Ίχνος Πλοήγησης
Σχέδια εργασίας σχολείων-μουσείων σχολικού έτους 2013-2014
Του κύκλου τα ειδώλια
Και τι δεν έκαναν τα νήπια του 35ου Νηπιαγωγείου Αχαρνών όταν αποφάσισαν με τη δασκάλα τους να επισκεφθούν το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης! Πριν από την επίσκεψη έμαθαν τι είναι ένα μουσείο, έπαιξαν τα ειδώλια και τους γλύπτες, διάβασαν ποιήματα και φαντάστηκαν τη ζωή των αρχαίων Κυκλαδιτών. Στο μουσείο είδαν τα εκθέματα της Κυκλαδικής συλλογής, ζωγράφισαν μάσκες και έγιναν για λίγο Κυκλαδίτες. Μετά την επίσκεψη, μίλησαν για τις εντυπώσεις τους, έφτιαξαν ειδώλια από πλαστελίνη, συνέθεσαν ακροστιχίδες και έπαιξαν κουκλοθέατρο.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Παραμύθια και παιχνίδια με τη συντροφιά των μυθικών πλασμάτων
Μυθικά πλάσματα αναζήτησαν στα εκθέματα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου μαθητές και μαθήτριες του 18ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών. Στο σχολείο τους, πριν και μετά την επίσκεψη, ανακάλυψαν μυθικά πλάσματα και άλλων πολιτισμών, διάβασαν σχετικά παραμύθια και τα αναπαρέστησαν με παντομίμα, αλλά και σχεδίασαν κόμιξ με τις δικές τους ιστορίες.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Αρχαία μουσικά όργανα
Με την αρχαία ελληνική μουσική ασχολήθηκαν μαθήτριες και μαθητές του 23ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών όταν επισκέφθηκαν το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Εκεί ανακάλυψαν απεικονίσεις αρχαίων μουσικών οργάνων στις Συλλογές των αγγείων, των χαλκών και των γλυπτών αλλά και άκουσαν μουσικούς ήχους από αντίγραφα αρχαίας λύρας και τυμπάνου. Στο σχολείο τους έφτιαξαν τα δικά τους αυτοσχέδια μουσικά όργανα και έμαθαν να τραγουδούν ένα ουκρανικό τραγούδι.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Φυτά και ζώα στα νομίσματα και στον διάκοσμο του Νομισματικού Μουσείου
16 μαθήτριες και μαθητές του 24ου Δημοτικού Σχολείου Αχαρνών με καταγωγή από τη Ρωσία επισκέφθηκαν το Νομισματικό Μουσείο. Εκεί ανακάλυψαν ζώα και φυτά που απεικονίζονται στα νομίσματα των συλλογών αλλά και στις τοιχογραφίες που διακοσμούν το ωραίο κτίριο του μουσείου. Ενθουσιασμένα τα παιδιά επέστρεψαν στο σχολείο τους, όπου συχνά συνέδεαν, στη συνέχεια, τα όσα έμαθαν κατά τη μουσειακή επίσκεψη με τη σχολική ύλη.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Δια-παίζουμε όλοι μαζί
Πώς παίζει κανείς χωρίς να βλέπει; Αυτό διερεύνησαν 22 μαθητές από το 26ο Δημοτικού Σχολείου Αθηνών, εκ των οποίων οι 19 με καταγωγή από Αλβανία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Συρία, Αίγυπτο, Φιλιππίνες και Ουκρανία, όταν επισκέφθηκαν το Μουσείο Αφής. Εκεί περπάτησαν με κλειστά μάτια χρησιμοποιώντας το ειδικό μπαστούνι, περιεργάστηκαν παιχνίδια που χρησιμοποιούνται από άτομα με προβλήματα όρασης και έγραψαν με γραφή Μπράιγ. Στο σχολείο τους κατέγραψαν παιχνίδια που είναι δυνατόν να παιχτούν και από άτομα με προβλήματα όρασης και κάποια από αυτά τα έπαιξαν με κλειστά μάτια στην αυλή του σχολείου τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ένας κόσμος γεμάτος εκπλήξεις
Είναι η διαφορετικότητα προτέρημα ή ελάττωμα; 21 μαθητές, εκ των οποίων οι 14 αλλοδαποί από την Αλβανία, το Αφγανιστάν, τη Σαουδική Αραβία, τη Ρωσία, τη Ρουμανία και τις Φιλιππίνες, από το 35ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών προσπάθησαν να απαντήσουν σε αυτό το ερώτημα, όταν επισκέφθηκαν τη Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου. Για το σκοπό αυτόν συνέθεσαν κάρτες-παζλ με πληροφορίες για το ταξίδι του Δαρβίνου, διαπίστωσαν τις διαφορές στα ράμφη των σπίνων του Δαρβίνου, και παρατήρησαν νημάτια και δείγματα του DNA. Στο τέλος έβγαλαν το συμπέρασμα ότι όλοι είμαστε διαφορετικοί, ξεχωριστοί, και ο καθένας από μας αξίζει κάτι.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Η δουλειά μάς πάει παντού!
