Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και ο ρόλος του Σχολικού Συμβούλου: ενδοσχολικές κοινότητες πρακτικής και διαδικασίες εκπαιδευτικού αναστοχασμού

Περιεχόμενα

Νικόλαος Γραίκος

Σχολικός Σύμβουλος 1ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Π. Ε. Πιερίας

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ο Νικόλαος Γραίκος γεννήθηκε στην Κατερίνη το 1962, όπου και εργάζεται ως Σχολικός Σύμβουλος. Σπούδασε Ιστορία-Αρχαιολογία (Φιλοσοφική Σχολή Α.Π.Θ.) και Παιδαγωγικά (Μαράσλειο Παιδαγωγική Ακαδημία Αθηνών & Διδασκαλείο «Δ. Γληνός», Π.Τ.Δ.Ε.- Α.Π.Θ.). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού και διδακτορικού διπλώματος Ιστορίας της Τέχνης (Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ.). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα σχετίζονται με την ιστορία της τέχνης, την αρχαιολογία και την εκπαίδευση. Έχει συμμετάσχει σε ερευνητικά προγράμματα πανεπιστημίων, σε ομάδες συγγραφής εκπαιδευτικού υλικού και σχολικών εγχειριδίων. Έχει διδάξει σε επιμορφωτικά προγράμματα εκπαιδευτικών και σε μεταπτυχιακά προγράμματα Πανεπιστημίων. Ασχολήθηκε με την καλλιτεχνική δημιουργία έχοντας πραγματοποιήσει εκθέσεις ζωγραφικής, εικονογραφήσεις βιβλίων και σκηνογραφίες. Συνέγραψε και επιμελήθηκε διάφορα βιβλία για την εκπαίδευση και την τέχνη, ενώ άρθρα και μελέτες του έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και ξένα περιοδικά και πρακτικά συνεδρίων. Διετέλεσε μέλος Διοικητικών Συμβουλίων σε επιστημονικούς και πολιτιστικούς συλλόγους.

pdf

Περίληψη

Το ζήτημα της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών είναι ένα από τα πλέον δυσεπίλυτα προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Οι προτάσεις επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών που αναλύουμε στο παρόν άρθρο προέκυψαν από την ανάγκη να οργανώσουμε τις επαγγελματικές μας πρακτικές με την ιδιότητα του Σχολικού Συμβούλου Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα κύρια χαρακτηριστικά των προτάσεών μας είναι η δημιουργία ενδοσχολικών εκπαιδευτικών κοινοτήτων πρακτικής και η προώθηση διαδικασιών αναστοχασμού ως προς τον γενικότερο ρόλο του επαγγέλματος του εκπαιδευτικού και του κοινωνικο-πολιτισμικού νοήματος των εκπαιδευτικών διαδικασιών. Στο άρθρο μας αναφερόμαστε στις επιμορφωτικές δυνατότητες που παρέχει σήμερα το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, στις εκπαιδευτικές αρχές στις οποίες βασίσαμε τις προτάσεις μας, στους στόχους και τα στάδια των επιμορφωτικών μας διαδικασιών και τέλος στη συζήτηση για την αποτελεσματικότητά τους.

Λέξεις κλειδιά: επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών, κοινότητες πρακτικής, αναστοχαστικές εκπαιδευτικές διαδικασίες, σχολικός σύμβουλος

Abstract

The issue of teachers' professional development is one of the most difficult problems of the Greek educational system. The proposals for teachers' professional development, analyzed in this article, have been resulted from the need to organize our professional practices in our capacity as Primary School Advisor. The main features of our proposals is the establishment of school-focused educational communities of practice and the promotion of reflective processes on the overall role of the teaching profession and on the socio-cultural meaning of educational processes. In our article we talk about the training opportunities, provided today by the Greek educational system, the educational principles on which our proposals are based, the goals and the stages of our training procedures and finally the debate about their effectiveness.

Key words: teachers' professional development, communities of practice, reflective educational processes, school advisor