Page 17 - Diapolis

Basic HTML Version

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΚΕΨΕΩΝ
15
κόβοντας και κολλώντας λέξεις ή γράμματα από τίτλους εφημερίδων, γράφουν λίμερικ ή μικρά ποιήματα που θα συμπεριλαμβά-
νουν τις λέξεις που θα πουν τα παιδιά της ομάδας.
¢
Αφιερώστε χρόνο για την καλλιέργεια κατάλληλης συμπεριφοράς των παιδιών στο μουσείο (δραστηριότητα για μαθητές/τριες του
δημοτικού σχολείου). Διαβάστε χιουμοριστικές ή παράλογες ιστορίες που περιγράφουν ευτράπελες καταστάσεις από επισκέψεις
σε μουσεία. Τα κείμενα αυτά προσφέρουν αφορμές για συζητήσεις, με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών και την αποκωδικο-
ποίηση κανόνων συμπεριφοράς. Ενδεικτικό είναι το κείμενο των Ρενέ Γκοσκινύ και Ζαν Ζακ Σανπέ «Ο μικρός Νικόλας διασκεδάζει,
Το μουσείο της ζωγραφικής», εκδ. Τεκμήριο, Αθήνα 1978, σελ. 71-79. Οι μαθητές/τρες στις ομάδες τους γράφουν επιγραμματι-
κά (κατάλογοι οδηγιών) «Τι μπορούμε να κάνουμε στο μουσείο» αλλά και «Τι δεν μπορούμε να κάνουμε» (θετικές και αρνητικές
προτάσεις). Τα κείμενα των παιδιών διαβάζονται, συζητιούνται και, στη συνέχεια, τοιχοκολλούνται στον πίνακα ανακοινώσεων. Τα
παιδιά οργανώνουν στην τάξη μια απλή έκθεση ζωγραφικής με δικά τους έργα και προσκαλούν τα παιδιά της διπλανής τάξης. Η
συμπεριφορά των παιδιών-επισκεπτών και τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν αποτελούν ερεθίσματα συζήτησης. Κατόπιν, τα
παιδιά γράφουν, οργανώνουν και παρουσιάζουν μικρά αυτοσχέδια θεατρικά δρώμενα με θέματα: «Δύο εκθέματα συζητούν για τα
παθήματά τους», «Ο δύστροπος φύλακας του μουσείου», «Τα φασαρτσίδικα παιδιά» κ.ά.
¢
Παίξτε αυθόρμητα τηλεφωνικά θεατρικά παιχνίδια (δραστηριότητα για μαθητές/τριες του δημοτικού σχολείου). Τα παιδιά χωρι-
σμένα σε ζευγάρια τηλεφωνούν το ένα στο άλλο, υποδυόμενα ρόλους: Μια κυρία τηλεφωνεί στο μουσείο, γιατί θέλει να χαρίσει
το καπέλο της, ο υπουργός Πολιτισμού είναι θυμωμένος και τηλεφωνεί ο ίδιος στο μουσείο, ένας επιστήμονας που εργάζεται στο
μουσείο τηλεφωνεί σε άλλον επιστήμονα, ο φύλακας του μουσείου έντρομος διαπιστώνει κλοπή έργων και τηλεφωνεί στη... μαμά
του. Τα παραπάνω αποτελούν ερεθίσματα για δραστηριότητες δημιουργικής γραφής.
¢
Αν θέλετε να μυήσετε τους μαθητές/τριες σε ερευνητική εργασία, σχεδιάστε και υλοποιείστε μία μικρή ομαδική έρευνα στην οποία
θα συγκεντρωθεί πληροφοριακό υλικό, αποσπάσματα βιβλίων, άρθρα εφημερίδων, μελέτες, φωτογραφίες, χάρτες, κ.ά. Κάθε
ομάδα θα επικεντρώσει την προσοχή της στο θέμα που επέλεξε να διαπραγματευτεί. Τα παιδιά μετά από συζήτηση καταστρώνουν
τον προγραμματισμό δράσης. Ακούγονται προτάσεις, συζητιούνται, λαμβάνονται αποφάσεις. Είναι προφανές ότι η παιδαγωγική
προσέγγιση του χώρου πολιτισμού καθορίζεται από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του, τα ενδιαφέροντα και την ηλικία των μαθητών/
τριών. Η προσέγγιση αυτή μπορεί να περιλαμβάνει την αρχιτεκτονική του κτηρίου, τη λειτουργία, την ιστορία, το ευρύτερο κοινω-
νικό πλαίσιο, τις διαφορετικές χρήσεις στο πέρασμα των αιώνων, τον φυσικό και δομημένο περιβάλλοντα χώρο, τα προβλήματα
συντήρησης και προστασίας, τα σημεία εγκατάλειψης, τις προτάσεις των παιδιών για την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση, λογοτεχνικά
κείμενα που συνδέονται με τον χώρο πολιτισμού, καλλιτεχνικές εμπνεύσεις).
¢
Είναι επίσης φυσικό, το εγχείρημα να έχει ως προϋπόθεση ερευνητικές-ανακαλυπτικές δραστηριότητες των ομάδων σε ελεύθερο
χρόνο έξω από το σχολείο, όσο και την επεξεργασία των στοιχείων μέσα στην τάξη (βιβλιογραφικές αναζητήσεις, επισκέψεις, συνε-
ντεύξεις). Στον καταμερισμό των εργασιών οι αλλοδαποί και παλιννοστούντες μαθητές/τριες αναλαμβάνουν εργασίες στις οποίες
μπορούν να ανταποκριθούν. Οι ομάδες παρουσιάζουν σύντομα το θεματικό υλικό που έχουν ανακαλύψει, αλλά και τον τρόπο με
τον οποίο εργάστηκαν. Μετά την επίσκεψη, οι μαθητές/τριες συζητούν και προτείνουν τρόπους παρουσίασης ή χρησιμοποίησης
του υλικού (έκδοση χειροποίητου ή τυπογραφημένου φυλλαδίου, έκθεση του υλικού σε τοίχο του σχολείου, δημοσίευση σε τοπική
εφημερίδα, περιοδικό ή στην ιστοσελίδα του σχολείου κ.ά.).