Δημιουργία κινήτρων στους μαθητές για κατασκευή διδακτικού υλικού στο πλαίσιο των ερευνητικών εργασιών. Bήματα για να σχεδιάσετε τα μαθήματά σας
6. Αντί επιλόγου
Συμπεράσματα: προϊόν και παρουσίαση
Στο στάδιο αυτό οι μαθητές με βάση τα αρχεία που έχουν συλλέξει, αναλύσει και ερμηνεύσει καλούνται να παραγάγουν το δικό τους δημιούργημα. Ποιο μπορεί να είναι το δημιούργημά τους; Η απάντηση είναι πολύπλοκη και χρήζει συστηματικής ανάλυσης. Με συντομία μπορούμε απλά να πούμε ότι οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν ένα βίντεο, ένα ντοκυμαντέρ, μια εκπομπή, μια αφίσα, μια θεατρική παράσταση, μια παρουσίαση κ.ά.
Όμως, γιατί να δημιουργηθεί ένα βίντεο, ένα ντοκυμαντέρ ή μια εκπομπή στο πλαίσιο των ερευνητικών εργασιών; Τι θα μπορούσε να αποτελέσει μεγαλύτερο κίνητρο για τους μαθητές, από το να επιτύχουν να δημοσιεύσουν στο διαδίκτυο; Το να δημιουργήσει κάποιος ένα βίντεο, ένα ντοκυμαντέρ, μια εκπομπή του επιτρέπει τη δημιουργία ενός πολυτροπικού κειμένου που συνδυάζει και κινητοποιεί τέσσερις δεξιότητες, ήτοι, την ανάλυση, την έκφραση, την προφορική και οπτικοακουστική παραγωγή.
Αρχικά δεν είναι απαραίτητο να χρησιμοποιήσει κανείς εξελιγμένες συσκευές. Χρησιμοποιούμε τα εργαλεία που εμείς και οι μαθητές μας διαθέτουμε στην καθημερινότητά μας: τη λειτουργία καταγραφής ήχου και βίντεο ενός κινητού τηλεφώνου, τη λειτουργία του βίντεο από μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή ή μια βιντεοκάμερα. Οι περισσότεροι υπολογιστές επιτρέπουν το μοντάζ. Υπάρχουν, επίσης, λογισμικά ελεύθερα διαθέσιμα στο Διαδίκτυο. Αρκεί να τολμήσουμε.
Πιστεύουμε ότι η μελέτη και η παραγωγή πολυτροπικών κειμένων, καθώς και οι διαδικτυακές αναρτήσεις μπορούν να προκαλέσουν πολλές παλινδρομήσεις καταστάσεων -σύμφωνα με το θεωρητικό πλαίσιο του Apter (βλ. σχήμα 1)- και να κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον των μαθητών στο μάθημα «ερευνητικές εργασίες» στο Λύκειο.