Σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδασκαλία της γραμματικής της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας

Περιεχόμενα

Βιβλιογραφία

Agathopoulou, E., Papadopoulou, D., & Zmijanjac, K. (2008). Noun-Adjective agreement in L2 Greek and the effect of input-based instruction. Journal of Applied Linguistics, 24, 9-33.

Agathopoulou, E., Papadopoulou, D., & Sismanidou, I. (2012). Determiners in adult L2 Greek: what they tell us about the learnability of uninterpretable features. In Z. Gavriilidou, A. Efthymiou, E. Thomadaki & P. Kambakis-Vougiouklis (Eds.), Selected papers of the 10th International Conference on Greek Linguistics (pp. 103-113). Komotini/Greece: Democritus University of Thrace. Διαθέσιμο: http://www.icgl.gr/files/English/1.Agathopoulou_et_al_10ICGL_pp.103-113.pdf

Αγαθοπούλου, Ε. (2012). Το γλωσσικό εισαγόμενο στην κατάκτηση και την εκμάθηση Γ2. Ηλεκτρονική δημοσίευση στο Διαδρομές στη διδασκαλία της νέας ελληνικής γλώσσας. Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας. Διαθέσιμο: http://elearning.greek-language.gr/mod/resource/view.php?id=312

Αγαθοπούλου Ε., Παπαδοπούλου, Δ., Αναγνωστάκη, Εύ., & Zmijanjac, K. (2013). Η ρηματική όψη στην Ελληνική ως Γ2: διερευνώντας την επίδραση δύο διδακτικών παρεμβάσεων. Ανακοίνωση που παρουσιάστηκε στην 34η Ετήσια Συνάντηση του Τομέα Γλωσσολογίας. Θεσσαλονίκη, 16-18 Μαΐου 2013.

Αμπάτη, A., Γαλαζούλα, Μ., Μαγγανά, Α., Μιχαλακοπούλου, Π., Παπαδοπούλου, Δ., & Πουλοπούλου, Μ. (1999). Ελληνικά με την παρέα μου. Ρέθυμνο: ΕΔΙΑΜΜΕ.

Αμπάτη, Α., Αντωνίου, Μ., Γαλαζούλα, Μ., Θωμαδάκη, Ευ., Κατσιμαλή, Γ., Μιχαλακοπούλου, Π., & Πουλοπούλου, Μ. (2001). Ελληνικά από κοντά. Ρέθυμνο: ΕΔΙΑΜΜΕ.

Αντωναράκου, Ει., Μαλμέν, Ευ., & Τσίπου, Δ. (2003). Κείμενα για νέους σε απλά ελληνικά Α'. Αθήνα: ΚΕΔΑ.

Benati, A. (2001). A comparative study of the effects of processing instruction and output-based instruction on the acquisition of the Italian future tense. Language Teaching Research, 5, 95 – 127.

Benati, A., & Lee, J. (2008). Grammar acquisition and processing instruction: secondary and cumulative effects. Clevedon: Multilingual Matters.

Βόσσου, Α., Γεωργιάδου, Ε., Γλέντη, Α., Κανελλοπούλου, Ρ., & Ρηγοπούλου, Τ. (2007). Γεια σας 4. Αθήνα: ΚΕΔΑ.

Brinton, D., Snow, M. A., & Wesche, M. B. (1989). Content-based second language instruction. Boston: Heinle & Heinle Publishers.

Cadierno, T. (1995). Formal instruction from a processing perspective: an investigation into the Spanish past tense. The Modern Language Journal, 79, 179–193.

Cheng, A. (1995). Grammar instruction and input processing: the acquisition of Spanish ser and estar. Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois, Urbana-Champaign.

Chu, W., & Schwartz, B.D. (2005). Another look at 'Verb Raising' in the L2 English of Chinese speakers. In L. Dekydtspotter, R.A. Sprouse & A. Liljestrand (Eds.), Proceedings of the 7th generative approaches to second language acquisition conference (GASLA 2004) (pp. 68-85). Somerville, MA: Cascadilla Proceedings Project. Available: www.lingref.com,document #1157.

Dimitrakopoulou, M., Fotiadou, G., Roussou, A., & Tsimpli, I.-M. (2006). Features and agree relations in L2 Greek. In A. Belletti, E. Bennati, C. Chesi, E. Di Domenico & I. Ferrari (Eds.), Language acquisition and development: proceedings of GALA 2005 (pp. 161-166). Newcastle, UK: Cambridge Scholars Press.

Doughty C., & Williams, J. (Eds.) (1998). Focus on form in classroom second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

Dulay, H., Burt, M., & Krashen, S. D. (1982). Language two. New York: Oxford University Press.

Erlam, R. (2006). Elicited imitation as a measure of L2 implicit knowledge: an empirical validation study. Applied Linguistics, 27/3, 464-491.

Farley, A.P. (2001). Authentic processing instruction and the Spanish subjunctive. Hispania, 84, 289–299.

Housen, A. (2010). Were they taught or did they learn? A framework of investigating the role and effects of instruction. Journal of Applied Linguistics, 26, 13-42. (Annual publication of the Greek Applied Linguistics Association www.enl.auth.gr/gala.

Jacobs, G. (2003). Combining dictogloss and cooperative learning to promote language learning. The Reading Matrix, 3, 1–15.

Krashen, S.D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Oxford: Pergamon.

