέψεις, Συναισθήματα, Όνειρα»
Πόσο ντόπιοι είναι οι ντόπιοι; Οι μαθητές της Γ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Νέας Φώκαιας Χαλκιδικής ανακάλυψαν μέσα από την έρευνα της ιστορίας του τόπου τους ότι και οι παππούδες τους ήταν πρόσφυγες. Επίσης, μέσα από τα μαθήματα της Γλώσσας και της Ιστορίας στη σχολική τάξη αλλά και κατά την επίσκεψή τους στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ανακάλυψαν πόσο σημαντικό είναι να αποδεχόμαστε τον εαυτό μας και τους άλλους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Μια μέρα στη Νεολιθική εποχή»
Πώς ζούσαν οι άνθρωποι στην προϊστορική εποχή; Αυτό προσπάθησαν να βρουν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ και Δ΄ τάξης του 1ου Δημοτικού Σχολείου Νέας Καλλικράτειας Χαλκιδικής στην έκθεση Προϊστορική Μακεδονία του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσσαλονίκης.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Ανακαλύπτοντας τα μυστικά του Ασκληπιείου»
Οι αρχαιολογικοί χώροι συνήθως παρουσιάζουν κάποια δυσκολία στην κατανόησή τους λόγω των πολλών και ελλιπών αρχιτεκτονικών στοιχείων που έχουν. Οι μαθητές και μαθήτριες της Δ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Καρδάμαινας Κω (οι μισοί αλλοδαποί) επισκέφτηκαν το Ασκληπιείο της Κω και όχι μόνο κατανόησαν το χώρο, αλλά και τον μέτρησαν, ξενάγησαν τους συμμαθητές τους, έπαιξαν ένα μικρό δρώμενο και συνέταξαν έναν τουριστικό οδηγό.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Το μουσείο ζωντανεύει… με ταξίδι σχολικό!»
Δυο πολύ διαφορετικά μεταξύ τους μουσεία επισκέφτηκαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ακράτας: Το Δημοτικό Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος και το Μουσείο Επιστημών και Τεχνολογίας Πανεπιστημίου Πατρών, συνδυάζοντας έτσι τη γνώση του ιστορικού παρελθόντος με την κατανόηση της παλαιότερης και σύγχρονης τεχνολογίας και κάνοντας ένα «πολυπολιτισμικό» σχολικό ταξίδι γνώσεων, αναμνήσεων, εμπειριών και συναισθημάτων.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
A. «Θεσσαλονίκη, μεταμορφώσεις μιας πόλης»
B. «Άκου μια ιστορία: Η νεότερη ιστορία της Θεσσαλονίκης μέσα από προφορικές μαρτυρίες»
Ποιοι κατοικούσαν στη Θεσσαλονίκη του 19ου αιώνα και πώς ήταν η ζωή τους; Πώς αντικατοπτρίζεται αυτό μέσα στη σημερινή πόλη; Και ποιες πληροφορίες μπορούμε να πάρουμε για το παρελθόν αν ρωτήσουμε τους γονείς και τους παππούδες μας; Απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα προσπάθησαν να δώσουν οι μαθήτριες και οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του 6ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ελευθερίου – Κορδελιού Θεσσαλονίκης στη συνεργασία τους με το Ίδρυμα του Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα και το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας – Θράκης.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Εκπαιδευτικό υλικό 1 - Ηχογραφήσεις Συνεντεύξεων ΛΕΜΜΘ
Εκπαιδευτικό υλικό 1 - Απομαγνητοφωνήσεις Συνεντεύξεων ΛΕΜΜΘ
«Χαλί πετά, ιστορία αρχινά!»
Ένα μαγικό χαλί ύφαναν οι μαθήτριες και οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης του 110ου Δημοτικού Σχολείου της Αθήνας με αραβουργήματα, φωτογραφίες, αγαπημένα αντικείμενα, σκέψεις και συναισθήματα όταν γνώρισαν τον «άλλο» μέσα από τις Συλλογές Ισλαμικής Τέχνης του Μουσείου Μπενάκη.
