Οι κύριες λειτουργίες στη σχέση εκπαιδευτικού και εφήβων μαθητών

Περιεχόμενα

Μαρίνα Δεδούλη

δ.φ. Σχολική Σύμβουλος, Ψυχολόγος

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Η Μαρίνα Δεδούλη είναι Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων στη Α΄ Διεύθυνση Αθήνας. Είναι διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει μεταπτυχιακές σπουδές στην κλινική ψυχολογία (ΑΠΘ) και είναι εκπαιδευόμενο μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Ψυχαναλυτικής Ψυχοθεραπείας. Για αρκετά χρόνια δίδαξε (βάσει του Π.Δ.407/80) στη Φιλοσοφική σχολή του Πανεπ. Αθηνών - Τμήμα Φ.Π.Ψ. - τα μαθήματα της Διδακτικής Μεθοδολογίας και της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας. Έχει αρκετές ανακοινώσεις σε επιστημονικά συνέδρια και μεγάλη διδακτική εμπειρία στα ΠΕΚ. Έχει συγγράψει μαζί με την Ε. Κατσαρού το βιβλίο 'Επιμόρφωση και Αξιολόγηση στο χώρο της Εκπαίδευσης', (Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2008) και έχει πολλές δημοσιεύσεις σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Ανάμεσα στα επιστημονικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα συμπεριλαμβάνονται και τα εξής: Επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού, Ψυχανάλυση και εκπαίδευση, Εκπαίδευση ενηλίκων, Βιωματική μάθηση, Ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών σε θέματα επικοινωνίας, δυναμικής των ομάδων και ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης των εφήβων.

pdf

Περίληψη

Το κείμενο αυτό αναφέρεται σε κάποιες από τις κύριες λειτουργίες της σχέσης εκπαιδευτικού και εφήβων μαθητών, όπως: το παιδαγωγικό 'κράτημα', η ψυχική 'εμπερίεξη', η οριοθέτηση, η ενθάρρυνση της επένδυσης του γνωστικού αντικειμένου από τον μαθητή και η δυνατότητα νέων ταυτίσεων. Υποστηρίζεται ότι οι λειτουργίες αυτές συνεισφέρουν στην επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων της εφηβείας. Πιο συγκεκριμένα, βοηθούν τον έφηβο να νιώσει ασφάλεια στον χώρο του σχολείου, να αντέξει και να κατανοήσει τις ψυχικές εντάσεις της ηλικίας του, να αποδεχθεί ή να διαπραγματευθεί τα όρια στις συλλογικότητες, στις οποίες συμμετέχει, να ανακαλύψει το νόημα της γνώσης αλλά και την επιθυμία της γνώσης μέσα του και, τέλος, να προχωρήσει σε διεργασίες ταύτισης με νέα πρόσωπα που εκτιμά. Στο δεύτερο μέρος του κειμένου προτείνονται πρακτικές ενίσχυσης των λειτουργιών των σχέσεων εκπαιδευτικού και εφήβων μαθητών σε επίπεδο σχολείου και επίπεδο τάξης.

Λέξεις κλειδιά: σχέση, παιδαγωγικό 'κράτημα', ψυχική 'εμπερίεξη', οριοθέτηση, ταυτίσεις

Abstract

This text refers to some of the main functions of the relation between teachers and teenage students, such as the pedagogical "holding", the emotional "containing", the the setting of limits, the encouragement to invest the cognitive object by the student and the ability for new identifications. It is supported that the above functions contribute to the achievement of the developmental targets of adolescence. More specifically these functions help the adolescent to feel safety in the school environment, to endure and comprehend his interpersonal pressures, to accept or negotiate the limits of collectivities in which he participates, to discover the meaning of knowledge by investing his cognitive object and eventually move forward to procedures of identification with new persons he thinks highly of.

In the second part of the text we propose practices of improving the functions of the teacher-student relations on school and classroom level.

Keywords: teachers, teenage students, pedagogical 'holding', emotional 'containing', identifications