Η αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δράματος στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών: μια προοπτική επαγγελματικής και προσωπικής ανάπτυξης
Περιεχόμενα
Περίληψη
Κύριο στόχο του κειμένου αυτού αποτελεί η παρουσίαση και συζήτηση μιας επιμορφωτικής παρέμβασης που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από τους τρεις συγγραφείς του. Βασική ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου επιμορφωτικού σεμιναρίου αποτέλεσε η αξιοποίηση της αφήγησης των επιμορφούμενων εκπαιδευτικών, ως ένας τρόπος ανάδειξης των άρρητων προσωπικών θεωριών τους, αλλά κυρίως η δραματοποίηση των αφηγήσεων από τους συμμετέχοντες. Το ίδιο το επιμορφωτικό σεμινάριο φανέρωσε ότι η αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δημιουργικού δράματος μπορεί να ανοίξει νέες προοπτικές στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και να αναδειχτεί σε ουσιαστική μορφή βιωματικής μάθησης και επαγγελματικής και προσωπικής ανάπτυξής τους.
Το κείμενο αποτελείται από τρία βασικά μέρη. Στο πρώτο οριοθετούνται βασικές έννοιες που καθόρισαν σε μεγάλο βαθμό τη δόμηση του επιμορφωτικού σεμιναρίου, όπως η επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού, καθώς και το εκπαιδευτικό δημιουργικό δράμα. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζεται το επιμορφωτικό σεμινάριο όπως πραγματοποιήθηκε και στο τρίτο αναπτύσσεται μια συζήτηση που αφορά τη δόμησή του και στηρίζεται στο θεωρητικό πλαίσιο που παρουσιάστηκε. Ουσιαστικά το τρίτο μέρος αποτελεί έναν αναστοχασμό των επιμορφωτών που βασίζεται στην εμπειρία του σεμιναρίου αλλά και στη θεωρία που το στήριξε και το διαμόρφωσε.
Λέξεις κλειδιά: επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη εκπαιδευτικού, εκπαιδευτικό δημιουργικό δράμα, αφήγηση, αναστοχασμός
Abstract
The basic aim of this paper is to present and discuss a teachers' in-service training course planned and implemented by its three authors. This specific course has two characteristics that make it distinct, really unusual – at least for Greek teachers' training programmes. It was structured on the trainees' narratives of their school experience and –even more important- on the dramatization of these narratives by the trainees themselves. The way the course evolved proved that the educational creative drama can open new perspectives in teachers' training programmes transforming them into real professional and personal development processes. The paper consists of three parts. In the 1st part the basic concepts upon which the course was constructed are defined. These concepts are teachers' professional development and educational creative drama. In the 2nd part, the teachers' training course is presented exactly as it took place. The 3rd part is covered by a discussion that concerns the structure of the course and its presuppositions and draws from the theoretical framework of the paper (presented in its 1st part). This discussion is the trainers' reflection on the course and is based on their lived experience of it and –at the same time- on the theory that formed it.
Key words: teachers' personal and professional development; drama in education; creative drama; narrative; reflection