«Το χαλί μας, οι κόσμοι μας, οι πολιτισμοί μας, η Γη μας».
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Διονυσία Διονυσίου Σιδώνια»
Ποια ήταν η Διονυσία Διονυσίου από τη Σιδώνα; Και πώς ξέρουμε ότι έζησε στη Δημητριάδα; Αυτό και πολλά άλλα έψαξαν να βρουν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α΄ τάξης του Γυμνασίου Αγιάς Π.Ε. Λάρισας όταν επισκέφθηκαν το Αθανασάκειο» Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου. Κατόπιν μέσα από παιγνιώδεις δραστηριότητες συμπλήρωσαν πρώτα το «οικογενειακό δέντρο» των κατοίκων της αρχαίας πόλης και στη συνέχεια της δικής τους τάξης.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Μετανάστευση και κινηματογράφος»
Πουλάκι ξένο, ξενιτεμένο… Αφού μελέτησαν οι μαθήτριες και οι μαθητές της Α΄ τάξης του 3ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης δημοτικά τραγούδια και λογοτεχνικά κείμενα και αφού είδαν κινηματογραφικές ταινίες, έγραψαν το δικό τους σενάριο για τη μετανάστευση και γύρισαν μια ταινία μικρού μήκους στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Ήχος- Εικόνα-Μήνυμα: Σχέσεις Συμβίωσης» και «Μικρά καθημερινά σενάρια»
17 μαθητές και μαθήτριες από Αλβανία, Αρμενία, Αφγανιστάν, Βουλγαρία, Γεωργία, Ουζμπεκιστάν, Oυκρανία, Ρωσία και Τυνησία μαζί με 9 συμμαθητές τους από την Ελλάδα της Α΄ τάξης από το 4ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης επισκέφθηκαν δύο φορές το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Στην πρώτη τους επίσκεψη τα παιδιά ανακάλυψαν νέους δρόμους επικοινωνίας μέσω της καλλιτεχνικής έκφρασης και συνδύασαν ηχητικά ερεθίσματα με τις οπτικές τους αναπαραστάσεις. Στη δεύτερη, ύστερα από θεατρικά παιχνίδια, δραματοποίησαν τις απεικονίσεις πινάκων ζωγραφικής μέσα από ενδελεχή παρατήρηση.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Η καθημερινή ζωή και το ένδυμα στην αρχαία Ελλάδα - Σύγκριση με ενδύματα από τις χώρες προέλευσης των μαθητών»
13 μαθητές και μαθήτριες της Α΄ τάξης του 7ου Γυμνασίου Αθηνών από την Αλβανία, τη Μολδαβία, την Ινδία, τις Φιλιππίνες, το Πακιστάν και τη Γεωργία μαζί με τους Έλληνες συμμαθητές τους επισκέφτηκαν το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Εκεί, αφού ανακάλυψαν παρατηρώντας τα μουσειακά εκθέματα τον τρόπο ένδυσης των αρχαίων Ελλήνων, φόρεσαν τις δικές τους παραδοσιακές φορεσιές που έφεραν από το σπίτι τους και μίλησαν για ενδυματολογικούς κώδικες και πολλά άλλα.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Το ταξίδι του Ευηνίωνα»
Κάθε ταξίδι χρειάζεται έναν οδηγό! Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β΄ τάξης του Γυμνασίου Καρδαμύλης, έχοντας σαν οδηγό τον αρματοδρόμο Ευηνίωνα, κάνουν ένα ταξίδι στο χώρο και στο χρόνο ανακαλύπτοντας αντικείμενα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Εδώ κι εκεί – εγώ κι εσύ»
Τι νιώθεις όταν σκέφτεσαι ότι κάποιοι άλλοι μένουν τώρα στο σπίτι σου ή ότι εσύ κατοικείς στο σπίτι κάποιου «άλλου»; Αυτό και συναφή θέματα διερεύνησαν μαθητές της Β΄ τάξης του 2ου Γυμνασίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού όταν επισκέφτηκαν το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Ανιχνεύοντας το παρελθόν»
Ποιο είναι το παρελθόν μας, το προσωπικό και της πόλης όπου ζούμε; Πώς το Βυζάντιο και η Τουρκοκρατία άφησαν τα ίχνη τους στο κάστρο των Ιωαννίνων; Αυτά τα ερωτήματα προσπάθησαν να απαντήσουν οι μαθήτριες και οι μαθητές της Β΄ τάξης του 2ου Γυμνασίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ιωαννίνων γράφοντας το αυτοβιογραφικό τους ποίημα και παρατηρώντας τα εκθέματα του Βυζαντινού Μουσείου και του Κάστρου των Ιωαννίνων.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Μουσειακές περιπλανήσεις»
Μαθητές και μαθήτριες από τη Βουλγαρία, την Αρμενία, την Αλβανία, τη Γεωργία, τη Ρουμανία και τη Μολδαβία μαζί με τους Έλληνες συμμαθητές τους της Β΄ τάξης του Διαπολιτισμικού Γυμνασίου Ευόσμου επισκέφτηκαν το Γενί Τζαμί και το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και αφού γνωρίστηκαν με πρωτοποριακά έργα από τη Biennale καθώς και με τα έργα της Συλλογής Κωστάκη, έφτιαξαν τα δικά τους έργα και τα εξέθεσαν στο σχολείο τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Σε ποια πόλη θα ανάψει η φλόγα της εκεχειρίας;»
Μαθητές από την Γ΄ τάξη του Διαπολιτισμικού Γυμνασίου Ευόσμου επισκέφτηκαν το Ολυμπιακό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Εκεί αφού περιηγήθηκαν την έκθεση του Μουσείου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, πήραν μέρος στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του μουσείου για την ανάδειξη της πόλης που θα αναλάβει τους Ολυμπιακούς αγώνες.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Ένα απόγευμα συντροφιά με τους μονομάχους της Βέροιας»
Ποιοι ήταν οι μονομάχοι; Υπήρχαν μονομάχοι στην αρχαία Βέροια; Και τι γνωρίζουμε για τη ζωή τους; Αντίστοιχα, πώς ζούσαν οι γυναίκες στη ρωμαϊκή εποχή; Από πού παίρνουμε πληροφορίες για όλα αυτά; Δώδεκα μαθητές και μαθήτριες από την Ελλάδα και την Αλβανία της Β΄ τάξης από το Εσπερινό Γυμνάσιο Βέροιας επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Βέροιας και έβγαλαν τα συμπεράσματά τους, αφού παρατήρησαν προσεκτικά κάποιες επιτύμβιες στήλες και άλλα μουσειακά εκθέματα.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«ΓΡΑΜΜΗ ΚΑΙ ΧΡΩΜΑ ΛΕΥΚΟ- ΜΕΛΑΝ- ΕΡΥΘΡΟ- ΩΧΡΟ»
Ένα παλαιοχριστιανικό ψηφιδωτό από τη Χερσόνησο Κρήτης ενέπνευσε τις μαθήτριες και τους μαθητές του τμήματος Εικαστικών της Α΄ Λυκείου του Καλλιτεχνικού Σχολείου Ηρακλείου που, αφού επισκέφθηκαν το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης, επέστρεψαν στην τάξη τους και το αντέγραψαν με το δικό τους δημιουργικό τρόπο. Μέσα από την ομαδική δουλειά τα παιδιά απελευθερώθηκαν και μοιράστηκαν στοιχεία της ταυτότητάς τους που ως τότε δεν είχαν αποκαλύψει. Η δουλειά τους εκτέθηκε στο μουσείο.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Μια μέρα με τη Ζωφόρο του Παρθενώνα»
18 μαθήτριες και μαθητές της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού από την Αλβανία, Αρμενία, Βουλγαρία, Γεωργία, Καζακστάν, Μολδαβία, Ουκρανία, Πακιστάν, Πολωνία και Συρία επισκέφτηκαν το Μουσείο της Ακρόπολης και συμμετείχαν σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα ειδικά διαμορφωμένο για αυτούς. Αποτέλεσμα; Δηλώνουν ενθουσιασμένοι ότι θα ήθελαν να το επισκεφτούν και πάλι!
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Ήχος- Εικόνα-Μήνυμα: Σχέσεις Συμβίωσης»
«Από το Σχολείο στο Μουσείο: Ένα διαπολιτισμικό παράθυρο Τέχνης και Επικοινωνίας»
Τι γίνεται όταν 10 μαθητές από Αφγανιστάν, Ουζμπεκιστάν, Γεωργία, Βουλγαρία, Βέλγιο και Νορβηγία έχουν μόλις φτάσει στην Ελλάδα, δε μιλούν καθόλου Ελληνικά και θέλουν να συμμετάσχουν σε μουσειακή επίσκεψη; Στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης διερευνήθηκε ο ήχος σε σχέση με τη σύγχρονη τέχνη και την εικόνα και ορίστηκε το «Πορτρέτο της Θεσσαλονίκης ως σταυροδρόμι πολιτισμών». Οι μαθητές της Α΄ τάξης του ΓΕΛ Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης έβαλαν τα δυνατά τους και ανταποκρίθηκαν δημιουργικά σε ό,τι τους ζητήθηκε. Ακόμη, η επαφή τους με ένα μη γλωσσικό κώδικα επικοινωνίας λειτούργησε καταλυτικά για την επικοινωνία και τη σύνδεσή τους ως ομάδα.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Πορτρέτα Ανθρώπων – Εικόνες του Τόπου μου»
Είναι γνωστή η αγάπη των εφήβων για τη φωτογραφική απεικόνιση του εαυτού τους. Δεκαέξι μαθήτριες και μαθητές, μεταξύ των οποίων τέσσερις αλλοδαπές μαθήτριες, της Α΄ τάξης του Γενικού Λυκείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ευόσμου συνεργάστηκαν με την υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης και φωτογράφησαν όχι μόνο τον εαυτό τους αλλά και τη γειτονιά τους προσπαθώντας να κατακτήσουν έννοιες που συνδέονται με τη φωτογραφία αλλά και να αντιληφθούν τη διαπολιτισμική διάσταση της κοινωνίας μας.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Το Βυζαντινό Κάστρο»
Τριανταπέντε μαθητές και μαθήτριες του 9ου ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης συμμετέχουν στο Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του σχολείου τους ανακαλύπτοντας τα κάστρα που υπάρχουν στη Β. Ελλάδα. Στην επίσκεψή τους στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης ασχολήθηκαν με την καθημερινή ζωή στο βυζαντινό κάστρο, τα επαγγέλματα καθώς και τα αντικείμενα που συνδέονται με όλα αυτά. Κάποια αντικείμενα, όπως τα πέταλα των αλόγων, προκάλεσαν σε μαθητές αναμνήσεις από τις πατρίδες τους που τις μοιράστηκαν συγκινημένοι με τους συμμαθητές τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
«Έθιμα γάμου διαφορετικών πολιτισμικών κοινοτήτων»
Ο γάμος είναι από τα πιο σημαντικά γεγονότα στη ζωή του ανθρώπου. Έξι μαθητές και μαθήτριες από τη Θράκη (τουρκόφωνοι μουσουλμάνοι), την Αρμενία και την Αλβανία του 3ου Εσπερινού ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης διερεύνησαν τα έθιμα του γάμου μαζί με την υπεύθυνη εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης «Αγγελική Γιαννακίδου»και στη συνέχεια τα παρουσίασαν στο χώρο του μουσείου παίρνοντας μέρος σε μια εικονική τελετή γάμου.