Krashen, S.D., & Terrell, T.D. (1983). The natural approach: language acquisition in the classroom. London: Prentice Hall Europe.

Lightbown, P. M., & Spada, N. (2006). How languages are learned. New York: Oxford University Press.

Long, M. H. (1991). Focus on form: a design feature in language teaching methodology. In K. de Bot, R. Ginsberg & C. Kramsch (Eds.), Foreign Language research in cross-cultural perspective (pp. 39-52). Amsterdam: John Benjamins.

Long, M. H. (1996). The role of the linguistic environment in second language acquisition. In W.C. Ritchie & T.K. Bhatia (Eds.), Handbook of second language acquisition (pp. 413–468). San Diego, CA: Academic Press.

Ματθαιουδάκη, Μ., Κίτσου Ι., & Τζιμώκας, Δ. (2011). Η χρήση της ρηματικής όψης στη νέα ελληνική ως δεύτερη/ξένη γλώσσας: πορίσματα εμπειρικής έρευνας από τις εξετάσεις πιστοποίησης ελληνομάθειας. Στο Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 30 (σσ. 317-328). Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.

Μοσχονάς, Σ. (2006). Τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα: Γραμματική οργάνωση της μάθησης και της διδασκαλίας. Journal of Applied Linguistics, 22, 37-88.

Παπαδοπούλου, Δ. (2005). Η παραγωγή της ρηματικής όψης από σπουδαστές της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας. Journal of Applied Linguistics, 21, 39-54.

(Annual publication of the Greek Applied Linguistics Association www.enl.auth.gr/gala).

Παπαδοπούλου, Δ. (υπό δημοσίευση α). Διδασκαλία των κλιτικών και της συμφωνίας τους με ΟΦ αναφοράς. Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

Παπαδοπούλου, Δ. (υπό δημοσίευση β). Διδασκαλία της ενεργητικής και μεσοπαθητικής φωνής: oρθογραφία, 2ο πρόσωπο πληθυντικού αριθμού ενεργητικής φωνής & 3ο πρόσωπο ενικού παθητικής φωνής. Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας.

Παπαδοπούλου Δ., Zmijanjac, K., & Αγαθοπούλου Ε. (2010). Απόκτηση της συμφωνίας ουσιαστικού-επιθέτου στην ελληνική ως Γ2: συγκριτική μελέτη δύο διδακτικών παρεμβάσεων. Στο Μελέτες για την ελληνική γλώσσα 30 (σσ. 487-502). Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη.

Qin, J. (2008). The effect of processing instruction and dictogloss tasks on acquisition of the English passive voice. Language Teaching Research, 12, 61–82.

Richards, J. C. (1974). Error Analysis. London: Longman.

Sheppard, K. (1997). Integrating Content ESL: a report from the front. In M. Snow & D. Brinton (Eds.), The content based classroom: perspectives on integrating language and content (pp. 22-34). New York: Longman.

Schmidt, R. (1990). The Role of consciousness in second language learning. Applied Linguistics, 11 (2), 129-159.

Simard, D. (2009). Differential effects of textual enhancement formats on intake. System, 37/1, 124-135.

Trahey, M., & White, L. (1993). Positive evidence and preemption in the second language classroom. Studies in Second Language Acquisition, 5, 181-204.

Τσιμπλή, Ι.Μ. (2003). Η κατάκτηση του γένους στην ελληνική ως δεύτερη γλώσσα. Στο Α. Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Α. Ράλλη & Δ. Χειλά-Μαρκοπούλου (Επιμ.), Το γένος (σσ. 168-189). Αθήνα: Πατάκης.

VanPatten, B. (1996). Input processing and grammar instruction in second language acquisition. Norwood, NJ: Ablex.

VanPatten, B. (2002). Processing instruction: an update. Language Learning, 52, 755-803.

VanPatten, B. (Ed.) (2004). Processing Instruction: theory, research, and commentary. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.

VanPatten, B., & Cadierno, T. (1993). Explicit instruction and input processing. Studies in Second Language Acquisition, 15, 225-241.

VanPatten, B., & Fernández, C. (2004). The long-term effects of processing instruction. In B. VanPatten (Eds.), Processing Instruction: theory, research, and commentary (pp. 273-289). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.

VanPatten, B., & Oikennon, S. (1996). Explanation vs. structured input in processing instruction. Studies in Second Language Acquisition, 18, 495–510.

VanPatten, B., & Sanz, C. (1995). From input to output: processing instruction and communicative tasks. In F.R. Eckman, D. Highland, P.W. Lee, J. Mileham & R.R.Weber (Eds.), Second language acquisition theory and pedagogy (pp. 169-185). Mahwah, NJ: Lawrence Earlbaum Associates.

VanPatten, B., & Wong, W. (2004). Processing instruction and the French causative: another replication. In B. VanPatten (Eds.), Processing Instruction: theory, research, and commentary (pp. 97-118). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.

VanPatten, B., Inclezan, D., Salazar, H., & Farley, A. (2009). Processing instruction and dictogloss: a study on object pronouns and word order in Spanish. Foreign Language Annals, 42, 557-575.

Wajnryb, R. (1990). Grammar dictation. Oxford, UK: Oxford University Press.

White, J. (1998). Getting the learners' attention: a typographical input enhancement study. In C. Doughty & J. Williams (Eds.), Focus on Form in Classroom Second Language Acquisition (pp. 85-113). Cambridge: Cambridge University Press.