Βελτιώνοντας την αποτελεσματικότητα του σχολείου: προγραμματισμός και αυτοαξιολόγηση
Περιεχόμενα
6. Επιλογικά
Η αυτοαξιολόγηση αποτελεί ένα 'εργαλείο' το οποίο θα βοηθούσε κάθε σχολική μονάδα να αποκτήσει μεγαλύτερο βαθμό αυτογνωσίας και να προχωρά συστηματικά στη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς της μέσω του προγραμματισμού του εκπαιδευτικού έργου. Αποτελεί απαραίτητη πολιτική κάθε σχολείου που επιθυμεί να βρίσκεται σε μια διαρκή πορεία βελτίωσης. Βέβαια, υπάρχουν οι κίνδυνοι, η εσωτερική αξιολόγηση, αν δεν γίνεται με τρόπο συστηματικό, να επικεντρωθεί σε 'ανώδυνες' για το σχολείο πτυχές του εκπαιδευτικού έργου, να μη συνδεθεί με τις επιμέρους δραστηριότητες και γενικότερα να μην οδηγήσει σε σχέδια βελτίωσης του εκπαιδευτικού έργου και να μην έχει διάρκεια και συνέχεια. Βασική προϋπόθεση για να αποτελέσει η αυτοαξιολόγηση πράγματι 'εργαλείο' βελτίωσης είναι να ενταχθεί στη 'ρουτίνα' του σχολείου, να έχει συλλογικό χαρακτήρα και να αξιοποιείται για την οριοθέτηση της αποστολής του σχολείου, των πολιτικών, των στόχων του και των επιμέρους δραστηριοτήτων του. Η θετική στάση αφενός και η σχετική 'τεχνογνωσία' εκπαιδευτικών και στελεχών εκπαίδευσης αποτελούν εκ των ων ουκ άνευ προϋποθέσεις. Ωστόσο, προκειμένου η αυτοαξιολόγηση να εδραιωθεί και να γενικευθεί ως μέσο βελτίωσης των σχολικών μονάδων, δεν αρκεί η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών, αλλά χρειάζεται υποστήριξη θεσμική σε κεντρικό επίπεδο.