Το βιωματικό εργαστήριο ως μέθοδος επιμόρφωσης για την ανάπτυξη δεξιοτήτων αντιμετώπισης και επικοινωνίας

Περιεχόμενα

Κωνσταντίνα Διαμαντίδου

Ψυχολόγος, Διδάκτωρ Α.Π.Θ.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Σπουδές: Απόφοιτος του τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Μεταπτυχιακές σπουδές Κλινικής ψυχολογίας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. Διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων της Συμβουλευτικής, ως ειδική επιστήμονας, στο Τμήμα εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (2000-2002), στο Τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. (2003-2006) και στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών: Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας (2010-2012). Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα και επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών με θέματα σχετικά με τη συμβουλευτική στην εκπαίδευση και τη δυναμική των ομάδων και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Επαγγελματική δραστηριότητα ως ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια από το 1995.

pdf

Περίληψη

Στην παρούσα εργασία παρουσιάζεται το βιωματικό εργαστήριο ως μια μέθοδος επιμόρφωσης που στόχο έχει να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να αναπτύξουν δεξιότητες αντιμετώπισης και επικοινωνίας, ώστε να παρεμβαίνουν αποτελεσματικά στη διαχείριση των εκπαιδευτικών δυσκολιών που εμφανίζουν οι μαθητές τους. Στη θεωρητική προσέγγιση του θέματος αυτού αξιοποιήθηκαν οι αρχές τις κοινωνιογνωστικής θεωρίας που εστιάζει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων αντιμετώπισης, οι αρχές της συστημικής προσέγγισης που εστιάζει στην ανάλυση των παραγόντων που επηρεάζουν τις αλληλεπιδράσεις που εμφανίζονται στο σχολικό πλαίσιο και οι μέθοδοι επικοινωνίας και παρέμβασης που προτείνονται στο πλαίσιο της προσωποκεντρικής προσέγγισης στην εκπαίδευση. Η εφαρμογή της παρούσας μεθόδου επιμόρφωσης παρουσιάζεται αναλυτικά, όπως έχει αξιοποιηθεί σε δύο μορφές σεμιναρίων: (α) σε ενδοσχολικά σεμινάρια με θέμα την ανάπτυξη συνεργατικού κλίματος στο σχολείο μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών και (β) σε επιμορφωτικό εργαστήριο με θέμα την ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και την αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας στο πολυπολιτισμικό σχολείο.

Λέξεις κλειδιά: δεξιότητες αντιμετώπισης, τεχνικές επικοινωνίας, βιωματικές ασκήσεις

Abstract

This paper presents experiential workshop as a method of teacher training aimed at developing coping and communication skills, in order to facilitate teachers to intervene effectively in the management of students' educational difficulties. The theoretical approach is based on the principles of social cognitive theory focused on developing coping skills, the principles of systemic approach focused on the factors influencing the school setting interactions and the communication methods and interventions proposed in the context of person-centered approach. The application of this training method is presented in detail as used into two forms seminars: (a) intra-school teacher training on developing collaborative school climate between teachers, students and parents and (b) in a training workshop on the development of communication skills and the group dynamics in the multicultural school.

Keywords: coping skills, communication techniques, experiential exercises