Page 28 - Diapolis

Basic HTML Version

Το μουσείο ήταν τέλειο!
26
Εισαγωγή
Μεταξύ των υποχρεώσεων της Υποδράσης 9.5 «Εκπαιδευτικές επισκέψεις μαθητών» συμπεριλαμβανόταν και ένας έντυπος Οδηγός, ο οποί-
ος θα πρότεινε ιδέες και τρόπους για την οργάνωση και τη διεξαγωγή επισκέψεων σε μουσείο. Ο παρών Οδηγός, λοιπόν, υπηρετεί ποικίλους
σκοπούς:
¢
Να περιληφθούν όλα τα Σχέδια εργασίας που υλοποιήθηκαν τα τρία χρόνια εφαρμογής της Υποδράσης, τουλάχιστον με ένα σύντομο
κείμενο ή μία εικόνα το καθένα.
¢
Να δημιουργηθεί μία αφήγηση ελκυστική με κείμενα, εικόνες και πολλά παραδείγματα για θεωρητικές έννοιες, μέσα και τεχνικές διδα-
σκαλίας και μάθησης, που θα είναι σαφή χωρίς να κουράζουν.
¢
Να υπάρχουν πολλά παραδείγματα διαπολιτισμικής εκπαίδευσης σε σχέση με τα μουσεία, πράγμα που ήταν και ο κύριος σκοπός της
Υποδράσης.
¢
Να λειτουργήσει το παρόν έντυπο ως ένα δείγμα του σε ποιο σημείο βρίσκονται πάνω κάτω τα εκπαιδευτικά προγράμματα των μουσεί-
ων στην Ελλάδα τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Φυσικά, δεν εκπροσωπούνται όλες οι δράσεις και όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα
όλων των μουσείων, αλλά θεωρούμε ότι υπάρχει ένα καλό δείγμα αντιπροσώπευσης από μεγάλα εθνικά μουσεία της πρωτεύουσας
μέχρι μικρά ιδιωτικά μουσεία της περιφέρειας.
¢
Να φανεί η ποικιλία σχολείων της ελληνικής επικράτειας που εμφανίζουν διαφορετικές ανάγκες. Υπάρχουν π.χ. σχολικές τάξεις όπου
φοιτά ένας μόνο Κινέζος μαθητής ο οποίος δεν γνωρίζει καθόλου Ελληνικά, ή σχολικές τάξεις όπου το 100% των μαθητών κατάγονται
από πολλές ξένες χώρες, αλλά τα παιδιά έχουν φοιτήσει στο ελληνικό δημοτικό από την πρώτη τάξη, οπότε και μιλούν πολύ καλά την
ελληνική γλώσσα και μετέχουν στον ελληνικό πολιτισμό.
¢
Να απολαμβάνει ο αναγνώστης του Οδηγού το ξεφύλλισμά του, ώστε να του γεννιέται η διάθεση να ανατρέξει στον δικτυακό τόπο
της Υποδράσης, όπου θα μπορέσει να βρει όλα τα σχέδια εργασίας, όπως παρουσιάζονται με τη γραπτή αναφορά που κατέθεσαν οι
συνεργάτες εκπαιδευτικοί και μουσειοπαιδαγωγοί, καθώς και το σχετικό επιμορφωτικό και εκπαιδευτικό υλικό. Ενίοτε, αυτό το υλικό
είναι εξαιρετικό, αλλά λόγω της μορφής και του όγκου του ήταν αδύνατον να συμπεριληφθεί στην παρούσα έκδοση.
Η ταξινόμηση όλων των ανωτέρω έγινε κατά έννοιες, χωρίς να υπάρχει σαφής διαχωρισμός ανάμεσα σε δράσεις που γίνονται στο σχολείο
ή στο μουσείο, πριν, κατά ή μετά τη μουσειακή επίσκεψη. Θεωρούμε ότι τα παιδιά, στη διαδρομή που κάνουν συνειδητά ή ασυνείδητα δια-
μορφώνοντας τις γνώσεις και τη στάση τους απέναντι στο παρελθόν, αντλούν από κάθε είδους πηγή που μπορεί να τους είναι χρήσιμη. Η
διαφοροποίηση, επομένως, που γίνεται μεταξύ γνώσεων και δεξιοτήτων που αποκτώνται στο σχολείο και αντίστοιχων που αποκτώνται στο
μουσείο είναι σε μεγάλο βαθμό πλαστή και αφορά μόνο τους ειδικούς των ξεχωριστών επιστημονικών και επαγγελματικών χώρων. Βέβαια,
Β� ΜΕΡΟΣ