Η συνεργατική μέθοδος Jigsaw: μια διαπολιτισμική πρακτική για τα ηχητικά φαινόμενα στο δημοτικό σχολείο

Περιεχόμενα

Άννα Σπύρτου, Χριστίνα Ανδρέου

Άννα Σπύρτου

Επίκουρη Καθηγήτρια Π.Τ.Δ.Ε.-Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Η Άννα Σπύρτου είναι Επίκουρος Καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Είναι φυσικός και κάτοχος διδακτορικού διπλώματος στην επιστημονική περιοχή της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών. Έχει εργαστεί στη Β/θμια εκπαίδευση, στο Αμερικάνικο Κολέγιο Ανατόλια στη Θεσσαλονίκη. Το ερευνητικό και επιστημονικό της έργο αναπτύσσεται σε τρεις τομείς: (α) Εκπαίδευση των μελλοντικών εκπαιδευτικών και των εκπαιδευτικών της πράξης στις Φυσικές Επιστήμες. (β) Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση καινοτομικών Διδακτικών-Μαθησιακών Σειρών (γ) Όψεις της Παιδαγωγικής Γνώσης του Περιεχομένου στις Φυσικές Επιστήμες – Μελέτη του εκπαιδευτικού αναστοχασμού στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών. Έχει την επιστημονική επιμέλεια του Εκπαιδευτικού Δικτύου Δυτικής Μακεδονίας (http://ekdidyma.web.uowm.gr/) και του εκπαιδευτικού φιλμ «Το ταξίδι της ηλεκτρικής ενέργειας».


Χριστίνα Ανδρέου

Εκπαιδευτικός Α/θμιας Εκπαίδευσης

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Η Χριστίνα Ανδρέου είναι εκπαιδευτικός, πτυχιούχος της Φιλοσοφικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, του τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, ενώ κατά τη διάρκεια των σπουδών της εκεί, έλαβε υποτροφία διάρκειας τεσσάρων μηνών για την Παιδαγωγική Ακαδημία του Κλάγκενφουρτ της Αυστρίας. Είναι επίσης πτυχιούχος του τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Παιδαγωγικής Σχολής Φλώρινας και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών στην Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, του Freie Universität του Βερολίνου. Στα πλαίσια της άτυπης εκπαίδευσης έχει εργαστεί ως εμψυχώτρια εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο, καθώς και ως δασκάλα της ελληνικής γλώσσας στο εκπαιδευτικό κέντρο Πυξίδα, του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες. Σήμερα διδάσκει σε ιδιωτικό δημοτικό σχολείο της Αθήνας.

pdf

Περίληψη

Στο παρόν κείμενο περιγράφεται η μέθοδος Jigsaw, καθώς και μια εφαρμογή της για τη διδασκαλία των ηχητικών φαινομένων στο δημοτικό σχολείο. Στην αρχή, περιγράφονται τα στάδια της μεθόδου και το διδακτικό-μαθησιακό περιβάλλον. Πρόκειται για μια συνεργατική μέθοδο διδασκαλίας στην οποία μέσα από ποικίλες διερευνητικές δραστηριότητες προωθείται η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης και της ανοχής. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται το σκεπτικό της διδακτικής προσέγγισης με εφαλτήριο το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τις Φυσικές Επιστήμες στο δημοτικό σχολείο. Επίσης, περιγράφονται το γνωστικό αντικείμενο, τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα και οι δραστηριότητες που εκτελούν οι μαθητές στα δύο δίωρα μαθήματα. Τέλος, παρουσιάζεται η αξιολόγηση και η αποτίμηση της εφαρμογής και διατυπώνονται συγκεκριμένες προτάσεις για επέκταση της μεθόδου Jigsaw σε ολόκληρη τη θεματική ενότητα του ήχου στην Στ΄ τάξη δημοτικού.

Λέξεις κλειδιά: μέθοδος Jigsaw, συνεργατική μάθηση, διερεύνηση, ηχητικά φαινόμενα στο δημοτικό σχολείο, διαπολιτισμική διδασκαλία

Abstract

In this chapter we describe the Jigsaw method as well as an implementation for the teaching sound phenomena in primary school. In the beginning we depict the structure of the method and the teaching-learning environment. It is a collaborative teaching method in which various inquiry activities promote the development of empathy and tolerance. Afterwards, we present the rationale of the teaching approach in the context of New Science Curriculum for primary school. We quote the specific subject of sound phenomena, the expected learning outcomes and the activities performed by students in the two lessons. In addition, we discuss the assessment and evaluation of the implementation. Finally, we put forward concrete proposals to extent the application of Jigsaw method across all the sections of sound phenomena in the sixth grade of primary school.

Keywords: Jigsaw method, cooperative learning, inquiry, sound phenomena in primary school, interculture education