ΕΙΣΑΓΩΓΗ
27
στο μουσείο έχουμε τα υλικά κατάλοιπα του παρελθόντος, αλλά εδώ και δεκαετίες πια υπάρχει η παραδοχή ότι αυτά, όσο εντυπωσιακά κι αν
είναι μερικές φορές, λίγο μπορούν να συνεισφέρουν στο χτίσιμο της γνώσης, αν δεν τοποθετηθούν μέσα σε κατάλληλο ιστορικό, πολιτισμικό
και κοινωνικό πλαίσιο, αν δεν ερμηνευθούν και αν δεν αποκτήσουν νόημα για τους επισκέπτες.
Εξάλλου, η επίσκεψη μιας σχολικής τάξης στο μουσείο για μία φορά δεν επαρκεί χρονικά για να επιτευχθούν στόχοι που πολλές φορές
απαιτούν συστηματική ενασχόληση. Θεωρήσαμε, λοιπόν, αυτονόητη την εργασία στο σχολείο πριν και μετά τη μουσειακή επίσκεψη. Αυτό
που θα πρέπει, όμως, να τονιστεί είναι ότι οι δράσεις που λαμβάνουν χώρα στο σχολείο θα πρέπει να συνδέονται εγγενώς με τη μουσειακή
επίσκεψη, ώστε να την πλαισιώνουν και από κοινού να εκπληρώνουν τους στόχους που έχουν τεθεί. Έτσι, στα προγράμματα που υλοποιήθη-
καν, ψηφιακές παρουσιάσεις, μαθητικές προφορικές παρουσιάσεις, θεατρικά παιχνίδια, εργαστήρια, εκθέσεις μαθητικών έργων κ.ά. έλαβαν
χώρα άλλοτε στα σχολεία και άλλοτε στα μουσεία, χωρίς να διαφοροποιείται η ποιότητά τους. Είναι, βέβαια, φυσικό ότι σχολικές εκδηλώσεις
προβολής που έλαβαν χώρα στο μουσείο ή σε άλλους χώρους εκτός σχολείου ήταν ιδιαίτερα φροντισμένες, αφού το σχολείο εξέθετε τον
εαυτό του «εκτός των τειχών».
Είναι, επίσης, φανερό ότι πολλές από τις δράσεις θα μπορούσαν να ταξινομηθούν σε άλλες κατηγορίες καθώς τα όρια είναι δυσδιάκριτα και
πολλές από τις δράσεις που έγιναν καλύπτουν περισσότερες έννοιες και τεχνικές. Προσπαθήσαμε να ισορροπήσουμε ανάμεσα σε ενδιαφέ-
ρουσες δράσεις, καλής ποιότητας φωτογραφίες και άλλου είδους τεχνικές προδιαγραφές που απαιτούσε η έντυπη μορφή του υλικού.
Θεωρούμε ότι η υλοποίηση της Υποδράσης υπήρξε εξαιρετικά επιτυχημένη, αφού υπήρχε αίτημα και εκ μέρους των μουσείων και εκ μέρους
των σχολείων να συμμετάσχουν εκ νέου στην Υποδράση μας, ενώ οι οικονομικές παροχές του προγράμματος στα σχολεία υπήρξαν όχι αξιό-
λογες και στα μουσεία μηδενικές. Η επιθυμία για συμμετοχή στην Υποδράση, η ομάδα έργου της οποίας κράτησε όσο ήταν δυνατόν αποστά-
σεις από τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των Σχεδίων εργασίας, αποδεικνύει πόση ανάγκη έχουν εκπαιδευτικοί και μουσειοπαιδαγωγοί από
καθοδήγηση και εμψύχωση για καινοτόμες δράσεις. Με τη σειρά μας, θέλουμε να εκφράσουμε την ευγνωμοσύνη μας για την ανιδιοτελή και
ως επί το πλείστον ενθουσιώδη συμμετοχή τόσο των εκπροσώπων των μουσείων, όσο και των εκπαιδευτικών των σχολείων.
Τέλος, θέλουμε να πιστεύουμε ότι με το τέλος της Υποδράσης θα παραμείνει αρκετή τεχνογνωσία όσον αφορά τη διαπολιτισμικότητα σε
σχέση με τη μουσειακή αγωγή. Ο δικτυακός τόπος μας ευελπιστούμε ότι θα είναι προσβάσιμος για πολλά χρόνια από όλα τα σχολεία και τα
μουσεία της Ελλάδας, πράγμα που θα βοηθήσει εκπαιδευτικούς και ανθρώπους των μουσείων να εμπνευστούν ή να εμπλουτίσουν τις δρά-
σεις τους. Έτσι, εσείς και εμείς συντελούμε στη βελτίωση της μάθησης, του πολιτισμού και της κοινωνίας. Το χρειαζόμαστε.
Έλσα Μυρογιάννη
Πρώην Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων - Μουσειολόγος