Διαφοροποίηση της διδασκαλίας με χρήση της εννοιολογικής χαρτογράφησης: τα διδακτικά σενάρια των εκπαιδευτικών

Περιεχόμενα

Βιβλιογραφία

Αργυρόπουλος, Β. (2013). Διαφοροποίηση και διαφοροποιημένη διδασκαλία: θεωρητικό υπόβαθρο και βασικές αρχές. Στο Σ. Παντελιάδου & Δ. Φιλιππάτου (Επιμ.), Διαφοροποιημένη Διδασκαλία. Θεωρητικές προσεγγίσεις & εκπαιδευτικές πρακτικές (σσ. 27-59). Αθήνα: Πεδίο.

Ausubel, D. P. (1963). The Psychology of Meaningful Verbal Learning. New York: Grune & Stratton.

Bakkenes, I., Vermunt, J. & Wubbels, T. (2010).Teacher learning in the context of educational innovation: learning activities, and learning outcomes of experienced teachers. Learning and Instruction 20 (6), 533-548.

Βοσνιάδου, Σ. (2001). Πώς μαθαίνουν οι μαθητές. Διεθνές Γραφείο Εκπαίδευσης της UNESCO, Διεθνής Ακαδημία της Εκπαίδευσης.

Bowe, F. (2005). Making Inclusion work. New Jersey: Pearson.

Claxton, C. S. & Murrell, P. H. (1987). Learning styles. Implications for improving educational practices. ASHE-ERIC Higher Education Report No. 4.

Collins, M. & Amabile, T. (1999). Motivation and creativity. Στο R. J. Sternberg (Eds.), Handbook of creativity (pp. 297-312). New York: Cambridge University Press.

Coolahan, J. (2002). OECD Education Working Paper, No 2. Teacher education and the Teaching Career in an Era of Lifelong Learning. Available: www.oecd.org/edu/workingpapers. Retrieved: 27/1/2012.

Cope, B. & Kalantzis, M. (2000). A Pedagogy of multiliteracies. Designing social futures. In B. Cope & M. Kalantzis (Eds.), Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures (pp. 9-37). New York: Routledge.

Γουλή, Ε., Γόγουλου, Α. & Γρηγοριάδου, Μ. (2006). Ο Εννοιολογικός χάρτης στην εκπαιδευτική διαδικασία του μαθήματος της πληροφορικής: μια πιλοτική διερεύνηση. Διαθέσιμο: http://hermes.di.uoa.gr/gouli/gouli/ggg-themata.pdf. Aνασύρθηκε: 16/9/2013.

Γρηγοριάδου, Μ., Γουλή, Ε. & Γόγουλου, Α. (2003). Ο εννοιολογικός χάρτης στη μαθησιακή διεργασία της «Εκπαίδευσης από Απόσταση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά Εισηγήσεων του 2ου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σσ. 371-381). Πάτρα, 27-30 Μαρτίου.

DeLong, S. (2009). Teaching methods to encourage independent learning and thinking. Center for teaching excellence, United States Military Academy, West Point, NY. Available: http://www.usma.edu/cfe/Literature/DeLongS_09.pdf. Retrieved: 16/9/2013.

Δημητριάδου, Κ. & Βράντση, Α. (2013). Η Εννοιολογική Χαρτογράφηση ως όχημα διαφοροποίησης της διδασκαλίας. Τα Αποτελέσματα ενός σεμιναρίου ασύγχρονης επιμόρφωσης. Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου "Reimagining Schooling", Θεσσαλονίκη, 28-29/3/2013 (υπό δημοσίευση).

Δημητριάδου, Κ. & Ευσταθίου, Μ. (2008). Διδακτικές προσεγγίσεις σε μικτές τάξεις. Στο Δ. Κ. Μαυροσκούφης (Επιμ.), Οδηγός Επιμόρφωσης. Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Αγωγή (σσ. 67-85). Υπ.Ε.Π.Θ.

