37
«Οι μαθητές κλήθηκαν να ονομάσουν από ένα έως τρία αντικείμενα που
θα έπαιρναν μαζί τους σε μια ξαφνική καταστροφή. Αναφέρθηκαν «μπάλα,
αθλητικές φόρμες, μπλου τζην, χρήματα, κουμπαράς, κιθάρα, ακορντεόν,
σκυλάκι (ξεκαθαρίστηκε ότι δεν είναι αντικείμενο)» κ.λπ. Η συγκεκριμένη
αναφορά κρίθηκε απαραίτητη καθώς, όταν οι μαθητές επισκεφθούν το
Μουσείο, θα δουν την προτομή του Νικόλαου Βαρβιάνη ο οποίος έσωσε δύο
φορές τα σολωμικά χειρόγραφα, στην Κατοχή και στο μεγάλο σεισμό του
1953».
Από τη γραπτή αναφορά του Μουσικού Σχολείου Ζακύνθου, που συνεργάστηκε με
το Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων.
Συζήτηση με τους μαθητές του Μουσικού Σχολείου Ζακύνθου σχετικά με
την αξία των αντικειμένων πριν την επίσκεψή τους στο Μουσείο Σολωμού
και Επιφανών Ζακυνθίων.
Μαθητές του 60
ου
Γυμνασίου Αθηνών συζητούν με τους
μουσειοπαιδαγωγούς για τα κατάλοιπα του υλικού πολιτισμού της
βυζαντινής εποχής, που εκτίθενται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Αθηνών.
«Αρχικά, η υπεύθυνη της Υποδράσης έλεγε λέξεις και τα παιδιά έπρεπε
να τις ζωγραφίσουν, για να δει αν γνωρίζουν καλά την ελληνική γλώσσα.
Οι λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν ήταν «σαλιγκάρι, ψωμί, αγκαθιά,
κυπαρίσσι, κίονας κ.λπ.». Αυτό έγινε σαν παιχνίδι και τα παιδιά έδειχναν
τις ζωγραφιές τους στους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους. Μερικά
παιδιά που τα σχέδιά τους ήταν άτεχνα, τα βελτίωσαν παρατηρώντας
τις ζωγραφιές των συμμαθητών τους και ακολουθώντας τις υποδείξεις
τους. Για την περίπτωση που κάποια παιδιά δεν γνώριζαν τις λέξεις ή
είχαν δυσκολία να τις ζωγραφίσουν, η υπεύθυνη είχε προετοιμάσει
και τους έδειξε χρωματιστά σκίτσα με τα παραπάνω αντικείμενα από
εικονογραφημένο παιδικό λεξικό, από τη βιβλιοθήκη του σχολείου.
Στη συνέχεια μίλησε στα παιδιά για τα τρία είδη κιονοκράνων της αρχαίας
ελληνικής τέχνης. Τα συνέδεσε με τα αντικείμενα για τα οποία είχαν ήδη
μιλήσει, π.χ. το σαλιγκάρι με το ιωνικό κιονόκρανο (το σχέδιο της έλικας),
την αγκαθιά με το κορινθιακό κιονόκρανο κ.λπ. Τα παιδιά μπόρεσαν με
αυτόν τον τρόπο να αντιγράψουν πολύ εύκολα στα τετράδιά τους τα
κιονόκρανα που η υπεύθυνη σχεδίασε στον πίνακα.
Την άλλη μέρα, κατά την επίσκεψη στον χώρο του Ασκληπιείου όλα τα
παιδιά αναγνώρισαν τα είδη των κιονοκράνων».
Από τη γραπτή αναφορά του Δημοτικού Καρδάμαινας Κω που επισκέ-
φθηκε το Ασκληπιείο.