Η συνεργατική μέθοδος Jigsaw: μια διαπολιτισμική πρακτική για τα ηχητικά φαινόμενα στο δημοτικό σχολείο
Περίληψη
Στο παρόν κείμενο περιγράφεται η μέθοδος Jigsaw, καθώς και μια εφαρμογή της για τη διδασκαλία των ηχητικών φαινομένων στο δημοτικό σχολείο. Στην αρχή, περιγράφονται τα στάδια της μεθόδου και το διδακτικό-μαθησιακό περιβάλλον. Πρόκειται για μια συνεργατική μέθοδο διδασκαλίας στην οποία μέσα από ποικίλες διερευνητικές δραστηριότητες προωθείται η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και της ανοχής. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται το σκεπτικό της διδακτικής προσέγγισης με εφαλτήριο το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Φυσικές Επιστήμες στο δημοτικό σχολείο. Επίσης, περιγράφονται το γνωστικό αντικείμενο, τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα και οι δραστηριότητες που εκτελούν οι μαθητές στα δύο δίωρα μαθήματα. Τέλος, παρουσιάζεται η αξιολόγηση και η αποτίμηση της εφαρμογής και διατυπώνονται συγκεκριμένες προτάσεις για επέκταση της μεθόδου Jigsaw σε ολόκληρη τη θεματική ενότητα του ήχου στην Στ΄ τάξη δημοτικού.
Λέξεις κλειδιά: μέθοδος Jigsaw, συνεργατική μάθηση, διερεύνηση, ηχητικά φαινόμενα στο δημοτικό σχολείο, διαπολιτισμική διδασκαλία
Abstract
In this chapter we describe the Jigsaw method as well as an implementation for the teaching sound phenomena in primary school. In the beginning we depict the structure of the method and the teaching-learning environment. It is a collaborative teaching method in which various inquiry activities promote the development of empathy and tolerance. Afterwards, we present the rationale of the teaching approach in the context of New Science Curriculum for primary school. We quote the specific subject of sound phenomena, the expected learning outcomes and the activities performed by students in the two lessons. In addition, we discuss the assessment and evaluation of the implementation. Finally, we put forward concrete proposals to extent the application of Jigsaw method across all the sections of sound phenomena in the sixth grade of primary school.
Keywords: Jigsaw method, cooperative learning, inquiry, sound phenomena in primary school, interculture education