• slide1
  • slide2
  • slide3
  • slide4

Συμμετοχικές και δυναμικές μορφές επιμόρφωσης: θεωρητική πλαισίωση και πρακτικοί προσανατολισμοί

Περιεχόμενα

Βιβλιογραφία

Adler, S. (1991). The reflective practitioner and the curriculum of teacher education. Journal of Education for Teaching, 17 (2), 139-150.

Altrichter, Η. (2005). The role of the 'professional community' in action research. Educational Action Research, 13 (1), 11-26.

Ανδρούσου, Α. (2005). «Πώς σε λένε;». Διεργασίες μιας επιμορφωτικής παρέμβασης στη μειονοτική εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.

Aronowitz, St. & Giroux, H. A. (2010/1986). Η διδασκαλία και ο πόλος του αναμορφωτή διανοούμενου. Στο Π. Γούναρη & Γ. Γρόλλιος (Επιμ.), μτφρ. Κ. Θεριανός, Κριτική Παιδαγωγική: μια συλλογή κειμένων. Αθήνα: Gutenberg, 160-188.

Ασημάκη, Α., Κουστουράκης, Γ. & Καμαριανός, Ι. (2011). Οι έννοιες της νεωτερικότητας και της μετανεωτερικότητας και η σχέση τους με τη γνώση: μια κοινωνιολογική προσέγγιση. Το Βήμα των Κοινωνικών Επιστημών, 15 (60), 99-120.

Αυγητίδου, Σ. (2011). Η τεκμηρίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών μέσα από την έρευνα και τον κριτικό στοχασμό. Η συμβολή των ημερολογίων στο πλαίσιο της αρχικής εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών Στο Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Frederick Κύπρου. Σχολές Επιστημών της Αγωγής. Ο ρόλος τους στις προκλήσεις της σύγχρονης κοινωνίας, 162-176. Διαθέσιμο: www.frederick.ac.cy/educonf2011/docs/sofia_augitidou.pdf.

Carr, W. & Kemmis, St. (1997/1986). Για µια κριτική εκπαιδευτική θεωρία. Εκπαίδευση, γνώση και έρευνα δράσης, µτφρ. Α. Λαµπράκη-Παγανού, Ε. Μηλίγκου & Κ. Ροδιάδου-Αλµπάνη. Αθήνα: Κώδικας.

Γούναρη, Π. & Γρόλλιος, Γ. (2010) (Επιμ.). Κριτική Παιδαγωγική, μια συλλογή κειμένων. Αθήνα: Gutenberg.

Day, C. (2003/1999). Η εξέλιξη των εκπαιδευτικών. Οι προκλήσεις της δια βίου μάθησης, μτφρ. Α. Βακάκη, Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.

Δεδούλη, Μ. & Κατσαρού, Ε. (2008). Επιμόρφωση και αξιολόγηση στην εκπαίδευση. Αθήνα: ΥΠΕΠΘ-Π.Ι.

Elliott J. (1993) (Eds.). Reconstructing teacher education. Teacher development. London: The Falmer Press.

Elliott, J. (1998). The curriculum experiment: meeting the challenge of social change. Buckingham: Open University Press.

Eraut, M. (1995) In-service teacher education. In L.W. Anderson (Eds.), International encylopedia of teaching and teacher education. Oxford: Pergamon Press.

Freire, P. (1977/1972). Η αγωγή του καταπιεζομένου. Στο Θ. Γέρου, μτφρ. Γ. Κρητικός, Αθήνα: Κέδρος.

Ζεμπύλας, Μ. (2004). 'Παραλογισμοί' υπό τον ήλιο: μεταμοντέρνα κατάσταση και διδασκαλία της επιστήμης. Στο Π.Α. Αγγελίδης & Γ.Γ. Μαυροειδής (Επιμ.), Εκπαιδευτικές καινοτομίες για το σχολείο του μέλλοντος. Αθήνα: Τυπωθήτω-Δάρδανος, 327-347.

Gore, J. & Zeichner, K. (1991). Action research and reflective teaching in pre-service teacher education: a case study from the United States. Teaching and Teacher Education, 7, 119-136.

Hatton, N., & Smith, D. (1995). Reflection in teacher education: towards definition and implementation. Teaching and Teacher Education, 11 (1), 33-49.

Καλαϊτζοπούλου Μ., (2001). Ο εκπαιδευτικός ως στοχαζόμενος επαγγελματίας. Αθήνα: Τυπωθήτω.

Κατσαρού, Ε. & Τσάφος, Β. (2003). Από τη διδασκαλία στην έρευνα. Η εκπαιδευτική έρευνα δράσης. Αθήνα: Σαββάλας.

Lieberman, Α. & Grolnick, Μ. (1996). Networks and reform in American education. Teachers College Record, 98 (1), 7-45.

Lyons, N. (2010) (Eds.). Handbook of reflection and reflective inquiry. Mapping a way of knowing for professional reflective inquiry. New York: Springer

Lytle, S. & Cochran-Smith, M. (1994). Inquiry, knowledge and practice. In S Hollingsworth & H. Sockett (Eds.), Teacher Research and Educational Reform, Ninety - third yearbook of the national society for the study of education. Chicago: NSSE & University of Chicago Press, 36-39.

