Η ενδοσχολική επιμόρφωση ως μοχλός επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών

Περιεχόμενα

Νικόλαος Μάνεσης

Δρ Πανεπιστημίου Πατρών, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ70

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Ο Νικόλαος Μάνεσης υπηρετεί ως Σχολικός Σύμβουλος στη 2η Περιφέρεια Δ.Ε. Αχαΐας. Είναι διδάκτορας του Πανεπιστημίου Πατρών. Το ακαδημαϊκό και ερευνητικό του έργο αναφέρεται σε θέματα σχετικά με την ανισότητα στην εκπαίδευση, τον σχολικό και κοινωνικό αποκλεισμό, την εκπαιδευτική πολιτική, το ρόλο των εκπαιδευτικών, τις σχέσεις σχολείου οικογένειας, το φύλο και τη διαφορετικότητα. Έχει συγγράψει τρία βιβλία καθώς και διδακτικό υλικό για το ΚΔΒΜΘ και το ΙΔΕΚΕ. Άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά και σε πρακτικά συνεδρίων. Εργάσθηκε ως συνεργάτης στο Πρόγραμμα «Ένταξη Τσιγγανοπαίδων στο σχολείο» (1 Ιανουαρίου 2003 - 30 Ιουνίου 2004) και (1 Μαρτίου 2007 - 30 Ιουνίου 2008), καθώς και στο Πρόγραμμα «Εκπαίδευση παιδιών Ρομά» (1 Μαΐου 2012 έως 30 Ιουνίου 2013). Ήταν Επιστημονικός Συνεργάτης στο Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας του Α.Τ.Ε.Ι. Πάτρας, στο διδακτικό αντικείμενο «Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης» (2007-2010). Διετέλεσε υπεύθυνος της Σχολής Γονέων της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης στο Νομό Αχαΐας, κατά το χρονικό διάστημα 2005-2008.

pdf

Περίληψη

Όλες οι χώρες δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Στα καθήκοντα των σχολικών συμβούλων περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων και το επιμορφωτικό έργο. Θα παρουσιάσουμε τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση ενός επιμορφωτικού σεμιναρίου, το οποίο υλοποιήθηκε την περσινή σχολική χρονιά σε όλα τα σχολεία της 2ης Περιφέρειας Δημοτικής Εκπαίδευσης Αχαΐας. Η δράση περιελάμβανε μια δειγματική διδασκαλία από τον σχολικό σύμβουλο στο μάθημα της Ιστορίας της Στ΄ δημοτικού και στη συνέχεια συζήτηση. Στόχος μας ήταν να αναδείξουμε τη σημασία της στοχοκεντρικής διδασκαλίας, την αξιοποίηση του χρόνου της ωριαίας διδασκαλίας, τη χρήση των πηγών και την αξιοποίηση της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου. Ως εργαλείο αξιολόγησης της διδασκαλίας από τους εκπαιδευτικούς που παρακολούθησαν, χρησιμοποιήθηκε το «Εργαλείο Αναστοχασμού Διδασκαλίας» του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου.

Λέξεις κλειδιά : μικροδιδασκαλία, ενδοσχολική επιμόρφωση, σχέδιο μαθήματος, σχολικός σύμβουλος, Ιστορία

Abstract

All countries pay particular importance to teachers' training. One of the main duties of school advisors is teachers' in-service training. This paper presents the planning, the materialization and the evaluation of a training seminar, which took place last schoolyear, in 2nd Perfecture of Primary Education in Achaia Prefecture. The seminar included a 45minutes teaching from a school advisor on the course of History in the 6th Grade (elementary) and discussion among the group of participants. We attempted to show the importance of clear aims auch as the time management, the use of resources and the results of collaboration in teams at work. As tool form for the evaluation of teaching, we used the "Tool of Rethinking of Teaching" of" Cyprus Pedagogical Institute.

Key words: micro-teaching, in service education, lesson plan, school counselor, History