Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου: ενδοσχολικές κοινότητες πρακτικής και διαδικασίες εκπαιδευτικού αναστοχασμού
Περιεχόμενα
Περίληψη
Το ζήτημα της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών είναι ένα από τα πλέον δυσεπίλυτα προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Οι προτάσεις επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών που αναλύουμε στο παρόν άρθρο προέκυψαν από την ανάγκη να οργανώσουμε τις επαγγελματικές μας πρακτικές με την ιδιότητα του Σχολικού Συμβούλου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα κύρια χαρακτηριστικά των προτάσεών μας είναι η δημιουργία ενδοσχολικών εκπαιδευτικών κοινοτήτων πρακτικής και η προώθηση διαδικασιών αναστοχασμού ως προς τον γενικότερο ρόλο του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού και του κοινωνικο-πολιτισμικού νοήματος των εκπαιδευτικών διαδικασιών. Στο άρθρο μας αναφερόμαστε στις επιμορφωτικές δυνατότητες που παρέχει σήμερα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, στις εκπαιδευτικές αρχές στις οποίες βασίσαμε τις προτάσεις μας, στους στόχους και τα στάδια των επιμορφωτικών μας διαδικασιών και τέλος στη συζήτηση για την αποτελεσματικότητά τους.
Λέξεις κλειδιά: επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών, κοινότητες πρακτικής, αναστοχαστικές εκπαιδευτικές διαδικασίες, σχολικός σύμβουλος
Abstract
The issue of teachers' professional development is one of the most difficult problems of the Greek educational system. The proposals for teachers' professional development, analyzed in this article, have been resulted from the need to organize our professional practices in our capacity as Primary School Advisor. The main features of our proposals is the establishment of school-focused educational communities of practice and the promotion of reflective processes on the overall role of the teaching profession and on the socio-cultural meaning of educational processes. In our article we talk about the training opportunities, provided today by the Greek educational system, the educational principles on which our proposals are based, the goals and the stages of our training procedures and finally the debate about their effectiveness.
Key words: teachers' professional development, communities of practice, reflective educational processes, school advisor