Η ανάγκη για να βρουν δουλειά έκανε πάντα τους ανθρώπους να μετακινούνται εντός ή εκτός συνόρων. Αυτό διαπίστωσαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 55ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών όταν επισκέφθηκαν το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, όπου είδαν τη Μόνιμη Έκθεση «Άνθρωποι και Εργαλεία. Όψεις της εργασίας στην προβιομηχανική κοινωνία». Εκεί τα παιδιά γνώρισαν εργαλεία παλιών επαγγελμάτων, αναγνώρισαν επαγγέλματα σε επίθετα ονομάτων, σημείωσαν τη διαδρομή της οικογενειακής τους μετακίνησης πάνω σε έναν παγκόσμιο χάρτη, παρακολούθησαν αφήγηση παραμυθιού, και συμμετείχαν σε πλήθος άλλες ενδιαφέρουσες δραστηριότητες. Έφυγαν κρατώντας ένα μπαλόνι όπου ήταν γραμμένο το επάγγελμα των ονείρων τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ζωντανεύοντας τους μύθους: η ζωφόρος του ναού του Ποσειδώνα στο Σούνιο και οι άθλοι του Θησέα
16 μαθητές από το 87ο Δημοτικό Σχολείο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Αθηνών, με καταγωγή από Αλβανία, Βουλγαρία, Ελλάδα (μεταξύ των οποίων Τουρκόφωνοι από περιοχή Θράκης), Πολωνία, Ιράκ και Βενεζουέλα, επισκέφθηκαν τον Ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο και το Αρχαιολογικό Μουσείου Λαυρίου, όπου εκτίθεται η ζωφόρος του ναού (Κενταυρομαχία, Γιγαντομαχία, άθλοι Θησέα). Αφού έμαθαν πολλά για τον μύθο του Θησέα, επισκέφθηκαν το Αρχαίο Θέατρο Λαυρίου στον Θορικό και αναπαρέστησαν τον μύθο με την τεχνική του θεάτρου σκιών.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Διαφορετικές διαδρομές… ίδιος προορισμός
Το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού στη Θεσσαλονίκη επισκέφθηκαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 12ου Δημοτικού Σχολείου Νεάπολης, αφού πρώτα έκαναν ενδελεχή έρευνα και προετοιμασία στο σχολείο. Όταν επέστρεψαν, έστησαν το δικό τους Βυζαντινό μουσείο μέσα στη σχολική τάξη, με υφαντά, ψηφιδωτά και άλλα έργα που δημιούργησαν αντλώντας έμπνευση από τον βυζαντινό πολιτισμό.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Με τα μάτια του παππού και της γιαγιάς
Το Λαογραφικό και Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης επισκέφθηκαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του 63ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης. Εκεί, έφτιαξαν κολάζ, ντύθηκαν με αυθεντικές παραδοσιακές ενδυμασίες, και δραματοποίησαν ένα παραμύθι σχετικό με τις φορεσιές και τη λαϊκή παράδοση.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ανακαλύπτω το παρελθόν της γειτονιάς μου, περπατώντας στους δρόμους και ερευνώντας τα αρχεία του σχολείου μου
Το Εβραϊκό Μουσείο και το Κέντρο Ιστορίας του Δήμου Θεσσαλονίκης επισκέφθηκαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 67ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης. Αφού έκαναν έρευνα στις συλλογές των μουσείων, αλλά και στα αρχεία του σχολείου τους, πήραν πολλές πληροφορίες για τους μαθητές που φοιτούσαν παλιότερα στο σχολείο τους αλλά και για τη σύνθεση του πληθυσμού και την ποικιλία των παλαιότερων επαγγελμάτων της γειτονιάς τους. Ακόμη περπάτησαν στην πόλη τους και πέρασαν από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, την οδό Μοναστηρίου, με μία στάση στο φαρμακείο Ζωγράφου, όπου πήραν συνέντευξη από τον ιδιοκτήτη, τρίτης γενιάς φαρμακοποιό της περιοχής, την πλατεία Βαρδαρίου, το Λιμάνι, το Τελωνείο και την πλατεία Ελευθερίας. Τα αποτελέσματα της εργασίας τους τα παρουσίασαν σε γονείς και κατοίκους της περιοχής σε μια εκδήλωση του σχολείου τους στο τέλος του σχολικού έτους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Γνωρίζω το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης»