Dimitriadou, C. & Efstathiou, M. (2012). Fostering teachers' intercultural competency at school: the outcomes of a participatory action research project. In N. Palaiologou & G. Dietz (Eds.), Mapping the broad field of multicultural education worldwide. Towards the development of a new citizen (pp. 296-313). Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Dimitriadou, C., Nari, E. & Palaiologou, N. (2012). E-learning teacher training courses for differentiated instruction in multicultural classrooms: reflections upon the participants' experiences. I-manager's Journal of Educational Technology, Special issue, 9 (3), 14-26.

Dimitriadou, C., Pougaridou, P. & Vrantsi, A. (2009). Intercultural competence of educators: a meta-functional analysis of their needs and attitudes. In proceedings of the international conference of intercultural education, Intercultural Education: paideia, polity, demoi'. Available: http://www.conftool.net/iaie2009/index.php?page= showAbstract&form_id=238&show_abstract=1/. Retrieved: 27/1/2012.

Dimitriadou, C., Tamtelen, Ε. & Tsakou, Ε. (2011). Multimodal texts as instructional tools for intercultural education: a case study. Intercultural Education, 22 (2), 223-28.

Δημητριάδου, K. (υπό δημοσίευση). Το μοντέλο της μικτής μάθησης ως πλαίσιο επιμορφωτικών δράσεων: ένα παράδειγμα εφαρμογής. Στο Ζ. Παπαναούμ & Μ. Λιακοπούλου (Επιμ.), Οδηγός Επιμόρφωσης. Υποστηρίζοντας την επαγγελματική μάθηση των εκπαιδευτικών: από τη θεωρία στην πράξη. Θεσσαλονίκη.

Frangoudaki, A. 2004. Educational challenges in the rapidly changing societies of today's Europe: the case of Greece. In: V. Koulaidis (Eds.), Quality of education. Teachers professional training and development. The European Union and the SE European Countries. Conference Proceedings (pp. 49-53). Athens: The Ministry of Education and Religious Affairs of Greece.

Gardner, H. (1983). Frames of Mind: the theory of multiple intelligencies. N. York: Basic Books.

Ιωαννίδου-Κουτσελίνη, Μ. (2006). Στρατηγικές διαφοροποίησης της διδασκαλίας στη σχολική τάξη. Παιδαγωγική Επιθεώρηση 41, 9-23.

Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Κριτική.

Joyce, B. & Weil, M. (1986)3, Models of teaching. London: Prentice-Hall.

Koutselini, M. (2008). Participatory teacher development at schools: processes and issues. Action Research, 6 (1), 29-48.

Κουτσελίνη–Ιωαννίδου, Μ. (2008). Εποικοδόμηση και διαφοροποίηση διδασκαλίας –μάθησης σε τάξεις μικτής ικανότητας. Λευκωσία: αυτοέκδοση.

Κουφού, Α. (2011). Μελέτη της ατομικής και συνεργατικής οικοδόμησης της γνώσης μαθητών μέσω της εννοιολογικής χαρτογράφησης σε υπολογιστικό περιβάλλον. Διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.

Kress, G. (2004). Reading images: multimodality, representation and new media. Information design journal & document design 12 (2), 110-19.

Kress, G. & Van Leeuwen, T. (2001). Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnold.

Κωσταρίδου – Ευκλείδη, A. (1997). Η Ψυχολογία της σκέψης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Ladson-Billings, G. J. (1999). Preparing teachers for diverse student populations: a critical theory perspective. Review of Research in Education 24, 211-247.

Marçal, J. & Caetano, A. (2010). Corporate blended learning in Portugal: Current status and future directions. European Journal of Open, Distance and E-Learning. Available: http://www.eurodl.org/?p=archives&year=2010&halfyear=1. Retrieved: 29/7/2013).

Ματσαγγούρας, Η. (2001)5. Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας, Τ. Β΄, Στρατηγικές διδασκαλίας. Η Κριτική σκέψη στη διδακτική πράξη. Αθήνα: Gutenberg

Ματσαγγούρας, Η. (2008). Μοντέλο διαφοροποιημένης συνεκπαίδευσης: προώθηση φοίτησης και Α.Π., εμπλουτισμός και συμπλήρωση Α.Π. και διδασκαλίας. Στο Η. Ματσαγγούρας (Επιμ.), Εκπαιδεύοντας παιδιά υψηλών ικανοτήτων μάθησης: διαφοροποιημένη συνεκπαίδευση (σσ. 117-159). Αθήνα: Gutenberg.

