Page 46 - Diapolis

Basic HTML Version

44
Η διαχείριση των συναισθημάτων από μέρους των ατόμων, ιδιαίτερα των
μικρών παιδιών, είναι δύσκοληαλλά και απαραίτητη για τηδική τουςψυχική
ηρεμία και την καλή επικοινωνία μεταξύ τους. Επίσης, η ενσυναίσθηση, το
να μπαίνουμε δηλαδή στη θέση του άλλου και να βλέπουμε τον κόσμο και
με τα δικά του μάτια, είναι απαραίτητη προϋπόθεση της διαπολιτισμικής
εκπαίδευσης, αφού μόνο έτσι μπορούμε αφενός να γνωρίσουμε τον
εαυτό μας και αφετέρου να αποδεχθούμε τη διαφορετικότητα και να
κατανοήσουμε τις ανάγκες και τις δυσκολίες του άλλου.
Τα μουσεία μπορούν να είναι ένα πεδίο όπου τέτοιου είδους δεξιότητες
μπορούν να καλλιεργηθούν.
Συναισθηματική ενδυνάμωση
«Στο μουσείο επιχειρήθηκε η εμπέδωση και η εμβάθυνση εννοιών τις
οποίες τα παιδιά είχαν ήδη επεξεργαστεί στο σχολείο. Με εργαλείο τη
σύγχρονη τέχνη που καταργεί σύνορα και όρια δόθηκε έμφαση στην
έκφραση συναισθημάτων με λεκτικούς και μη-λεκτικούς τρόπους, στην
ανάπτυξη της ικανότητας της αυτεπίγνωσης (επίγνωση των συναισθημάτων
των παιδιών), στην κατανόηση του υποκειμενικού χαρακτήρα των
συναισθημάτων και στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης.
Μέσα από ερωταποκρίσεις τα παιδιά παρατήρησαν στο έργο του D.
Oppenheim, «Εκρήξεις», 1984, τις πολύχρωμες μεταλλικές ταινίες,
οι οποίες μπλέκονται μεταξύ τους δημιουργώντας έναν ενιαίο όγκο,
σχολίασαν τον τίτλο του έργου και αναρωτήθηκαν για τις εκρήξεις στις
οποίες αναφέρεται ο καλλιτέχνης. Τα παιδιά αντιλήφθηκαν τη σύνδεση
ανάμεσα στη σκέψη και τα συναισθήματα, ότι δηλαδή τα συναισθήματα
προκαλούν σκέψεις στο μυαλό μας, οι οποίες πολλές φορές είναι έντονες,
όπως και τα συναισθήματα.
Στη συνέχεια, τα παιδιά επέλεξαν χρωματιστές λωρίδες από χαρτόνι, τις
οποίες αντιστοίχισαν με ένα συναίσθημα και το κατέγραψαν πάνω σε
αυτές. Μέσα από ένα κινητικό παιχνίδι, τα παιδιά με την παρότρυνση των
μουσειοπαιδαγωγών συγκεντρώθηκαν όλα μαζί και δημιούργησαν ένα
σφικτό σύμπλεγμα με τα σώματα τους και τις λωρίδες. Με ένα μουσικό
σύνθημα ενεργοποιήθηκε η ‘έκρηξη’ των συναισθημάτων και τα παιδιά
αποδεσμευμένα από το σύμπλεγμα κινήθηκαν ελεύθερα στο χώρο
κρατώντας τις λωρίδες-συναισθήματα».
Από τη γραπτή αναφορά του 1
ου
Δημοτικού σχολείου Μουδανιών, που
συνεργάστηκε με το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Μαθήτριες και μαθητές του 1
ου
Δημοτικού σχολείου Νέων Μουδανιών
σε κινητικό παιχνίδι σχετικό με τα συναισθήματα κατά την επίσκεψή
τους στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Μαθητική κατασκευή σχετική με τα συναισθήματα από το 1
ο
Δημοτικό
Σχολείο Νέων Μουδανιών που συνεργάστηκε με το Μακεδονικό
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.