Ο Θόδωρος Παπαγιάννης, γλύπτης και καθηγητής για πολλά χρόνια στην ΑΣΚΤ της Αθήνας, επέστρεψε και ίδρυσε, στο δημοτικό σχολείο όπου φοίτησε παιδάκι στο Ελληνικό Ιωαννίνων, ένα μουσείο, όπου στέγασε τα έργα του που τα εμπνέεται από την ελληνική παράδοση και από τη σύγχρονη ελληνική ιστορία. Μαθήτριες και μαθητές του 9ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού Σχολείου Ιωαννίνων αφού επισκέφθηκαν το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης «Θεόδωρος Παπαγιάννης», οδηγήθηκαν στην ύπαιθρο όπου έφτιαξαν τις δικές τους δημιουργίες Land art. Έφυγαν φωνάζοντας: Περάσαμε τέλεια!
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
"Θεόδωρος Παπαγιάννης. Επιστροφή στο Ελληνικό". Ντοκιμαντέρ του Παναγιώτη Κράββαρη (trailer)
Οι περιπέτειες του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα
Ένα οθωμανικό μνημείο, το Κουρσούμ Τζαμί, επισκέφθηκαν μαθήτριες και μαθητές του 32ου Δημοτικού Σχολείου Τρικάλων. Προηγουμένως, ο αρχαιολόγος επισκέφθηκε το σχολείο και μίλησε για τον μεγάλο αρχιτέκτονα Σινάν που σχεδίασε το τζαμί, καθώς και για το θρύλο του πρίγκιπα Οσμάν Σαχ. Τα παιδιά εμπνεύστηκαν και έγραψαν το δικό τους παραμύθι εικονογραφώντας το με όμορφες δικές τους ζωγραφιές.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Η περιπέτεια του πρίγκηπα Οσμάν Σάχ
Παλαμήδι: Ο δικός μας Τιτανικός
Τι σχέση έχει το Παλαμήδι με τον Τιτανικό; Ότι ενώ σχεδιάστηκαν με κάθε φροντίδα, υπήρχε πάντα ο απρόβλεπτος παράγοντας που οδηγούσε στην καταστροφή. Το Παλαμήδι μόνο με προδοσία παραδόθηκε στους πολιορκητές του κατά τη διάρκεια της μακραίωνης ιστορίας του. Αυτά και άλλα πολλά έμαθαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ναυπλίου κατά την επίσκεψή τους στο Παλαμήδι.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ταξίδι πάνω σε ταύρο
Τον μινωικό πολιτισμό, αλλά και τα αλφάβητα των χωρών καταγωγής τους γνώρισαν μαθητές και μαθήτριες του 16ου Διαπολιτισμικού Σχολείου Χανίων, όταν επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου και την Κνωσό. Αργότερα έκαναν τα δικά τους κολάζ με μυθικά τέρατα και στόλισαν το σχολείο τους με μια ωραία τοιχογραφία αντλώντας έμπνευση από τον μινωικό πολιτισμό.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Τα κτήρια λένε την ιστορία τους
Τα κτήρια της γειτονιάς τους και της περιοχής του σχολείου τους θέλησαν να ανακαλύψουν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 48ου Γυμνασίου Αθηνών με τη βοήθεια των αρχιτεκτόνων της Διεύθυνσης Αναστήλωσης Νεότερων και Σύγχρονων Μνημείων του Υπουργείου Πολιτισμού (ΔΑΝΣΜ). Μολονότι η επίσκεψη στα κτήρια δεν κατέστη δυνατή, οι μαθητές ερεύνησαν και έμαθαν πολλά για τον νεοκλασικισμό και τον μοντερνισμό όσον αφορά στην αρχιτεκτονική της Αθήνας.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Τα μονοπάτια του νερού μέσα από τα εκθέματα του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου Αθηνών
