Συνεργασία σχολείου-οικογένειας: πρακτικές ενίσχυσης της επικοινωνίας και αντιμετώπισης των δυσκολιών

Περιεχόμενα

Δέσποινα Ζηλιασκοπούλου

Κλινική ψυχολόγος MSc. – Ψυχοθεραπεύτρια

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Η Δέσποινα Ζηλιασκοπούλου είναι ψυχολόγος, απόφοιτη του τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές ειδίκευσης στη Ψυχολογία της Υγείας (City University, Λονδίνο) και στην Κοινωνική/ Κλινική Ψυχολογία (Α.Π.Θ.). Από το 2011 είναι Υποψήφια Διδάκτωρ Κλινικής Ψυχολογίας στο Α.Π.Θ.. Διαθέτει εξειδίκευση στη γνωστική- συμπεριφορική ψυχοθεραπεία (Α.Μ. Πιστοποίησης CBT11-027). Κατέχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ψυχολόγου (αρ. πρωτ. 24/25590) και από το 2009 διατηρεί ιδιωτικό γραφείο στη Θεσσαλονίκη, ενώ έχει εργαστεί σε δομές ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης, στο επιμορφωτικό πρόγραμμα «Σχολές γονέων» του Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ., στη δράση 4 «Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μελών της σχολικής κοινότητας» του προγράμματος «Εκπαίδευση Αλλοδαπών και Παλιννοστούντων μαθητών» του Α.Π.Θ. και στο «Διδασκαλείο Δ. Γληνός» Δημοτικής Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ. Στα πλαίσια της συνεχούς κατάρτισης της έχει παρακολουθήσει πλήθος σεμιναρίων και συνεδρίων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, ενώ εργασίες της έχουν παρουσιαστεί σε συνέδρια και έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά. Στα επιστημονικά της ενδιαφέρονται περιλαμβάνονται οι χρόνιες ασθένειες, η ψυχοθεραπευτική διαδικασία, το πολυπολιτισμικό σχολείο, η συνεργασία σχολείου- οικογένειας και η σχέση εκπαιδευτικών- μαθητών.

pdf

Περίληψη

Η συνεργασία σχολείου-οικογένειας αναδεικνύεται ως ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας στην υγιή γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Η παραδοχή της σημαντικότητας της αποτελεσματικής συνεργασίας και της ουσιαστικής επικοινωνίας εκπαιδευτικών-γονέων θέτει ως αναγκαιότητα τη μελέτη του πολύπλευρου αυτού πεδίου και την κατανόηση των παραγόντων που τη διαμορφώνουν. Το συγκεκριμένο κείμενο εστιάζει στα βασικά ζητήματα που αφορούν τη συνεργασία σχολείου-οικογένειας, επιτρέποντας στον αναγνώστη να μελετήσει βασικά θεωρητικά ζητήματα και να συνδέσει τη θεωρία με πρακτικές εφαρμογές. Η πρώτη ενότητα εστιάζει στα κύρια θεωρητικά μοντέλα συνεργασίας σχολείου-οικογένειας και αποπειράται να αποσαφηνίσει βασικές θεωρητικές έννοιες. Στη δεύτερη ενότητα, το ενδιαφέρον επικεντρώνεται σε ζητήματα εφαρμογής και παρέχονται πρακτικές οδηγίες που διευκολύνουν τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων με στόχο την επιτυχή συνεργασία σχολείου-οικογένειας.

Λέξεις- κλειδιά: οικοσυστημικό μοντέλο, γονεϊκή εμπλοκή, συνεκπαίδευση, δεξιότητες επικοινωνίας, διαχείριση συγκρούσεων

Abstract

The school-family cooperation emerges as a very important factor in the healthy cognitive, emotional and social development of children. The recognition of the importance of effective collaboration and communication between teachers and parents sets as a necessity to study this multifaceted field and understand the factors that shape them. This chapter focuses on the key issues relating to school- family cooperation, enabling the reader to study basic theoretical issues and to link theory with practical applications. The first section focuses on the main theoretical models of school-family cooperation and attempts to clarify basic theoretical concepts. In the second section, the focus is on issues of implementation, which can facilitate the design and implementation of measures to promote successful school-family cooperation.

Keywords: ecological systems theory, parental involvement, syneducation, communication skills, conflict management