Το μοντέλο της μικτής μάθησης ως πλαίσιο επιμορφωτικών δράσεων: ένα παράδειγμα εφαρμογής
Περίληψη
Ένας από τους πιο ευέλικτους και αποτελεσματικούς τρόπους οργάνωσης επιμορφωτικών δράσεων είναι η εφαρμογή του μοντέλου μικτής μάθησης (blended learning), το οποίο συνδυάζει τη διά ζώσης και την εξ αποστάσεως μάθηση με την υποστήριξη των τεχνολογιών του διαδικτύου. Στο παρόν κεφάλαιο εξετάζεται κατά πόσο τα χαρακτηριστικά του μοντέλου αυτού ανταποκρίνονται στις σύγχρονες επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών. Τις θεωρητικές θέσεις συμπληρώνει ένα παράδειγμα εφαρμογής από τη Δράση του Προγράμματος «Εκπαίδευση Αλλοδαπών και Παλιννοστούντων Μαθητών» (2010-2014)• αναφέρεται σε ένα επιμορφωτικό σεμινάριο μικτής μάθησης, εστιασμένο στη διαφοροποίηση της διδασκαλίας μέσω της εννοιολογικής χαρτογράφησης. Τα αποτελέσματα αξιολόγησης από την ερευνητική προσέγγιση του σεμιναρίου αναδεικνύουν τα καινοτόμα στοιχεία και τη λειτουργικότητα του μοντέλου για την επιμόρφωση και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
Λέξεις κλειδιά: μοντέλο μικτής/ υβριδικής μάθησης, επιμόρφωση εκπαιδευτικών, διαφοροποίηση της διδασκαλίας, εννοιολογική χαρτογράφηση, κοινότητα μάθησης
Abstract
The implementation of the blended learning model is one of the most flexible and effective ways to organize teacher training courses, since it combines contact learning and distance learning supported by web 2.0 technologies. This chapter examines whether the characteristics of this model respond to modern teacher training needs. The theory is supplemented by an example of application within the framework of Activity of the Educational Project "Education for foreign and repatriated pupils" (2010-2013); it concerns a blended learning teacher training seminar focused on differentiated instruction with the use of concept maps. The results of the research approach to the seminar reveal the innovative character and the efficiency of the model for teacher training and teacher professional development.
Key words: blended/ hybrid learning model, teacher training, differentiated instruction, concept mapping, learning community