30 μαθητές, εκ των οποίων οι 25 αλλοδαποί με καταγωγή από την Αίγυπτο, τις Φιλιππίνες, την Αλβανία, τη Σρι-Λάνκα και το Σουδάν, από το 56ο Γυμνάσιο Αθηνών επισκέφθηκαν το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο στην Αθήνα. Εκεί, ανακάλυψαν αγγεία και παραστάσεις που έχουν σχέση με το νερό. Επίσης, παρατήρησαν την εγκατάσταση με τίτλο «Δεήσεις» της Καλλιόπης Λαιμού, στον αύλειο χώρο του μουσείου. Το έργο, μια αυθεντική βάρκα που χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά μεταναστών, καλυμμένη με χιλιάδες τάματα, χαραγμένα με τα ονόματα, την ημερομηνία και τον τόπο γέννησης μεταναστών, έδωσε μια καλή αφορμή για τη συζήτηση του μεταναστευτικού φαινομένου.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Αναζητώντας ζώα και φυτά, τότε και τώρα
Τον Αρχαιολογικό Χώρο και το Μουσείο Κεραμεικού επισκέφθηκαν 18 μαθητές και μαθήτριες του 67ου Γυμνασίου Αθηνών, από τους οποίους οι 8 κατάγονται από την Αίγυπτο, την Αλβανία, την Πολωνία και τη Ρουμανία. Εκεί, ερεύνησαν και παρατήρησαν όχι μόνο τα μουσειακά εκθέματα, αλλά και το φυσικό περιβάλλον του αρχαιολογικού χώρου του Κεραμεικού. Στο σχολείο τους βρήκαν πληροφορίες για παραδοσιακά τραγούδια στα οποία αναφέρονται φυτά, και ποτάμια από τις χώρες καταγωγής τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Το γεύμα
Πώς συνδέονται η αρχαιολογία, το θέατρο, οι τοπικές κουζίνες και η σύγχρονη τέχνη; Μαθήτριες και μαθητές από το 2ο Εσπερινό Γυμνάσιο Αθηνών, ηλικίας 17 έως 69 ετών, με καταγωγή από Ελλάδα, Αλβανία, Ιράκ, Νιγηρία, Ρωσία και Φιλιππίνες, επισκέφθηκαν το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και είδαν την εγκατάσταση από την περφόρμανς με τίτλο Το γεύμα, των Ευθύμη Θέου και Θανάση Δεληγιάννη. Ύστερα πήραν συνεντεύξεις από εστιατόρια, συζήτησαν για συνταγές των πατρίδων τους και συνέφαγαν στο σχολείο τους εδέσματα που ετοίμασαν μαθητές και καθηγητές.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Εδώ, εκεί, παντού!
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης επισκέφθηκαν 13 μαθητές και μαθήτριες από το 32ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης. Εκεί, όπως και στη σχολική αίθουσα πριν και μετά την επίσκεψη, ερεύνησαν και ανακάλυψαν πτυχές από την ιστορία και την κουζίνα της Θεσσαλονίκης, ως πολυπολιτισμικής πόλης κατά την αρχαιότητα, αλλά και των τόπων καταγωγής τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
3, 2, 1, Αισθήσεις εν δράσει!
Με την τέχνη και την τεχνική του κινηματογράφου ασχολήθηκαν 12 μαθητές από το Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, από τους οποίους οι 10 κατάγονται από την Αλβανία, τη Γεωργία, την Κίνα, το Μάλι και τη Ρωσία, και κάποιοι γνωρίζουν ελάχιστα ή καθόλου την ελληνική γλώσσα. Τα παιδιά είδαν επιλεγμένες ταινίες, κυρίως βωβού κινηματογράφου, στο σχολείο τους και στο 16ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Κατόπιν επισκέφθηκαν το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, όπου γύρισαν σε ταινία μικρού μήκους ένα σενάριο δικής τους έμπνευσης με τίτλο «Μυστήριο στη Φλωρεντία. Σπαγγέτι Κορλεόνε».
