Εξ αποστάσεως εκπαίδευση εκπαιδευτικών για τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας στις Φυσικές Επιστήμες

Περιεχόμενα

Βιβλιογραφία

Αλχασίδης, Ν. & Δημητριάδου, Α. (2012). Κοινωνική διαπραγμάτευση της επιστημονικής γνώσης στα σχολικά εγχειρίδια των Φυσικών Επιστημών: ένα όχημα για τον επιστημονικό γραμματισμό. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 5 (1-2), 45-59.

Allen, M., Bourhis, J., Burrell, N. & Mabry, E. (2002). Comparing student satisfaction with distance education to traditional classrooms in higher education: a meta-analysis. American Journal of Distance Education, 16 (2), 83-97.

Al-Qahtani, A.A.Y., Higgins, S.E. (2013). Effects of traditional, blended and e-learning on students' achievement in higher education. Journal of Computer Assisted Learning, 29 (3), 220-234.

American Association for the Advancement of Science (AAAS) (1993). Benchmarks for science literacy: Project 2061. New York: Oxford University Press.

Αργυρόπουλος, Β. (2013). Διαφοροποίηση και διαφοροποιημένη διδασκαλία: θεωρητικό υπόβαθρο και βασικές αρχές. Στο Σ. Παντελιάδου & Δ. Φιλιππάτου (Eπιμ.), Διαφοροποιημένη διδασκαλία, θεωρητικές προσεγγίσεις & εκπαιδευτικές πρακτικές. Αθήνα: Εκδόσεις πεδίο, 27-59.

Aronson, E. & Patnoe, S. (2011). Cooperation in the classroom: the jigsaw method. The United Kingston: Printer & Martin Ltd.

Aronson, E. (1978). The jigsaw classroom. Beverly Hills, CA: Sage.

Baram-Tsabari, A. & Segev, E. (2011). Exploring new web-based tools to identify public interest in science. Public Understanding of Science, 20 (1), 130-143.

Basl, J. (2011). Effect of school on interest in natural sciences: a comparison of the Czech Republic, Germany, Finland, and Norway based on PISA 2006. International Journal of Science Education, 33 (1), 145-157.

Bernstein, B. (1991). Παιδαγωγικοί κώδικες και κοινωνικός έλεγχος, μτφρ. Ι. Σολομών. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

Čap, I. (2007). Non-formal science teaching and learning. In R. Pinto & D. Couso (Eds.), Contributions from science education research. Dordrecht: Springer, 263-273.

Chamberlain, K. & Crane, C.C. (2009). Reading, writing, & inquiry in the science classroom, Grades 6-12. Strategies to improve content learning. London: Corwin Press.

Chinn, Α.C. & Samarapungavan, A. (2008). Learning to use scientific models: multiple dimensions of conceptual change. In R.A. Duschl, & R.E. Grandy (Eds.), Teaching scientific inquiry. Roterdam: Sense Publishers, 191-225.

Duschl, R.A. & Grandy, R.E. (2008). Reconsidering the character and role of inquiry in school science: framing the debates. In R. Duschl & R.E. Grandy (Εds.), Teaching scientific inquiry. Recommendations for research and implementation. Rotterdam: Sense Publishers, 1-37.

Fernandez-Balboa, J.-M., & Stiehl, J. (1995). The generic nature of pedagogical content knowledge among college professors. Teaching & Teacher Education, 11 (3), 293-306.

Φιλιππάτου, Δ (2013). Ο ρόλος της αξιολόγησης στη διαφοροποιημένη διδασκαλία. Στο Σ. Παντελιάδου & Δ. Φιλιππάτου (Επιμ.), Διαφοροποιημένη διδασκαλία, θεωρητικές προσεγγίσεις & εκπαιδευτικές πρακτικές. Αθήνα: Εκδόσεις πεδίο, 61-98.

Φρυδάκη, Ε. (2009). Η διδασκαλία στην τομή της νεωτερικής και της μετανεωτερικής σκέψης. Αθήνα: Κριτική.

Gess-Newsome, J. & Lederman, N.G. (1993). Preservice biology teachers' knowledge structures as a function of professional teacher education: a year-long assessment. Science Education, 77 (1), 25-45.

