Page 16 - Diapolis

Basic HTML Version

A´ ΜΕΡΟΣ
|
Το μουσείο ήταν τέλειο!
14
Πριν από την επίσκεψη - Ενδεικτικές δραστηριότητες
¢
Επισκεφθείτε πρώτος ή πρώτη χωρίς τους μαθητές/τριές σας τον χώρο πολιτισμού. Συζητήστε με τους υπευθύνους, ενημερωθείτε
για τα εκθέματα και ανακαλύψτε τις διδακτικές δυνατότητες του χώρου (εκπαιδευτικά προγράμματα κ.ά.), προμηθευτείτε έντυπο
(εικόνες, κείμενα, φυλλάδια, αφίσες) και οπτικοακουστικό υλικό, το οποίο θα χρησιμοποιήσετε στην τάξη.
¢
Αναζητήστε στο διαδίκτυο ή σε βιβλιοθήκες δημοσιευμένες διδακτικές προτάσεις, σχέδια εργασίας, δραστηριότητες κ.λπ., οι οποί-
ες αναφέρονται στον υπό επίσκεψη ή ανάλογο χώρο πολιτισμού. Ίσως κάποιες ιδέες που περιέχουν σας φανούν χρήσιμες.
¢
Μοιράστε στις ομάδες των μαθητών/τριών υλικό του συγκεκριμένου χώρου πολιτισμού. Η αναλυτική παρουσίαση του χώρου και
των εκθεμάτων πριν από την επίσκεψη ίσως στερήσει στα παιδιά τη μαγεία της ανακάλυψης. Η παρουσίαση θα κινήσει το ενδιαφέ-
ρον, αλλά δεν πρέπει να είναι τόσο χορταστική, για να μη χαθεί η μαγεία της πραγματικής επαφής με τα εκθέματα. Περιλαμβάνει
ενδεικτικό υλικό, που θα προετοιμάσει τα παιδιά να δεχθούν τα εκθέματα (ιστορικό πλαίσιο, κοινωνικές ανάγκες της εποχής), θα
«ανοίγει την όρεξη» και θα δημιουργεί ερωτήματα παρά θα δίνει απαντήσεις. Διαβάζονται κείμενα, ξεφυλλίζονται κατάλογοι του
μουσείου, προβάλλονται ταινίες ή διαφάνειες των εκθεμάτων, εξερευνάται η ιστοσελίδα του μουσείου, συζητιέται το όνομα του
μουσείου, εκφράζονται οι πρώτες εντυπώσεις.
¢
Μοιράστε στις ομάδες χάρτες της πόλης, οι οποίοι περιέχουν τα μνημεία με εικόνες. Τα παιδιά εντοπίζουν τον συγκεκριμένο χώρο
πολιτισμού, σημειώνουν με κίτρινο φωσφορούχο μαρκαδόρο τους γύρω δρόμους και χαράσσουν τη διαδρομή από το σχολείο ως
το μουσείο. Στη συνέχεια κάντε το ίδιο στην εφαρμογή Google Eαrth.
¢
Προσπαθήστε να ορίσετε μαζί με τους μαθητές/τριες τις έννοιες μουσείο, μνημείο, πινακοθήκη, αρχαιολογικός χώρος κ.λπ. Ακού-
γονται οι πρωτόλειες απόψεις των παιδιών, ξεφυλλίζονται λεξικά, έντυπα και ηλεκτρονικά. Διαβάζονται ορισμοί από τα διαθέσιμα
λεξικά και συζητιούνται. Παρουσιάστε τους ορισμούς του ICOM (International Council of Museums) για τις έννοιες «Μνημείο» και
«Μουσείο». Στη συνέχεια, τα παιδιά γράφουν και ανακοινώνουν τους δικούς τους ελεύθερους ορισμούς, οι οποίοι μπορούν να
έχουν χιουμοριστικό χαρακτήρα.
¢
Συζητήστε και αποφασίστε την αποστολή μιας επιστολής στον/στην υπεύθυνο του μουσείου, στην οποία θα αναφέρεται η επιθυμία
των παιδιών να επισκεφθούν το μουσείο, ο χρόνος, η διάρκεια και ο σκοπός της επίσκεψης. Οι μαθητές/τριες στις ομάδες τους
γράφουν τις επιστολές. Εναλλακτικά μπορεί να δημιουργηθεί ένας φανταστικός τηλεφωνικός διάλογος με το ίδιο περιεχόμενο.
Κάθε ομάδα διαβάζει στην τάξη την επιστολή που έγραψε. Μετά από συζήτηση επιλέγεται ένα κείμενο και γράφεται στο αριστερό
τμήμα του πίνακα, για να το διορθώσουμε και να το επεξεργαστούμε. Με ερέθισμα την ερώτηση: «Πώς αλλιώς θα μπορούσε να
γραφτεί;» το κείμενο ανασκευάζεται, όπου είναι απαραίτητο, και γράφεται διορθωμένο στο δεξί τμήμα του πίνακα. Μία ομάδα ανα-
λαμβάνει να καθαρογράψει την επιστολή και να την ταχυδρομήσει ή να τη στείλει με e-mail.
¢
Παίξτε γλωσσικά παιχνίδια με τις λέξεις «μουσείο», «πινακοθήκη» ή την κατηγορία του μουσείου, π.χ. «Αρχαιολογικό». Οι μαθητές/
τριες βρίσκουν σύνθετες ή λέξεις της ίδιας οικογένειας, δημιουργούν αστείες σύνθετες λέξεις που δεν υπάρχουν, γράφουν προ-
τάσεις με απίθανες χρήσεις του μουσείου (όλες οι ιδέες είναι αποδεκτές), φτιάχνουν το όνομα του μουσείου που θα επισκεφθούν