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Της Τέχνης τα Παράξενα: Σώμα-Αφαίρεση-Παραμόρφωση
Το σώμα και τους τρόπους απεικόνισής του στη σύγχρονη τέχνη διερεύνησαν οι μαθητές του Ειδικού Γυμνασίου Κωφών και Βαρηκόων Θεσσαλονίκης κατά την επίσκεψή τους στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης. Εστιάζοντας σε συγκεκριμένα έργα και χρησιμοποιώντας ποικίλες τεχνικές, όπως το θεατρικό παιχνίδι, τη μαιευτική μέθοδο, τη συζήτηση και ευφάνταστες βιωματικές δράσεις, η μουσειοπαιδαγωγός βοήθησε τα παιδιά να προσεγγίσουν τη σύγχρονη τέχνη, ώστε στη συνέχεια να εκφραστούν τα ίδια δημιουργικά στο καλλιτεχνικό εργαστήρι που ακολούθησε.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Η Ιδέα του Ωραίου από εποχή σε εποχή και από τόπο σε τόπο
Τι είναι το ωραίο; Πώς ορίζεται και πώς γίνεται αποδεκτό από διαφορετικές κοινωνίες στον τόπο και τον χρόνο; Αυτά τα ερωτήματα προσπάθησαν να απαντήσουν μαθήτριες και μαθητές του Γυμνασίου Αγιάς που επισκέφθηκαν τη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρισας, Μουσείο Γ.Ι Κατσίγρα. Τα παιδιά, αφού είδαν τους πίνακες και ενημερώθηκαν για αυτούς, ζωγράφισαν τις δικές τους δημιουργίες εμπνεόμενα από τους πίνακες των συλλογών, και συγκεκριμένα τις προσωπογραφίες. Τα έργα τους τα ολοκλήρωσαν στο σχολείο στο μάθημα των Εικαστικών.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Βίο-μηχανία
Το Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου επισκέφθηκαν μαθήτριες και μαθητές από το Γυμνάσιο Οινοφύτων. Τα παιδιά όχι μόνο συμμετείχαν σε ευφάνταστα εκπαιδευτικά προγράμματα κατά την επίσκεψη στο μουσείο, αλλά και στο σχολείο προσέγγισαν τη βιομηχανική μας κληρονομιά διαθεματικά μέσα από την Τεχνολογία, το Θέατρο και τη Δημιουργική γραφή. Όλες τις δράσεις τους τις βιντεοσκόπησαν και τις ανήρτησαν στην ιστοσελίδα του σχολείου τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Χάρτες – μια εικόνα από το παρελθόν
Ιστορικούς, εκκλησιαστικούς αλλά και σατυρικούς χάρτες είδαν οι μαθητές του Γυμνασίου Αρεόπολης όταν επισκέφθηκαν την Κουμαντάρειο Πινακοθήκη Σπάρτης. Προηγουμένως, στο σχολείο τους επέλεξαν να ασχοληθούν με χάρτες που αφορούν στη νεότερη ελληνική ιστορία και δημιούργησαν τους δικούς τους χάρτες, όπου αποτυπώνονται οι αλλαγές των συνόρων του νεότερου ελληνικού κράτους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Διερευνώντας την έννοια του εθελοντισμού στον πολιτισμό
Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είχαν αποφασίσει να επισκεφθούν οι μαθητές του 2ου Γυμνασίου Νάξου, για να διερευνήσουν την έννοια του εθελοντισμού στον πολιτισμό. Όταν για σοβαρούς λόγους το ταξίδι στην Αθήνα ματαιώθηκε, οι μαθητές και οι μαθήτριες επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Απειράνθου Νάξου και με έκπληξη διαπίστωσαν ότι και στην ιδιαίτερη πατρίδα τους υπάρχουν μουσεία χάρη στον εθελοντισμό και τις προσπάθειες των συντοπιτών τους.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Στα ίχνη των χαμένων χρωμάτων
Συνήθως το λευκό χρώμα μας έρχεται στο νου όταν σκεφτόμαστε την ελληνική αρχαιότητα. Και όμως, τα αρχαία αγάλματα είχαν χρώματα! Αυτό ανακάλυψαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του 2ου ΓΕΛ Αγίων Αναργύρων όταν επισκέφθηκαν το Μουσείο Ακρόπολης και τον Παρθενώνα. Όταν επέστρεψαν στο σχολείο τους, εμπνεύστηκαν από τα σχέδια και τα χρώματα που είχαν δει και συνέθεσαν τις δικές τους δημιουργίες.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Έχεις μήνυμα!