Hanauer, D., Hatfull, G. & Jacobs-Sera, D. (2009). Active assessement-assessing scientific inquiry. New York: Springer

Hodson, D. (1998). Teaching and learning science towards a personalized approach. Buckingham-Philadelphia: Open University Press.

Hodson, D. (2003). Time for action: science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 25 (6), 645-670.

Hrastinski, S. (2008). Asynchronous and synchronous e-learning. EDUCAUSE Quarterly, 31 (4), 51-55.

International Technology Education Association (ITEA) (2006). Technological literacy for all: a rationale and structure for the study of technology. Διαθέσιμο: http://www.iteaconnect.org. Ανακτήθηκε: 26/08/2013.

Jenkins, L.L. (2011). Using citizen science beyond teaching science content: a strategy for making science relevant to students' lives. Cultural Studies of Science Education, 6, 501-508.

Johnson, G. (2006). Synchronous and asynchronous text-based cmc in educational contexts: a review of recent research. TechTrends, 50 (4), 46-53

Jones, A. (2005). The role and place of technological literacy in elementary science teacher education. In K. Appleton (Eds.), Elementary science teacher education. New Jersey: Lawrence Erlbau, Associates Inc, 197-217.

Kagan, D.M. (1990). Ways of evaluating teacher cognition: inferences concerning the goldilocks principle. Review of Educational Research, 60 (3), 419-469.

Κακαλοπούλου, Γ., Σπύρτου, Α. & Καριώτογλου, Π. (2012). Η συνεργατική μέθοδος jigsaw: μια μελέτη περίπτωσης σε φοιτητές/ τριες Παιδαγωγικού Τμήματος στη γνωστική περιοχή των ηχητικών φαινομένων. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 54, 94-112.

Kanter, D. E & Konstantopoulos, S. (2010). The impact of a project-based science curriculum on minority student achievement, attitudes, and careers: the effects of teacher content and pedagogical content knowledge and inquiry-based practices. Science Education, 94 (5), 855-887.

Καριώτογλου, Π. (2006). Παιδαγωγική γνώση περιεχομένου φυσικών επιστημών. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Γράφημα.

Κουλαϊδής, Β., Δημόπουλος, Κ., Σκλαβενίτη, Σ. & Χρηστίδου, Β. (2002). Τα κείμενα της τεχνο-επιστήμης στο δημόσιο χώρο. Αθήνα: Μεταίχμιο

Κουτσελίνη–Ιωαννίδου, Μ. (2008). Εποικοδόμηση και διαφοροποίηση διδασκαλίας-μάθησης σε τάξεις μικτής ικανότητας. Λευκωσία: Aυτοέκδοση.

Lawson, A. E. (2010). Teaching inquiry science in middle and secondary schools. California: SAGE.

Layton, D. (2000). Η πρόκληση της τεχνολογίας στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.

Lee, E., Brown, M., Luft, J. & Roehng, G. (2007). Assessing beginning secondary science teachers' PCK: pilot years results. School science and mathematics, 107 (2), 52-60.

Lee, O., Buxton, C., Lewis, S. & LeRoy, K. (2006). Science inquiry and student diversity: enhanced abilities and continuing difficulties after an instructional intervention. Journal of Research in Science Teaching, 43 (7), 607-636.

Loughran, J., Mulhall, P., & Berry, A. (2004). In search of pedagogical content knowledge in science: developing ways of articulating and documenting professional practice. Journal of Research in Science Teaching, 41 (4), 370-391.

Magnusson, S., Krajcik, J. & Borko, H. (1999). Nature, sources and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome, & N.G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 95-132

McCrory, R. (2008). Science, technology, and teaching. The topic-specific challenges of TPCK in science. In J.A. Colbert et al. (Eds.), AACTE committee on innovation and technology. Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) for educators. New York: Routledge/ Taylor & Francis Group, 193-206.

Mengduo, Q. & Xiaoling, J. (2010). Jigsaw strategy as a cooperative learning technique: focusing on the language learners. Chinese Journal of Applied Linguistics, 33 (4), 113-125.

