Διαπροσωπικές σχέσεις στη σχολική τάξη και δεξιότητες αποτελεσματικής επικοινωνίας με τους μαθητές

Περιεχόμενα

Κωνσταντίνα Διαμαντίδου

Ψυχολόγος, Διδάκτωρ Α.Π.Θ.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Σπουδές: Απόφοιτος του τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Μεταπτυχιακές σπουδές Κλινικής ψυχολογίας στο Τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. Διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων της Συμβουλευτικής, ως ειδική επιστήμονας, στο Τμήμα εκπαιδευτικής και κοινωνικής πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (2000-2002), στο Τμήμα Ψυχολογίας του Α.Π.Θ. (2003-2006) και στο Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών: Συμβουλευτική στην Ειδική Αγωγή, την Εκπαίδευση και την Υγεία του Πανεπιστήμιου Θεσσαλίας (2010-2012). Συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα και επιμορφωτικά σεμινάρια εκπαιδευτικών με θέματα σχετικά με τη συμβουλευτική στην εκπαίδευση και τη δυναμική των ομάδων και τη διαπολιτισμική εκπαίδευση. Επαγγελματική δραστηριότητα ως ψυχολόγος και ψυχοθεραπεύτρια από το 1995.

pdf

Περίληψη

Η παρούσα εργασία εστιάζει στους ψυχολογικούς παράγοντες που υπεισέρχονται στη σχέση μαθητή εκπαιδευτικού και μεσολαβούν στη διαδικασία της μάθησης και τη διαδικασία προσαρμογής του μαθητή στο σχολείο. Στόχος της είναι να διευκολύνει τους εκπαιδευτικούς, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, να αξιοποιήσουν τις θεωρητικές προσεγγίσεις και τις μεθόδους παρέμβασης που έχουν αναπτυχτεί στον χώρο της συμβουλευτικής ψυχολογίας στην εκπαίδευση. Ειδικότερα, αναφέρεται στους ενδοπροσωπικούς παράγοντες που μεσολαβούν στην εκπαιδευτική σχέση, στον ρόλο του εκπαιδευτικού και στη δυνατότητά του να παρέμβει, ώστε να διαμορφώσει το κατάλληλο πλαίσιο σχέσης με τους μαθητές του αξιοποιώντας τις αρχές της ενεργητικής ακρόασης, μιας μεθόδου επικοινωνίας και παρέμβασης που διευκολύνει την ανάπτυξη βοηθητικών αλληλεπιδράσεων στο σχολικό πλαίσιο.

Λέξεις κλειδιά: συναισθηματικοί παράγοντες στην εκπαιδευτική σχέση, βοηθητικές αλληλεπιδράσεις, δεξιότητες επικοινωνίας

Abstract

The present study focuses on the psychological factors involved in student teacher relationship and affect the learning process and the adjustment process of the student at school. The aim is to facilitate teachers, in primary and secondary education, to use the theoretical approaches and intervention methods that have been formulated from counseling psychology in education. In particular, it refers to intrapersonal factors involved in the educational relationship, the role of the teacher and his ability to intervene in order to developing an enabling framework for relation with students. The principles of active listening are proposed as a method of communication and intervention, which facilitated the developing auxiliary interactions within the school setting.

Key words: counseling psychology, teacher-student relationship, active listening