Η συμμετοχή των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία: προϋποθέσεις και διαδικασίες ενίσχυσής της στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Περιεχόμενα
4. Συνοψίζοντας
Στο σύντομο αυτό κείμενο προσπαθήσαμε να ενισχύσουμε τον προβληματισμό γύρω από τη συμμετοχή των παιδιών στην εκπαιδευτική πράξη ως μια δημοκρατική και μαθησιακή πρακτική. Η λογική του κειμένου και τα παραδείγματα αντλήθηκαν από την ευκαιρία που είχαμε στο πλαίσιο των επιμορφωτικών σεμιναρίων να συνομιλήσουμε με τους εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και να μελετήσουμε τους τρόπους εργασίας τους στην τάξη. Το κείμενο αυτό θα έχει εκπληρώσει τον στόχο του, αν κατάφερε να προσφέρει μια οπτική που πιθανά να επανατοποθετήσει τη σκέψη και τη δράση ορισμένων εκπαιδευτικών και να προσφέρει εναλλακτικές προτάσεις στους συνηθισμένους τρόπους εργασίας στην τάξη. Ο σχεδιασμός, η υλοποίηση και η αξιολόγηση συμμετοχικών πρακτικών στην εκπαίδευση χρειάζονται συνεχή υποστήριξη στην πράξη μέσα από τη θεωρία, τον διάλογο και τον στοχασμό, καθώς και συνεργασία μεταξύ τόσο των εκπαιδευτικών όσο και μεταξύ του σχολείου και φορέων, όπως ο σχολικός σύμβουλος και το πανεπιστήμιο. Είναι κρίσιμο ο κάθε εκπαιδευτικός να επιθυμεί να βελτιώνει τα επίπεδα συμμετοχής των παιδιών στην τάξη του και να διευρύνει τα περιθώρια πρωτοβουλίας και τις δημοκρατικές εμπειρίες των παιδιών στο εκπαιδευτικό σύστημα που παρακολουθούν.