Novak, J, & Cañas, A. J., (2008). The Theory underlying concept maps and how to construct and use them. Technical Report IHMC (Institute for Human and Machine Cognition)

Novak, J., & Gowin, D. (1984). Learning how to learn. Cambridge University Press.

Novak, J. D. (1998). Learning, creating, and using knowledge: concept maps(R) as facilitative tools in schools and corporations. Mahweh, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

O' Donnell, A. M., Dansereau, D. F., & Hall, R. H. (2002). Knowledge maps as scaffolds for cognitive processing. Educational Psychology Review, 14 (1), 71-86.

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage.

Sayer, J. (2006). European perspectives of teacher education and training. Comparative Education 42 (1), 63-75.

Στούµπου, Κ. & Αλιµήσης, Δ. (2007). Concept mapping: η βασισµένη στον Η/Υ δηµιουργία εννοιολογικών χαρτών και η διδακτική αξιοποίησή τους. Στο Πρακτικά του 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου, Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. στη Διδακτική Πράξη, Σύρος, 4-6 Μαΐου 2007. Διαθέσιμο: http://ictedu.gr/kse/images/stories/tasos_files/gia_to_site/Concept_Mapping.pdf. Aνασύρθηκε: 16/9/2013.

Terhart, E. (2003). Constructivism and teaching: a new paradigm in general didactics? Journal of Curriculum Studies, 35 (1), 25-44.

Tomlinson, C. A. (2004). Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας. Ανταπόκριση στις ανάγκες όλων των μαθητών, μτφρ. Χ. Θεοφιλίδης & Δ. Μαρτίδου - Φορσιέ. Αθήνα: Γρηγόρης.

Vygotsky, L. (1978). Interaction between learning and development. Mind in Society, Trans. M. Cole, pp. 79-91. Cambridge, MA: Harvard University Press. Available:http://www.igs.net/~pballan/Vygotsky%281978%29.htm. Retrieved: 16/9/2013.

Wilson, V. & Harris, M. (2004). Creating change? A review of the impact of design and technology in schools in England. Journal of Technology Education 15(2), 46-65.

Φιλιππάτου, Δ. (2013). Ο ρόλος της αξιολόγησης στη διαφοροποιημένη διδασκαλία. Στο Σ. Παντελιάδου & Δ. Φιλιππάτου (Eπιμ.), Διαφοροποιημένη διδασκαλία. Θεωρητικές προσεγγίσεις & εκπαιδευτικές πρακτικές (σσ. 61-98). Αθήνα: Πεδίο.

Φρυδάκη, Ε. (2009). Η διδασκαλία στην τομή της νεωτερικής και της μετανεωτερικής σκέψης. Αθήνα: Κριτική.

Λογισμικά εννοιολογικής χαρτογράφησης

(ανασύρθηκαν 16/9/2013)

Inspiration (http://www.inspiration.com/productinfo/Inspiration/index.cfm)

Concept Draw (http://www.conceptdraw.com/en/products/mindmap/main.php)

Knowledge Manager (http://www.knowledgemanager.us/KM-KnowledgeManager-eng.htm)

Knowledge Master(http://www.concept-maps.com/default-eng.htm)

AXON Idea Processor (http://web.singnet.com.sg/~axon2000)

http://www.smartdraw.com/specials/ppc/concept-map.htm?id=13054&gclid=CIbMp7LMzrUCFclZ3god_kcAzg

Τα ακόλουθα 5 λογισμικά εννοιολογικής χαρτογράφησης ψηφίστηκαν ως τα καλύτερα τον Απρίλιο του 2013

Mindjet (http://www.mindjet.com/)

XMind (http://www.xmind.net/)

Coggle (http://coggle.it/ (Webapp) (ελεύθερης πρόσβασης)

Freemind (http://freemind.sourceforge.net/wiki/index.php/Main_Page) (ελεύθερης πρόσβασης)

MindNode (http://mindnode.com/)

Λίστα με λογισμικά εμπορικά και λογισμικά ελεύθερης πρόσβασης:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_concept-_and_mind-mapping_software