Ίχνος Πλοήγησης
Index Εκπαιδευτικού Υλικού
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
INDEX ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Βερβίτης Νίκος και Μαλιγκούδη Χριστίνα
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012
Αγαπητοί συνάδελφοι και αγαπητές συναδέλφισσες,
Στο index του εκπαιδευτικού υλικού του Κέντρου Διαπολιτισμικής Αγωγής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών θα βρείτε αρκετούς τίτλους που είναι χρήσιμοι για τη διδασκαλία σε αλλοδαπούς και παλιννοστούντες μαθητές. To index του εκπαιδευτικού υλικού περιλαμβάνει τίτλους βιβλίων για το νηπιαγωγείο, το δημοτικό και το γυμνάσιο με βάση δύο άξονες: 1. Θεματικές/ λεξιλογικές ενότητες και 2. Δραστηριότητες για γλωσσική επίγνωση. Ελπίζουμε ότι η κατηγοριοποίηση αυτή θα διευκολύνει στην οργάνωση και μεθόδευση της διδασκαλίας σας.
Για οποιαδήποτε απορία είμαστε στη διάθεσή σας,
Νίκος Βερβίτης και Χριστίνα Μαλιγκούδη
Ι. Εκπαιδευτικό υλικό Νηπιαγωγείου
Τίτλος αφίσας - βιβλίου |
Θεματικές/λεξιλογικές ενότητες |
Δραστηριότητες για γλωσσική επίγνωση |
|
σύνεργα κολυμβητή / ψαρά |
τοπικά επιρρήματα
|
εικονογραφημένη ιστορία για την εξέλιξη της τεχνολογίας (προϊστορική εποχή, η εφεύρεση του τροχού, η αρχή του ηλεκτρισμού, ο νόμος της υδροστατικής, η αρχή της τυπογραφίας, το εκκρεμές ρολόι, ο νόμος της βαρύτητας, η εφεύρεση του αερόστατου, η βιομηχανική επανάσταση, ανακαλύψεις) |
εξοικείωση με διάφορες γλωσσικές πράξεις και κυρίως με τον αφηγηματικό λόγο και την προστακτική |
|
εξοικείωση με τον χάρτη της Ελλάδας και τα προϊόντα που καλλιεργούνται στις διάφορες περιοχές της. |
παραγωγή λόγου με απλές προτάσεις |
|
η θάλασσα |
περιγραφή εικόνας και παραγωγή λόγου |
|
η πόλη |
τοπικά επιρρήματα |
|
η ζωή στο χωριό |
τοπικά επιρρήματα |
|
καθημερινή ζωή |
τοπικά επιρρήματα |
|
προϊόντα λαϊκής αγοράς |
περιγραφή ανθρώπων και δραστηριοτήτων στη λαϊκή αγορά |
|
γιορτές διαφόρων θρησκειών |
χρονικές εκφράσεις |
|
πώς γιορτάζουμε τα γενέθλια |
χρονικές εκφράσεις |
|
πώς γιορτάζουμε τον γάμο |
περιγραφή ανθρώπων και δραστηριοτήτων |
|
καθημερινή ζωή |
τοπικά επιρρήματα |
|
καθημερινή ζωή |
τοπικά επιρρήματα |
|
καθημερινή ζωή |
τοπικά επιρρήματα |
|
η υγιεινή των δοντιών μας |
το αλφάβητο |
|
παιδικοί ήρωες |
εξιστόρηση παραμυθιών |
|
εικονογραφημένες ιστορίες για επιτεύγματα της τεχνολογίας |
γραπτή παραγωγή απλών προτάσεων |
|
η υγιεινή των δοντιών |
το ελληνικό αλφάβητο |
|
γιορτές σε διάφορες χώρες του κόσμου |
παραγωγή απλών προτάσεων |
|
καθημερινή ζωή |
περιγραφή εικόνων |
|
θάλασσα - θαλάσσια ζώα |
κατανόηση γραπτού λόγου |
|
Παραμύθι διαπολιτισμικού περιεχομένου |
Κατανόηση γραπτού λόγου |
|
Τρόφιμα που αγοράζουμε από τη λαϊκή αγορά (π.χ. φρούτα και λαχανικά, ψάρια κ.λπ.) και άλλα είδη (π.χ. λουλούδια, υφάσματα, είδη για το σπίτι κ.λπ.) και επιτραπέζιο παιχνίδι σχετικά με τη λαϊκή αγορά |
Εμπέδωση σχετικού λεξιλογίου |
|
Παραμύθι διαπολιτισμικού περιεχομένου |
Κατανόηση γραπτού λόγου |
ΙΙ. Εκπαιδευτικό υλικό Δημοτικού
Τίτλος βιβλίου |
Θεματικές/λεξιλογικές ενότητες |
Δραστηριότητες για γλωσσική επίγνωση |
εικονογραφημένες λέξεις και λέξεις με τα αντίστοιχα άρθρα τους σε αλφαβητική σειρά |
εξάσκηση στη σωστή γραφή των λέξεων |
|
εικονογραφημένες λέξεις με βασικό θέμα τη ζωή στο σχολείο |