Μπίκος, Κ. & Τζιφόπουλος, Μ. (2011). Οι δυνατότητες και οι ιδιαιτερότητες της ηλεκτρονικής εξ αποστάσεως επιμόρφωσης. Επιστημονικό Συμπόσιο με θέμα: Επιμορφώνοντας τους εκπαιδευτικούς για το πολυπολιτισμικό σχολείο: καινοτόμες πρακτικές και πρώτες εκτιμήσεις», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκπαίδευση Αλλοδαπών και Παλιννοστούντων Μαθητών». Αθήνα, 5/11/2011.

Nari, E., Dimitriadou, K. & Spyrtou, A. (2012). E-learning teacher education in Western Macedonia: the effect of an in-service training course. Paper presented in 1st Interantional Conference: Education Across Borders, 5-7 October 2012, Florina, Greece.

National Research Council (NRC), (2000). Inquiry and national science education standards. Washington, DC: National Academy Press.

National Research Council (NRC), (2005). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press.

Odom, L. (2010). Mapping Web 2.0. Benefits to known best practices in distance education, DE Oracle–online learning magazine. Διαθέσιμο: http://deoracle.org/online-pedagogy/emerging-technologies/mapping-newly-identified-web2-benefits.html. Ανακτήθηκε: 15/05/2013.

Osborne, J., Duschl, R. & Fairbrother, R. (2002). Breaking the mould? Teaching Science for Public Understanding. A report commissioned by the Nuffield Foundation, London.

Park, S. & Chen, Y. (2012). Mapping out the integration of the components of Pedagogical Content Knowledge (PCK): examples from high school biology classrooms. Journal of Research in Science Teaching, 49 (7), 922-941.

Pedretti, E. & Nazir J. (2011). Currents in STSE education: mapping a complex field, 40 years old. Science Education, 95 (4), 601-626.

Report of the high level group on human resources for science and technology in Europe (2004). Increasing human resources for science and technology in Europe. Chaired by Prof. José Mariano Gago. European Communities, 2004.

Rohann, E. & Van Keulen, H. (2011). What everyone should know about science and Technology. In M. de Vries et al. (Eds.), Professional development for primary teachers in science and technology. Rotterdam/ Boston/ Taipei: Sense Publishers.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: knowledge growth in teaching. Educational Research, 15 (2), 4-14.

Σκορδούλης, Κ. & Σωτηράκου, Μ. (2005). Περιβάλλον, επιστήμη & εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Leader Books.

Σπύρτου, Α., Ζουπίδης, Α., Πολατίδου, Θ. & Καριώτογλου, Π. (2011). Η μέθοδος jigsaw: μελέτη των ιδιοτήτων των υλικών που χρησιμοποιούνται στις τηλεπικοινωνίες. Στο Γ. Παπαγεωργίου & Γ. Κουντουριώτης (Επιμ.), Πρακτικά 7ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση-Αλληλεπιδράσεις Εκπαιδευτικής Έρευνας και Πράξης στις Φυσικές Επιστήμες, 1119-1122

Steinberg, R.N. (2011). An inquiry into science education, where the rubber meets the road. Rotterdam: Sense Publishers.

Stiggins, R. (2006). Assessment for learning: a key to motivation and achievement. Edge, 2 (2), 3-19.

Sutman, F.,X., Schmuckler, J.S. & Woodfield, J.D., (2008). The science quest-using inquiry/ discovery to enhance student learning. JOSSEY-BASS, San Francisco.

Tomlinson, C.A. (2004). Διαφοροποίηση της εργασίας στην αίθουσα διδασκαλίας. Ανταπόκριση στις ανάγκες όλων των μαθητών. Αθήνα: Γρηγόρης.

van Driel, J.H., Verloop, N. & de Vos, W. (1998). Developing science teachers' pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35 (6), 673-695.

Waight, N. & Abd-El-Khalick, F. (2007). The impact of technology on the enactment of ''inquiry'' in a technology enthusiast's sixth grade science classroom. Journal of Research in Science Teaching, 44 (1), 154-182.

Χαλκιά, K. (2010). Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες, Τόμ. Α΄. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη.