36
Σύμφωνα με τη θεωρία του εποικοδομισμού η μάθηση δεν επιτυγχάνεται
με την απλή παροχή πληροφοριών αλλά με την ενεργητική εμπλοκή των
μαθητών, οι οποίοι συγκροτούν νέες ιδέες ή έννοιες βασισμένοι στις
προηγούμενες γνώσεις και εμπειρίες τους, καθώς και στα προσωπικά
ενδιαφέροντά τους.
Η διδασκαλία, επομένως, θα πρέπει να συνδυαστεί με τις εμπειρίες των
μαθητών, να οργανωθεί έτσι, ώστε να είναι εύκολα κατανοητή, και να
διευκολύνει υποθέσεις ή να συμπληρώνει κενά των μαθητών, ώστε αυτοί
να προχωρούν πέρα από τις πληροφορίες που τους δίνονται. Θα πρέπει
δηλαδή οι μαθητές να εμπλέκονται σε προβληματικές καταστάσεις που
τους παρακινούν να τις επιλύσουν μαθαίνοντας. Η διδασκαλία θα είναι
αποτελεσματική, εάν ακολουθεί μια στρατηγική επεξεργασίας, δηλαδή
συνόψεις, αναλογίες, περιλήψεις και συνθέσεις.
Από τη γραπτή αναφορά του 1ου Δημοτικού σχολείου Μουδανιών
που συνεργάστηκε με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Μαθητές του Γυμνασίου Σκιάθου κατά την επίσκεψή τους στο Σπίτι
- Μουσείο Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη φωτογράφισαν τα εξώφυλλα
των έργων που είχε μεταφράσει ο συγγραφέας.
Εποικοδομισμός
«Το πρωί σηκώνομαι από το κρεβάτι: κρεβάτι, σεντόνια, μαξιλάρια, μα-
ξιλαροθήκες, πάπλωμα.
Πηγαίνω στο μπάνιο: λεκάνη, νιπτήρας τουαλέτας, χαρτί υγείας, μπα-
νιέρα, πετσέτες, οδοντόκρεμα, οδοντόβουρτσα.
Φτιάχνω το πρωινό μου στην κουζίνα: νεροχύτης, ηλεκτρική κουζίνα,
τοστιέρα, βραστήρας νερού, κατσαρόλες, τηγάνια, χαρτί κουζίνας…
Ντύνομαι: ρούχαπουβρίσκονται στην ντουλάπαήστην κρεμάστρα, πα-
πούτσια που βρίσκονται στην παπουτσοθήκη, αξεσουάρ, καλλυντικά.
Όταν γυρνάω από το σχολείο βλέπω τηλεόραση, ακούω μουσική από
το στερεοφωνικό ή τον υπολογιστή, μιλάω με τους φίλους μου στο κι-
νητό.
Κάνω τα μαθήματά μου στο γραφείο: γραφείο, καρέκλα, λάμπα, μολύ-
βια, στυλό, μολυβοθήκες, βιβλία, τετράδια, βιβλιοθήκες».
Από μαθητική εργασία του 60ου Γυμνασίου Αθηνών, που συνεργάστηκε με το
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών.
«Για την καλύτερη προετοιμασία της επίσκεψης στο Βυζαντινό Μουσείο,
καθώς και για την εισαγωγή των μαθητών στον τρόπο ερμηνείας των
υλικών καταλοίπων των κοινωνιών μιας ιστορικής περιόδου, ζητήθηκε από
τους μαθητές η καταγραφή των βασικών καθημερινών δραστηριοτήτων
τους. Παράλληλα, ζητήθηκε να σημειώσουν και τα αντικείμενα εκείνα που
χρησιμοποιούν στη διάρκεια αυτών των δραστηριοτήτων».
Από τη γραπτή αναφορά του 60ου Γυμνασίου Αθηνών, που συνεργάστηκε με το
Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών.