Διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας μέσα από τις ιστορικές πηγές

Περιεχόμενα

Σεβαστή Ζώη

Δρ. Ιστορίας

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

H Σεβαστή Ζώη είναι Φιλόλογος-Ιστορικός, απόφοιτος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει πραγματοποιήσει μεταπτυχιακές σπουδές στην ειδίκευση της Βυζαντινής Ιστορία και είναι Διδάκτωρ Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών. Εργάζεται ως επιστημονική συνεργάτις στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έχει συμμετάσχει ως ερευνητικό προσωπικό σε ποικίλα ερευνητικά προγράμματα. Διαθέτει διδακτική εμπειρία στην Τριτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθώς και στην Εκπαίδευση Ενηλίκων και ιδιαίτερα Ευάλωτων Κοινωνικά Ομάδων (φυλακισμένοι, μετανάστες, Ρομά κ.ά.). Επιπλέον, δραστηριοποιείται ως αξιολογήτρια προτάσεων, δράσεων και τελικών εκθέσεων ευρωπαϊκών προγραμμάτων. Είναι ενεργό μέλος Επιστημονικών Εταιρειών και έχει πραγματοποιήσει ανακοινώσεις σε επιστημονικά Συνέδρια και επιστημονικές δημοσιεύσεις (βιβλίο, άρθρα σε επιστημονικά Περιοδικά, μελέτες σε Συλλογικούς Τόμους και Πρακτικά Συνεδρίων). Τα ερευνητικά και επιστημονικά ενδιαφέροντά της επικεντρώνονται στην Κοινωνική και Πολιτική Ιστορία, τη Φιλολογία, την Αρχαιολογία, τις Πολιτισμικές Σπουδές, τη Δια Βίου Μάθηση και την Εκπαίδευση, με έμφαση στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, την Εκπαίδευση Ενηλίκων και την αξιοποίηση Νέων Τεχνολογιών.

pdf

Περίληψη

Η Ιστορία και οι ιστορικές πηγές προσφέρουν αυξημένες δυνατότητες για τη διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, μέσω της αξιοποίησης σύγχρονων διδακτικών παρεμβάσεων και μεθοδολογικών προσεγγίσεων. Με τη διδασκαλία τους σε αλλόγλωσσους μαθητές επιδιώκεται η ενίσχυση της ελληνομάθειας, η επαφή με την ελληνική ιστορία και τον πολιτισμό και η προαγωγή αρχών διαπολιτισμικότητας. Στο κείμενο αυτό, επισημαίνονται οι δυνατότητες αξιοποίησης των ιστορικών πηγών για τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας με στόχο την ανάπτυξη της γνωστικής ακαδημαϊκής γλωσσικής ικανότητας. Αναφορά γίνεται στα είδη των ιστορικών πηγών και τα κριτήρια επιλογής του καταλληλότερου υλικού. Δεδομένης της σημασίας της γλώσσας των πηγών και των δυσκολιών για τους αλλόγλωσσους μαθητές κατά τη μελέτη τους, προτείνονται τρόποι διαχείρισής τους με στόχο την εκμάθηση νέων λέξεων αλλά και τον εμπλουτισμό των γνώσεων των μαθητών. Επιπλέον, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στη διδασκαλία δεξιοτήτων εκμάθησης της δεύτερης γλώσσας. Το κείμενο συμπληρώνεται με πρακτικές εκμάθησης της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας μέσω των ιστορικών πηγών, οι οποίες επιμερίζονται με κριτήρια τη διδασκαλία δεξιοτήτων και το είδος των πηγών. Τέλος, στο υλικό περιλαμβάνεται αναλυτικός κατάλογος πηγών που εντοπίζονται στο διαδίκτυο και μπορούν να αξιοποιηθούν από εκπαιδευτικούς και μαθητές κατά τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας μέσα από τις ιστορικές πηγές.

Λέξεις κλειδιά: ελληνική ως δεύτερη γλώσσα, ιστορικές πηγές, διδασκαλία με βάση το περιεχόμενο, γνωστική ακαδημαϊκή γλωσσική ικανότητα, νέες τεχνολογίες

Abstract

The science of History and historical sources offer increased possibilities for teaching Greek as second language. The use of modern instructional interventions and methodological approaches helps students in learning Greek language and also in getting acknowledged with Greek history and culture by promoting intercultural principles. This paper highlights the importance of historical sources in teaching Greek as a second language and focuses on the development of Cognitive Academic Language Proficiency. Initially, the types of historical sources and the criteria by which educator should select the most suitable material are underlined. Since the language of sources is often difficult for students learning Greek as second language, various ways are proposed to manage these obstacles. In addition, emphasis is given in teaching skills for learning Greek as second language. Moreover, the paper suggests specific activities for learning Greek as a second language through historical sources. These activities are separated using as criteria: skills and type of sources. Finally, the material includes detailed list of sources detected in Internet that can be used from teachers and students in teaching Greek as second language through historical sources.

Keywords: greek as a second language, historical sources, content-based instruction, cognitive academic language proficiency, new technologies