Την επικοινωνία και τη διακίνηση μηνυμάτων στην παγκοσμιοποιημένη εποχή μας διερεύνησαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του Ειδικού Λυκείου Κωφών και Βαρηκόων Θεσσαλονίκης κατά την επίσκεψή τους στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Χωρισμένοι σε ομάδες και κρατώντας αντικείμενα, όπως μία σφραγίδα ή ένα βάζο με μέλι, έψαξαν τις συλλογές ώστε να εντοπίσουν τα σχετικά εκθέματα. Αφού συζήτησαν και πήραν πληροφορίες για τα έργα από τη μουσειοπαιδαγωγό, δραματοποίησαν επικοινωνιακές πράξεις και τύπωσαν τα δικά τους μηνύματα με την τεχνική του στένσιλ πάνω σε ασπρόμαυρες αναπαραγωγές χαρτονομισμάτων του ευρώ.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Πρόσωπα, ιστορίες και τέχνη στο Αχίλλειο
Μια θλιμμένη αυτοκράτειρα, η Ελισάβετ της Αυστρίας, έχτισε το Αχίλλειο και το ονόμασε έτσι προς τιμήν του αγαπημένου της ήρωα, του Αχιλλέα. Κατόπιν, αφού το απέκτησε για κάποια χρόνια ο αυτοκράτορας της Γερμανίας Γουλιέλμος ο Β΄, το Αχίλλειο γνώρισε διάφορες χρήσεις μέχρι να γίνει το δημοφιλές αξιοθέατο που είναι σήμερα. Αυτά και πολλά άλλα είπαν οι μαθητές και οι μαθήτριες του 5ου ΓΕΛ Κέρκυρας όταν ξενάγησαν τους συμμαθητές τους στο Αχίλλειο.
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
Ουδέν ο θάνατος διαφέρει του ζην
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Κομοτηνής επισκέφθηκαν μαθητές του Γενικού Λυκείου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Σαπών, από τους οποίους οι 18 μουσουλμάνοι από τη μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης. Εκεί οι μαθήτριες και οι μαθητές συζήτησαν για τα ταφικά έθιμα σε διάφορους πολιτισμούς, ανέλαβαν ρόλους και ανακάλυψαν αρχαία θρακικά ταφικά έθιμα μέσα από τα μουσειακά εκθέματα, και συσχέτισαν αποσπάσματα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας με αντικείμενα του μουσείου. Οι έφηβοι απόλαυσαν την επίσκεψη και «ακόμη και εσωστρεφείς μαθητές στην τάξη επέδειξαν ιδιαίτερο ζήλο εντός του μουσειακού χώρου».
Γραπτή αναφορά (εμπλουτισμένη έκδοση)
« Χαίρετε οι παράγοντες»
«Χαίρετε οι παράγοντες». Με αυτήν τη φράση καταλήγει το κείμενο που βρίσκεται στη ρωμαϊκή επιτύμβια στήλη της Αυρηλίας Κασσάνδρας. Αυτήν τη στήλη, μεταξύ άλλων, μελέτησαν οι μαθήτριες και οι μαθητές του Εσπερινού Γυμνασίου –Λ.Τ. Φλώρινας όταν επισκέφθηκαν το Αρχαιολογικό Μουσείο Φλώρινας, αφού μίλησαν για τον θάνατο στο μάθημα της Φιλοσοφίας. Μετά την επίσκεψη, έκαναν έρευνα κοινού στην πόλη της Φλώρινας σχετικά με τις ρωμαϊκές στήλες, αλλά και κάποιες μαθήτριες ζωντάνεψαν την Ιστορία, αφού ενδύθηκαν ως ρωμαίες και απήγγειλαν κείμενα μυθοπλασίας που βασίζονται στα κείμενα των επιτυμβίων στηλών.