Διαδραστικές σχέσεις συμμετεχόντων στο πλαίσιο της επιμορφωτικής διαδικασίας: δομικά χαρακτηριστικά και λειτουργικές δυνατότητες, μέσω της παρουσίασης σχεδιαστικού διδακτικού “παραδείγματος”

Περιεχόμενα

Βιβλιογραφία

Bennink, R. & Blackwell, D. (1995). Access for all in adult and community education: overcoming barriers to participation. Adelaide: ACE unit in the department for employment training and further education for ANTA.

Brookfield, S. (2005). Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass.

Brookfield, S. (2006). The skilful teacher on technique trust and responsiveness in the classroom. San Francisco: Jossy-Bass.

Brownell, M., Sinderal, P. & Danielson, L. (2010). Special educational teacher quality and preparation: Exposing foundations, constructing a new model. Exceptional Children, 76 (3). 357-377.

Brundage, D. & MacKeracher, D (2000). Adult learning principles and their application to programme planning. Toronto: The Minister of Education.

California Standards for the Teaching Profession (CSTP) (1997). Santa Cruz: California commission on teachers credentialing.

Carnegie Corporation (2005). Teachers for a new era. A national initiative to improve the quality of teaching. New York.

Γκότοβος, Α. (2002). Παιδαγωγική αλληλεπίδραση: επικοινωνία και κοινωνική μάθηση στο σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.

Dirkx, J. (2001). Images transformative learning and the work of the soul. Adult Learning, 12 (3), 15-17.

Duke, S. (1999). Human relationships. London: Sage.

Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (1999). Εκπαίδευση ενηλίκων: εκπαιδευτικές μέθοδοι-ομάδα εκπαιδευομένων, Τόμ. Δ΄. Πάτρα: ΕΑΠ.

Ζαρίφης, Γ. (2009). Ο κριτικός στοχασμός στη μάθηση και στην εκπαίδευσης των ενηλίκων: θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές προεκτάσεις. Αθήνα: Παπαζήσης.

Ζαρίφης, Γ. (2010). Τύποι και δομή προγραμμάτων επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης: βασικά δομικά στοιχεία και τρόπος διάρθρωσής τους. Στο Μ. Γραβάνης (Επιμ.), Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Λευκωσία: Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, 197-370.

Hargreaves, A. (1994). Changing teachers, changing times: teachers' work and culture in the postmodern age. New York: Teacher College Press.

Harris, A. & Muijs, D. (2004). Teacher leadership. A research project funded by the National Union of Teachers and General Teaching Council. New York.

Jarvis, P. (2006). Beyond the learning society: a globalization and the moral imperative for reflective social change. International Journal of Lifelong Education, 25 (3), 201-211.

Jonelson, W. & Johnson R. (2008). Social skills for successful group works. Educational Leadership, 47 (4), 327-343.

Κακανά, Δ., Καβαλάρη, Π., Καζέλα, Κ. & Θάνου, Α. (2011). Διερευνώντας τις αντιλήψεις ελληνίδων νηπιαγωγών για τη συνεργασία με συναδέρφους. Στο B. Οικονομίδης (Επιμ.), Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Πεδίο, 231-243.

Kuit, A., Gill, A. & Freeman, R. (2001). Experiences of reflective teaching. Active Learning in Higher Education, 2 (2), 128-142.

Longworth, K. & Davies, K. (1996). Lifelong learning: New vision, new implications, new roles for people, organisation, nations and communities in the 21st century. London: Kogan Page.

Merriam, S. & Caffarella, R. (1999). Learning in adulthood: a comprehensive guide. San Francisco: Jossy-Bass.

Mezirow, J. (2003). Transformative learning as discourse. Journal of Transformative Education, 1 (1), 58-63.

Murphy, P. & Alexander, P. (2000). A motivated exploration of motivation terminology. Contemporary Educational Psychology, 25, 3-53.

OECD, (2007). Education at a glance. OECD Indicators: OECD.

Πυργιωτάκης, Ι. (2011). Ο ρόλος του παιδαγωγού στο σύγχρονο κόσμο. Στο B. Οικονομίδης (Eπιμ.), Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Θεωρητικές kαι ερευνητικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Πεδίο, 29-35.

Ράντζου, Μ., Ματζανάρης, Κ. & Φύκαρης, Ι. (υπό δημοσίευση). Διδακτικός σχεδιασμός του μαθήματος των θρησκευτικών με βάση τη θεωρία δραστηριότητας. Παιδαγωγική Επιθεώρηση.

Stenhouse, L. (1995). An introduction to curriculum research and development. London: Heinemann Educational Books Ltd.

Taylor, E. (2004). Fostering transformative learning: the practice of transformative pedagogy. Διαθέσιμο: http://www.ed.psu.edu/adult-education/faculty/edward-w-taylor. Ανακτήθηκε: 30/4/2013.

Tomlinson, C. (2005). How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. NJ: Pearson, Merril Prentice Hall.

Χρυσαφίδης, Κ. (2011). Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην εποχή της μετανεωτερικότητας. Στο Β. Οικονομίδης (Επιμ.), Εκπαίδευση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Θεωρητικές αι ερευνητικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Πεδίο, 36-44.

Zimmerman, B. (2002). Becoming a self-regulated learner: an overview. Theory into practice, 41, 64-70.