Macedo, D. (Eds.) (2002/2000). Εισαγωγή. Στο N. Chomsky, Εκπαίδευση χωρίς ελευθερία και κρίση, μτφρ. A.Φιλιππάτος. Αθήνα: Καστανιώτης, 27-45.

Ματσαγγούρας, Η. (2005). Επαγγελματισμός και επαγγελματική ανάπτυξη. Στο Γ. Μπαγάκης (Επιμ.), Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο, 63-81

McKernan, J. (1996). Curriculum action research. A handbook of methods and resources for the reflective practitioner. London: Kogan Page.

McLaughlin, M.W. & Talbert, J.E. (2006). Building school-based teacher learning communities. Professional strategies to improve student achievement. New York & London: Teachers College Press.

McLaren, P. (2003). Revolutionary pedagogy in post-revolutionary times: rethinking the political economy of critical education. In A. Derder, M. Baltodano & D. R. Torres (Eds.), The critical pedagogy reader. New York: Routledge Falmer.

McLaren, P. (2010/2007). Κριτική Παιδαγωγική. Μια επισκόπηση. Στο Π. Γούναρη & Γ. Γρόλλιος (Επιμ.), Κριτική Παιδαγωγική: μια συλλογή κειμένων, μτφρ. Β. Παππή. Αθήνα: Gutenberg, 279-330.

Παπαναούμ, Ζ. (2003) Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Τυπωθήτω-Δαρδανός.

Παπαναούμ, Ζ. (2005) Ο ρόλος της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στην επαγγελματική τους ανάπτυξη: γιατί, πότε, πώς. Στο Γ. Μπαγάκης (Επιμ.), Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού. Αθήνα: Μεταίχμιο, 82-91.

Παυλίδης, Π. (2012). Η γνώση στη διαλεκτική της κοινωνικής εξέλιξης. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.

Sachs, J. (1997). Renewing teacher professionalism through innovative links. Educational Action Research, 5 (3), 455-460.

Σαλτερής, Ν. (2006) Διαρκής εκπαίδευση εκπαιδευτικών. Αναζητώντας τον αναστοχαστικό επαγγελματία. Αθήνα: Ταξιδευτής.

Schön D. (1983). The reflective practitioner. How professionals think in action. New York: Basic Books.

Stenhouse, L. (1968). The humanities curriculum project. Journal of Curriculum Studies, 1 (1), 26-33.

Stoll, L., Bolam, R., McMahon, A., Wallace, M. & Thomas, S. (2006). Professional learning communities: a review of the literature. Journal of Educational Change, 7 (4), 221-258.

Τσάφος, Β. & Κατσαρού, Ε. (2013). Υποστηρίζοντας την αλλαγή στο σχολείο μέσα από συμμετοχικές και αναστοχαστικές επιμορφωτικές διαδικασίες. Στο Κ. Καρράς, Π. Καλογιαννάκη, C.C. Wolhuter & Ν. Ανδρεαδάκης (Επιμ.), Εκπαίδευση και εκπαίδευση εκπαιδευτικών στον κόσμο. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συμποσίου. ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Κρήτης, 285-294.

Usher, R. & Edwards, R. (1994). Postmodernism and education. London, New York: Routledge.

Wenger, E., McDermott, R. & Snyder, W.M. (2002). Cultivating communities of practice. Boston, Maassachussetts: Harvard Business School Press.

Φρυδάκη, Ε. (2009). Η διδασκαλία στην τομή της νεωτερικής και της μετανεωτερικής σκέψης. Αθήνα: Κριτική.

Φώκιαλη, Π. & Καϊλα, Μ., (2005). Ζήτηση και προσφορά επιμόρφωσης. Η επαγγελματική ανάπτυξη ως στόχος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Στο Κ. Βρατσάλης (Επιμ.), Κείμενα για την επιμόρφωση. Αθήνα: Ατραπός, 135-155.

Χρυσαφίδης, Κ. (2004). Το ελληνικό σχολείο και η συζήτηση γύρω από τα ανοιχτά και κλειστά αναλυτικά προγράµµατα. Στο Γ. Μπαγάκης (Επιµ.), Ο εκπαιδευτικός και το αναλυτικό πρόγραμμα. Αθήνα: Μεταίχμιο, 77-90.

Zeichner, K. (1983). Alternative paradigms of teacher education. Journal of Teacher Education, 34, 3-9.

Zeichner, K., & Liston, D. (1987). Teaching student teachers to reflect. Harvard Educational Review, 57, 23-48.

Βασίλης Τσάφος

Επίκουρος καθηγητής του ΕΚΠΑ

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ο Βασίλης Τσάφος είναι Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Αγωγή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει διατελέσει Πάρεδρος στο Τμήμα Αξιολόγησης και Επιμόρφωσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και έχει διδάξει ως καθηγητής φιλόλογος σε σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται κατά κύριο λόγο στην εκπαίδευση και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών, στην εκπαιδευτική έρευνα (ποιοτικές μέθοδοι) και ιδιαίτερα στην εκπαιδευτική έρευνα δράσης (action research) και στα Αναλυτικά Προγράμματα και συμμετέχει σε σχετικά ερευνητικά προγράμματα. Υπεύθυνος Έκδοσης (σε συνεργασία με την Ελένη Κατσαρού, Επίκουρο Καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Κρήτης) του δίγλωσσου ηλεκτρονικού περιοδικού Action Researcher in Education, που φιλοξενείται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.actionresearch.gr.