διδασκαλία του λεξιλογίου για τη θεματική «σχολείο» |
|
|
εικονογραφημένες λέξεις με βασικά θέματα την οικογένεια, τα γενέθλια, το σπίτι, τη γειτονιά |
διδασκαλία λεξιλογίου των παραπάνω θεματικών ανάπτυξη του επικοινωνιακού λόγου μέσα από τις οπτικοποιημένες πληροφορίες |
εικονογραφημένες λέξεις με βασικά θέματα τα μεταφορικά μέσα, τα χρώματα, τα ρούχα, την γη και τον χρόνο και τον καιρό |
ανάπτυξη του λεξιλογίου των παραπάνω θεματικών |
|
εικονογραφημένες λέξεις και λέξεις με τα αντίστοιχα άρθρα τους σε αλφαβητική σειρά |
εξάσκηση στη σωστή γραφή των λέξεων εκμάθηση των άρθρων και του γένους των ουσιαστικών |
|
γιορτές σε διάφορες χώρες του κόσμου |
παραγωγή απλών προτάσεων |
|
δώδεκα εικονογραφημένες καρτέλες ελεύθερης ανάγνωσης με προτάσεις κλιμακωτής δυσκολίας |
εξάσκηση και βελτίωση της ανάγνωσης βελτίωση της ικανότητας των μαθητών στην κατανόηση του γραπτού λόγου |
|
εικονογραφημένες ιστορίες με θέμα τη σχολική ζωή |
βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας των μαθητών |
|
εικονογραφημένες ιστορίες με θέμα την οικογενειακή ζωή, επαγγέλματα, περιγραφή προσώπων, περιγραφή δωματίου |
βελτίωση της αναγνωστικής ικανότητας των μαθητών |
|
οχτώ αφηγηματικές ιστορίες με βασικό θέμα τον χρόνο, με την ευρεία του έννοια, και τη σχέση του με την καθημερινή ζωή |
εξοικείωση των μαθητών με τον αφηγηματικό λόγο |
|
εικονογραφημένες λέξεις και λέξεις με τα αντίστοιχα άρθρα τους σε αλφαβητική σειρά σε σχέση με τον ρατσισμό |
παραγωγή γραπτού λόγου με αφόρμηση διάφορες λέξεις |
|
γράφω ένα φιλικό και επίσημο γράμμα |
παραγωγή και κατανόηση γραπτού λόγου |
|
περιγράφουμε την εξωτερική εμφάνιση, τον χαρακτήρα και τις συνήθειες ενός ατόμου |
παραγωγή και κατανόηση γραπτού λόγου |
|
περιγράφω ένα παιχνίδι/ άθλημα |
παραγωγή και κατανόηση γραπτού λόγου υποθετικός λόγος |
|
Αλφαβήτα |
εξοικείωση με το αλφάβητο και βασικό λεξιλόγιο ανάγνωση και γραφή λέξεων και απλών προτάσεων |
|
το σχολείο και η σχολική ζωή |
Δίφθογγοι |
|
η οικογένεια |
περιγραφή εικόνων |
|
καθημερινή ζωή |
κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου |
|
το φαινόμενο της μετανάστευσης και προσφυγιάς |
κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου |
|
ιαματικά λουτρά |
κατανόηση και παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου |
|
διηγούμαι την καθημερινή ζωή |
κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου (με βασικά θέματα την περιγραφή ενός προσώπου/την περιγραφή ενός ονείρου/ μιας ιστορίας) |
|
Η Ιστορία των Ανθρώπων, |
Μια διαπολιτισμική διερεύνηση του Μαθήματος της Ιστορίας της Γ’ και Δ’ τάξης Δημοτικού (η ιστορία των ανθρώπων και των πολιτισμών μέσα στους αιώνες) |
Κατανόηση γραπτού λόγου, εμπέδωση σχετικού λεξιλογίου |
Παραμύθι διαπολιτισμικού περιεχομένου |
Κατανόηση γραπτού λόγου |
|
Παραμύθι διαπολιτισμικού περιεχομένου |
Κατανόηση γραπτού λόγου |
|
Παραμύθι διαπολιτισμικού περιεχομένου |
Κατανόηση γραπτού λόγου |
|
Παραμύθι διαπολιτισμικού περιεχομένου |
Κατανόηση γραπτού λόγου |
|
Η ζωή και τα χαρακτηριστικά από διάφορες μητέρες |
Κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου |
|
Η έννοια και η σημασία του «μύθου», μύθοι από διάφορες χώρες και πολιτισμούς |
Κατανόηση γραπτού λόγου |
ΙΙΙ. Εκπαιδευτικό υλικό Γυμνασίου
Τίτλος αφίσας - βιβλίου |
Θεματικές/λεξιλογικές ενότητες |
