Η εξ αποστάσεως/ηλεκτρονική επιμόρφωση εκπαιδευτικών: μια καινοτομία που ανταποκρίνεται στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή

Περιεχόμενα

Κωνσταντίνος Μπίκος

Καθηγητής Α.Π.Θ.

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ο Κωνσταντίνος Γ. Μπίκος έχει προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ.. Το δεύτερο επίπεδο των μεταπτυχιακών σπουδών του περάτωσε στο πανεπιστήμιο Άλμπερτ – Λούντβιχ του Φράϊμπουργκ της Γερμανίας, του οποίου είναι διδάκτορας, όπου και υπηρέτησε ως επιστημονικός συνεργάτης. Θήτευσε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης της Φλώρινας και στο Τμήμα Προσχολικής Αγωγής του Α.Π.Θ. Για την ώρα υπηρετεί ως καθηγητής στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, για το γνωστικό αντικείμενο «Σχολική Παιδαγωγική και Νέες Τεχνολογίες». Διετέλεσε επιστημονικός υπεύθυνος προγράμματος εξ αποστάσεως/ηλεκτρονικής επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, είναι επί σειράν ετών διευθυντής του 2ου Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου (ΠΕΚ) της Θεσσαλονίκης, και υπεύθυνος ερευνητικής ομάδας στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος με διεθνή συμμετοχή «Θαλής». Τα επιστημονικά και ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στις κοινωνικές σχέσεις και την αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη, στην κατάρτιση και το ρόλο του εκπαιδευτικού, όπως και στην προβληματική της εισαγωγής των υπολογιστών στην εκπαίδευση.

pdf

Περίληψη

Η δράση «Επιμόρφωση» και ειδικότερα η υποδράση «Εξ αποστάσεως επιμόρφωση» σε συνεργασία με την υποδράση «Δικτύωση» ανέπτυξε και εφάρμοσε ένα μοντέλο της λεγόμενης μικτής ηλεκτρονικής μάθησης (blended/ mixed e-learning). Οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί, συμμετείχαν στην επιμόρφωση σε πραγματικό χρόνο, μέσω μιας «εικονικής αίθουσας» χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς. Ο κάθε χρήστης, δηλαδή, βρισκόταν στον δικό του χώρο (γραφείο, σπίτι κτλ), αλλά μπορούσε μέσω τηλεπικοινωνιακής σύνδεσης να συμμετέχει σε μια «ζωντανή» εικονική αίθουσα διδασκαλίας με παρακολούθηση ηλεκτρονικού πίνακα, αλλά και να συμμετέχει σε τηλεδιασκέψεις και συζητήσεις μέσα από το κύκλωμα. Τα σεμινάρια ξεκινούσαν και ολοκληρώνονταν, συνήθως, με δια ζώσης συναντήσεις σε αίθουσα διδασκαλίας, ενώ οι ενδιάμεσες διδασκαλίες γίνονταν εναλλάξ ως σύγχρονες ή ασύγχρονες διδασκαλίες μέσω του διαδικτύου. Για τις ανάγκες της τηλεπιμόρφωσης αξιοποιήθηκε η ηλεκτρονική πλατφόρμα ανοιχτού κώδικα "Big Blue Button", η οποία δημιουργούσε μία εικονική τάξη, στην οποία επί έξι συνολικά εβδομάδες συνεργαζόταν ο επιμορφωτής με τους 25 έως 35 επιμορφούμενους κάθε τμήματος. Εκτός από την παρουσίαση της επιμορφωτικής διαδικασίας, παρατίθενται και στοιχεία κριτικής αποτίμησης/αξιολόγησης που αναφέρονται στη διδακτική και επικοινωνιακή επάρκεια των επιμορφωτών, στην καταλληλότητα του περιεχομένου της επιμόρφωσης και, τέλος, στη διαδικασία και τη λειτουργικότητα του μοντέλου της εξ αποστάσεως/ηλεκτρονικής επιμόρφωσης.

Λέξεις κλειδιά: ηλεκτρονική μάθηση, εξ αποστάσεως/ηλεκτρονική επιμόρφωση, ενδοϋπηρεσιακή επιμόρφωση

Abstract

The action 'Teachers' Training' and, in particular, the sub-action 'Distance training' in cooperation with the sub-action 'Networking' has developed and implemented a blended e-learning model. The teachers participated in the training in real time through a 'virtual classroom' with no geographical limitations. Every user worked in his personal space (office, home etc.), but he could also participate, via a teleconference link, in a live 'virtual' classroom with an electronic board. Furthermore, he could also participate in discussions, chat and teleconferences through the network. The seminars were started and, usually, completed by meetings on site, while the in between teachings were conducted online, both synchronous teaching and asynchronous self-organized learning. The open source 'Big Blue Button' platform was used for the needs of the teleconferences, that created a virtual classroom, in which for six weeks the trainer and a number of 25-35 trainees participated in each group. Apart from the presentation of the training procedure, also evaluations and critical assessments are presented about the teaching and the communicative competence of the trainers, the quality of the content of the training and, finally, the functionality of this particular blended e-learning model for training.

Key words: e-learning, distance education, in-service teacher education