Η συμμετοχή των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία: προϋποθέσεις και διαδικασίες ενίσχυσής της στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση

Περιεχόμενα

Βιβλιογραφία

Alderson, P. (1994). Researching children's rights to integrity. In B. Mayall (Εds.), Children's childhoods: observed and experienced. London: The Falmer Press.

Ανδρούσου, Α. (1996). Διαπολιτισμική διάσταση στην εκπαιδευτική πρακτική. Στο Α. Βαφέα, (Επιμ.), Το Πολύχρωμο Σχολείο. Μια εμπειρία διαπολιτισμικής εκπαίδευσης μέσα από την τέχνη (σσ. 11-23). Αθήνα: νήσος.

Avgitidou, S., Pnevmatikos, D. & Likomitrou, S. (2013). Pre-service Teachers' Beliefs About Childhood: Challenges for a Participatory Early Childhood Education?. Journal of Early Childhood Teacher Education, 34(4), 390 - 404.

Avgitidou, S. & Likomitrou, S. (υπό δημοσίευση). Constructing Childhood in Educational discourse. Στα Πρακτικά του Συνεδρίου Παιδική Ηλικία: Κοινωνιολογικές, Πολιτισμικές, Ιστορικές και Παιδαγωγικές Διαστάσεις. Αθήνα, 11–14 Απριλίου 2013.

Αυγητίδου, Σ., Γεωργοπούλου, Α. & Μουταφίδου, Α. (2013). Θεωρίες για την παιδική ηλικία στο κείμενο της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Παιδαγωγική - Θεωρία και Πράξη, 6, 56-70. (http://www.pedagogy.gr/index.php/journal/article/view/59).

Bae, B. (2009). Children's right to participate - challenges in everyday interactions. European Early Childhood Education Research Journal, 17, 3, 391-406.

Clark, A. (2005a). Ways of seeing: using the Mosaic approach to listen to young children's perspectives. In A. Clark, Kjørholt & P. Moss (Εds.) Beyond listening. children's perspectives on early childhood services (pp. 29–49). Bristol: Policy Press.

Clark, A. (2005b). Listening to and involving young children: a review of research and practice. Early Child Development and Care, 175, 6, 489-505.

Dahlberg, G. & Moss, P. (2005). Ethics and politics in early childhood education. OxfordShire: Routledge Falmer.

Hart, R. (1992). Children's participation: from tokenism to citizenship. Innocenti Essays, No. 4. Florence: UNICEF International Child Development Center.

Hill, M. & Tisdall, K. (1997). Children and society. Essex: Pearson Education Limited.

Κουτσελίνη-Ιωαννίδου, Μ. (2008). Εποικοδόμηση και διαφοροποίηση διδασκαλίας - μάθησης σε τάξεις μικτής ικανότητας. Φιλοσοφία και έννοια. Στρατηγικές και εφαρμογές. Λευκωσία: έκδοση της συγγραφέα.

Lansdown, G. (2001). Promoting children's participation in democratic decision-making. Florence: UNICEF Innocenti Research Center.

Lansdown, G. (1994). Children's rights. In B. Mayall (Εds.), Children's childhoods: observed and experienced. London: The Falmer Press.

Mercer, Ν. (2000). Η συγκρότηση της γνώσης. Γλωσσική αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων, μτφρ. Μ. Παπαδοπούλου, Αθήνα: Μεταίχμιο.

Μπιρμπίλη, Μ. (2008). Προς μία παιδαγωγική του διαλόγου. Η σημασία και ο ρόλος των ερωτήσεων στην προσχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.

OECD. (2001). Starting Strong I. Paris: OECD.

OECD. (2006). Starting Strong II. Paris: OECD.

Rogoff, B., Mosier, C., Mistry, J. & Göncü, A., (1993). Toddlers' guided participation with their caregivers in cultural activity. In E. Forman, Ν. Minick, C. A. Stone, (Eds.), Contexts for learning: sociocultural dynamics in children's development (p.p. 230-254). New York: Oxford University Press.

Sandberg, A. &. Eriksson, A. (2008). Children's participation in the preschool - on the conditions of the adults? Preschool teachers concepts of children's participation in preschools' everyday life. Early Child Development and Care, 180, 5, 619-631.

Sheridan, S. & Pramling Samuelsson, I. (2001). Children's conceptions of participation and influence in pre-school: a perspective on pedagogical quality. Contemporary Issues in Early Childhood, 2, 2, 169-194.

Shier, H. (2001). Pathways to participation: openings, opportunities and obligations. Children and Society, 15, 107-117.

Σπύρου, Σ. (2008) Τα παιδιά ως κοινωνικοί ερευνητές. Οδηγός για δασκάλους και άλλους ερευνητές. Κύπρος: UNDP.

Tomlinson, C.A. (2009). Intersections between differentiation and literacy instruction: shared principles worth sharing. Nordic Studies in Education, 45, 1, 28-33.

Τomas, C. (2008). Childhood and rights: reflection on the UN convention on the rights of the child. Childhoods today, 2, 2, Available: http://www.childhoodstoday.org/download.php?id=19

Treseder, P. (1997). Empowering children and young people: promoting involvement in decision-making. London: Children's rights office and save the children.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society. London: Harvard University Press.