Δραστηριότητες για γλωσσική επίγνωση |
|
1η Ενότητα |
1η ενότητα |
2η Ενότητα |
2η ενότητα |
|
3η Ενότητα |
3η ενότητα |
|
4η Ενότητα |
4η ενότητα |
|
5η Ενότητα |
5η ενότητα |
|
6η Ενότητα |
6η ενότητα |
|
7η Ενότητα |
7η ενότητα |
|
Μαζί 2 |
1η Ενότητα |
1η ενότητα |
2η ενότητα |
2η ενότητα |
|
3η ενότητα |
3η ενότητα |
|
4η ενότητα |
4η ενότητα |
|
5η ενότητα |
5η ενότητα |
|
6η ενότητα |
6η ενότητα |
|
7η ενότητα |
7η ενότητα |
|
|
1η Ενότητα |
1η ενότητα |
2η Ενότητα |
2η ενότητα |
|
3η Ενότητα |
3η ενότητα |
|
4η Ενότητα |
4η ενότητα |
|
5η Ενότητα |
5η ενότητα |
|
6η Ενότητα |
6η ενότητα |
|
7η Ενότητα |
7η ενότητα |
|
1. Η ζωή στην κατασκήνωση |
1. Ενεστώτας ενεργητικής – παθητικής φωνής |
|
1. Ποικιλία θεματικών: ναυτικές ιστορίες - διηγήσεις |
1. Αόριστος, παρατατικός, παρακείμενος και υπερσυντέλικος παθητικής φωνής |
|
Υπόθεση γλώσσα |
1. Ποικιλία θεματικών |
1. Αόριστος, παρατατικός, παρακείμενος και υπερσυντέλικος ενεργητικής φωνής |
Υπόθεση γλώσσα |
1. Ποικιλία θεματικών |
1. Στιγμιαίος και συνεχής μέλλοντας ενεργητικής και παθητικής φωνής |
Υπόθεση γλώσσα |
1. Εκδρομή στη φύση |
1. Απλή και συνεχής υποτακτική ενεργητικής και παθητικής φωνής |
Υπόθεση γλώσσα |
1. Ποικιλία θεματικών |
1. Απλή και συνεχής προστακτική ενεργητικής και παθητικής φωνής |
1.Ποικιλία θεματικών: σχολείο, σπίτι, γειτονιά, ελληνική μυθολογία, Ίνκας |
1. Άρθρα οριστικό και αόριστο |
|
1. Γράμματα, μηνύματα από το κινητό |
1. Σχηματισμός, χρήση και λειτουργία της κλητικής |
|
1. Ποικιλία θεματικών: χρώματα, χαρακτηριστικά ανθρώπου, διαστάσεις, διακοπές, θαλάσσιος κόσμος |
1. Επίθετα σε –ος, –η/-ια, –ο |
|
1. Ποικιλία θεματικών |
1. Προσωπικές αντωνυμίες: ονομαστική, αιτιατική γενική αδύνατος-δυνατός τύπος |
|
Ποικιλία θεματικών |
1. Οριστικό, αόριστο, μηδενικό άρθρο |
|
1. Ζούμε μαζί: Μετανάστευση, διαφορετικότητα, άτομα με ειδικές ανάγκες |
1. Ασκήσεις κατανόησης λεξιλογίου, επίθετα, παιχνίδι ρόλων |
|
1. Ζούμε μαζί: προλήψεις, μετανάστευση, πόλεμος-ειρήνη |
1. Ασκήσεις κατανόησης λεξιλογίου, επίθετα |
|
1. Ζούμε μαζί: ξένες γλώσσες, μετανάστευση, στη νέα χώρα |
1. Ασκήσεις κατανόησης λεξιλογίου, επίθετα, εκφράσεις με το ρήμα «ακούω» |
|
1. Ζούμε μαζί: φαγητά Χριστουγέννων, νοηματική γλώσσα, μετανάστευση |
1. Ασκήσεις κατανόησης λεξιλογίου, επίθετα, σύμβολα νοηματικής |
|
20 θεματικές ενότητες με εικονογραφημένες τις βασικές έννοιες αντικείμενα και πρόσωπα |
|
|
1. Παρουσιάζω τον εαυτό μου την οικογένεια μου, ένα πρόσωπο, περιγράφω μια ταινία |
1. Οργάνωση παραγράφου |
|
Κείμενα σχετικά με τις συνομοταξίες, τα είδη, τις λειτουργίες, το ρόλο των φυτών στη φύση. |
1. Κατανόηση σχετικού λεξιλογίου |
|
Κείμενα σχετικά με τον ηλεκτρισμό, τον ηλεκτρομαγνητισμό και τη χρησιμότητά του στην καθημερινή ζωή. |
1. Κατανόηση σχετικού λεξιλογίου |
|
1. Εφτά τραγούδια θα σου πω: παιχνίδια-διασκέδαση-ελεύθερος χρόνος |
1. Ενεστώτας-αόριστος-μέλλοντας |
|
Ζητήματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης / ξένης γλώσσας σε μαθητές/τριες με μητρική την Αλβανική |
|
|
Ζητήματα διδασκαλίας της ελληνικής ως δεύτερης / ξένης γλώσσας σε μαθητές/τριες με μητρική την Ρωσική |
|
|
|
Καθημερινή ζωή |
ουσιαστικά |
|
Σχολείο, γειτονιά, μυθολογία, αθλήματα, καθημερινή ζωή, πολιτισμός |
το οριστικό άρθρο |