• slide1
  • slide2
  • slide3
  • slide4

Η εξ αποστάσεως/ηλεκτρονική επιμόρφωση εκπαιδευτικών: μια καινοτομία που ανταποκρίνεται στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή

Περιεχόμενα

Κωνσταντίνος Μπίκος

Καθηγητής Α.Π.Θ.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ο Κωνσταντίνος Γ. Μπίκος έχει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ.. Το δεύτερο επίπεδο των μεταπτυχιακών σπουδών του περάτωσε στο πανεπιστήμιο Άλμπερτ – Λούντβιχ του Φράϊμπουργκ της Γερμανίας, του οποίου είναι διδάκτορας, όπου και υπηρέτησε ως επιστημονικός συνεργάτης. Θήτευσε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Φλώρινας και στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής του Α.Π.Θ. Για την ώρα υπηρετεί ως καθηγητής στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, για το γνωστικό αντικείμενο «Σχολική Παιδαγωγική και Νέες Τεχνολογίες». Διετέλεσε επιστημονικός υπεύθυνος προγράμματος εξ αποστάσεως/ηλεκτρονικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, είναι επί σειράν ετών διευθυντής του 2ου Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου (ΠΕΚ) της Θεσσαλονίκης, και υπεύθυνος ερευνητικής ομάδας στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος με διεθνή συμμετοχή «Θαλής». Τα επιστημονικά και ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στις κοινωνικές σχέσεις και την αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη, στην κατάρτιση και το ρόλο του εκπαιδευτικού, όπως και στην προβληματική της εισαγωγής των υπολογιστών στην εκπαίδευση.

Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί, συμμετείχαν στην επιμόρφωση σε πραγματικό χρόνο, μέσω μιας «εικονικής αίθουσας» χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς. Ο κάθε χρήστης, δηλαδή, βρισκόταν στον δικό του χώρο (γραφείο, σπίτι κτλ), αλλά μπορούσε μέσω τηλεπικοινωνιακής σύνδεσης να συμμετέχει σε μια «ζωντανή» εικονική αίθουσα διδασκαλίας με παρακολούθηση ηλεκτρονικού πίνακα, αλλά και να συμμετέχει σε τηλεδιασκέψεις και συζητήσεις μέσα από το κύκλωμα. Τα σεμινάρια ξεκινούσαν και ολοκληρώνονταν, συνήθως, με δια ζώσης συναντήσεις σε αίθουσα διδασκαλίας, ενώ οι ενδιάμεσες διδασκαλίες γίνονταν εναλλάξ ως σύγχρονες ή ασύγχρονες διδασκαλίες μέσω του διαδικτύου. Για τις ανάγκες της τηλεπιμόρφωσης αξιοποιήθηκε η ηλεκτρονική πλατφόρμα ανοιχτού κώδικα "Big Blue Button", η οποία δημιουργούσε μία εικονική τάξη, στην οποία επί έξι συνολικά εβδομάδες συνεργαζόταν ο επιμορφωτής με τους 25 έως 35 επιμορφούμενους κάθε τμήματος. Εκτός από την παρουσίαση της επιμορφωτικής διαδικασίας, παρατίθενται και στοιχεία κριτικής αποτίμησης/αξιολόγησης που αναφέρονται στη διδακτική και επικοινωνιακή επάρκεια των επιμορφωτών, στην καταλληλότητα του περιεχομένου της επιμόρφωσης και, τέλος, στη διαδικασία και τη λειτουργικότητα του μοντέλου της εξ αποστάσεως/ηλεκτρονικής επιμόρφωσης.