43
Ως κριτική σκέψη ορίζεται η νοητική και συναισθηματική λειτουργία που
ενεργοποιεί γνωστικέςκαι μεταγνωστικέςστρατηγικέςγιατηνεπεξεργασία
δεδομένων και είναι απαλλαγμένη από προκαταλήψεις και προσωπικές
πεποιθήσεις. Μολονότι η έννοια της κριτικής σκέψης είναι πολύπλοκη και
υπάρχουν πολλές και ποικίλες προσεγγίσεις, υπάρχουν κάποιες σταθερές
που την ορίζουν, όπως η επεξεργασία των πληροφοριών που λαμβάνει
ο νους βάσει λογικών συλλογισμών και η χρήση γνωστικών δεξιοτήτων,
όπως π.χ. η παρατήρηση, η σύγκριση, η επαλήθευση κ.ά.
Σε σχέση με τα μουσεία, οι μαθητές θα μπορούσαν να ξεπεράσουν την
αυθεντία του μουσείου και να υιοθετήσουν κριτική στάση απέναντι σε
κάποιες πλευρές του μουσείου, π.χ. κατά πόσον η μουσειακή έκθεση
είναι ελκυστική ή φιλική προς τους επισκέπτες ή κατά πόσο λαμβάνει
υπόψη της συγκεκριμένες ομάδες κοινού, όπως π.χ. τους ηλικιωμένους,
τα παιδιά ή τους αλλοδαπούς επισκέπτες.
Κριτική σκέψη - στάση
«Όταν πληκτρολογήσουμε την διεύθυνση
http://www.achillion-corfu.gr/
default_gr.html
οδηγούμαστε μέσω του υπολογιστή μας στην ιστοσελίδα
του Αχιλλείου, όπου στην αρχική σελίδα μαθαίνουμε πληροφορίες σχετικά
την τοποθεσία και τον μύθο γύρω από το ανάκτορο. Επίσης υπάρχουν
κατηγορίες για την ιστορία, την ξενάγηση και την εικονική περιήγηση του
κτιρίου. Σίγουρα όμως αυτό δε σημαίνει, ότι η ιστοσελίδα είναι εξυπηρετική και
βοηθά στο μέγιστο βαθμό τον επισκέπτη και σίγουρα μπορούν γίνουν πολλές
βελτιώσεις. Οι διαχειριστές της σελίδας μπορούν να πάρουν ιδέες και από
άλλες παρόμοιες ιστοσελίδες μεγάλων μουσείων του κόσμου. Έτσι, π.χ. στην
ιστοσελίδα του Μουσείου της Μαντάμ Τισσό υπάρχουν πληροφορίες σχετικά
με τις τιμές των εισιτηρίων, τον σχεδιασμό της επίσκεψης του ενδιαφερόμενου,
το περιεχόμενο του μουσείου, καθώς και τα μουσειακά εκθέματα
http://
www.madametussauds.com/London/
. Το ίδιο πρέπει να σκεφτούν και οι
δημιουργοί της ιστοσελίδας του Αχιλλείου, γιατί ο επισκέπτης ναι μεν μπορεί
να μάθει για την ιστορία του μνημείου, αλλά δεν μπορεί να ενημερωθεί για
τους τρόπους επικοινωνίας με το Αχίλλειο. Αυτό είναι ένα πρόβλημα, αλλά
μπορεί να διορθωθεί με τις κατάλληλες επεμβάσεις στην ιστοσελίδα».
Κείμενο μαθητή του 5
ου
ΓΕΛ Κέρκυρας ο οποίος επισκέφθηκε με τους συμμαθητές
του το Αχίλλειο και προτείνει τρόπους βελτίωσης της ιστοσελίδας του μνημείου.