Page 23 - Diapolis

Basic HTML Version

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΥΠΟΔΡΑΣΗΣ 9.5: «ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ»
21
για αύξηση του αριθμού των σχολικών μονάδων συμμετοχής από είκοσι (20) σε τριάντα (30) και εξασφαλίστηκε το κόστος μετακίνησης
των μαθητών και μαθητριών. Μετά την επιλογή από τον κατάλογο των σχολικών μονάδων που είχαν υποβάλει αίτηση συμμετοχής,
ενεργοποιήθηκαν οι διαδικασίες εύρεσης των συνεργαζόμενων μουσειακών και άλλων χώρων και διοργανώθηκαν οι δύο επιμορφωτι-
κές ημερίδες σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Σε αυτές, μάλιστα, παρουσιάστηκαν προγράμματα που προέκυψαν από τις συνεργασίες του
προηγούμενου έτους, ενώ υπήρχε ήδη ανηρτημένο στην ιστοσελίδα του προγράμματος το υλικό που είχε παραχθεί από όλους, ώστε
να αποτελεί πηγή ενημέρωσης και καθοδήγησης για τους νέους συνεργάτες αλλά και για κάθε ενδιαφερόμενο.
Για δεύτερη συνεχή χρονιά οι συνεργαζόμενοι εκπαιδευτικοί και αρχαιολόγοι ή μουσειοπαιδαγωγοί απέδειξαν ότι, με στενή συνεργα-
σία και στοχευμένο σχεδιασμό γύρω από μία καλά ορισμένη θεματική, προκύπτουν εκπαιδευτικές εμπειρίες με νόημα για τους μαθη-
τές και τις μαθήτριες όλων των ηλικιών και προελεύσεων. Στις νέες συνεργασίες υπήρξαν και νέα σχολεία, όπως η ΕΠΑΣ Κομμωτικής
Ιωαννίνων, το Γυμνάσιο - Λύκειο που λειτουργεί εντός του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα, που συνεργάστηκε με τρία
μουσεία (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης), ή μουσεία ειδικής
θεματικής, όπως το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων ή το Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας Τσαλαπάτα στον Βόλο. Οι
μαθητές και οι μαθήτριες ασχολήθηκαν με θέματα της αρχαίας ιστορίας και μυθολογίας του ελληνικού και του δικού τους πολιτισμού,
αρχαίας και σύγχρονης τέχνης (αρχιτεκτονική, γλυπτική, κεραμική, μουσική και μουσικά όργανα), με διαχρονικά θέματα καθημερινής
ζωής και επιβίωσης, όπως είναι η κατοικία, η τροφή και το νερό, αλλά και με ειδικά θέματα, π.χ. του καλλωπισμού (κομμώσεις) ανά
τους αιώνες και στους διάφορους πολιτισμούς, της κατασκευής και βιβλιοδεσίας των βυζαντινών χειρόγραφων, του κόσμου των συ-
ναισθημάτων και της διαχείρισής τους κ.λπ. Με τη συμβολή ποικίλων αρχών, μεθόδων και τεχνικών προέκυψαν ολοκληρωμένα και,
πολλές φορές, εντυπωσιακά ή συγκινητικά αποτελέσματα. Οι μαθητές και οι μαθήτριες δημιούργησαν, συνεργάστηκαν, ερεύνησαν,
έπαιξαν, κατασκεύασαν αγγεία, μακέτες, μικρογραφίες, χειρόγραφα κ.ά., άλεσαν, ζύμωσαν και έπλασαν ψωμί, αντέγραψαν κομμώ-
σεις του ελληνικού και άλλων πολιτισμών, έμαθαν για τα μουσικά όργανα του κόσμου και έπαιξαν μουσική, έφτιαξαν ταινίες και βίντεο,
εξερεύνησαν τα συναισθήματά τους και, τέλος, μίλησαν και εκφράστηκαν εικαστικά για την ελευθερία ή την έλλειψή της. Όλα τα πα-
ραπάνω αποτυπώνονται με εύγλωττο τρόπο στο παραδοτέο υλικό των συνεργασιών μέσω των γραπτών αναφορών και του εποπτικού
και εκπαιδευτικού υλικού.
5. Το τρίτο έτος εφαρμογής
Με δεδομένη την επικείμενη λήξη του προγράμματος, τον Δεκέμβριο του 2013, ξεκίνησαν οι διαδικασίες ολοκλήρωσης και παράδο-
σης από όλες τις δράσεις του προγράμματος. Τελικώς, δόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων παράταση για ακόμη
ένα έτος σε κάποιες από τις δράσεις, συμπεριλαμβανομένης και της Υποδράσης 9.5. Έτσι, με σχετική καθυστέρηση και ενώ είχε ήδη
ξεκινήσει το νέο σχολικό έτος (2013-2014), υλοποιήθηκαν οι απαραίτητες εργασίες επιλογής συνεργατών και οργάνωσης των επιμορ-
φωτικών ημερίδων, ενώ εξασφαλίστηκε το κόστος μετακίνησης αλλά και η παροχή μιας φωτογραφικής μηχανής ανά σχολική μονάδα.
Τα νέα συνεργαζόμενα σχολικά τμήματα και μουσεία εργάστηκαν υπό συνθήκες πίεσης χρόνου για την έγκαιρη ολοκλήρωση των