Page 21 - Diapolis

Basic HTML Version

Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΥΠΟΔΡΑΣΗΣ 9.5: «ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΜΑΘΗΤΩΝ»
19
μουσείων και των χώρων πολιτισμού, δηλαδή αν και κατά πόσο τα τρέχοντα προγράμματα περιλάμβαναν τη διαπολιτισμική διάσταση
στον σχεδιασμό τους. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων σηματοδότησε μία πρώτη ένδειξη για την έλλειψη σχετικής τεχνογνωσίας.
Συγκεκριμένα, από το σύνολο των εβδομήντα ενός (71) μουσείων που απάντησαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο, τα πενήντα έξι (56)
υλοποιούσαν εκπαιδευτικά προγράμματα, αλλά μόλις δεκαεπτά (17) εφάρμοζαν ή είχαν εφαρμόσει στο παρελθόν εκπαιδευτικά προ-
γράμματα με διαπολιτισμική διάσταση.
Με αφορμή τα παραπάνω αποτελέσματα, η ομάδα έργου αποφάσισε να ερευνήσει μέσω επιτόπιας παρατήρησης και μέσω ερωτηματο-
λογίων προς εκπαιδευτικούς και μαθητές τι συμβαίνει όταν μία πολυπολιτισμική σχολική ομάδα επισκέπτεται κάποιον χώρο πολιτισμού.
Έτσι, στο διάστημα από τον Μάρτιο ως τον Ιούνιο του 2011 υλοποιήθηκαν πιλοτικές επισκέψεις σε χώρους πολιτισμού δεκαπέντε (15)
σχολικών τμημάτων της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας με υψηλό ποσοστό αλλοδαπών μαθητών. Από την έρευνα προέκυψε ότι η
κύρια μορφή των επισκέψεων ήταν η ξενάγηση, με μικρή ή καθόλου συμμετοχή των εκπαιδευτικών και των μαθητών και μαθητριών, ότι
η διαπολιτισμική διάσταση απουσίαζε στα εκπαιδευτικά προγράμματα μουσείων, ότι συχνά δεν υπήρχε προετοιμασία ή ανατροφοδότη-
ση των μαθητών και μαθητριών για την επίσκεψη, και ότι σε οργανωμένες με δραστηριότητες εκπαιδευτικές επισκέψεις η συμμετοχή
των μαθητών και μαθητριών ήταν περισσότερο δυναμική.
3. Το πρώτο έτος εφαρμογής
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω ξεκίνησαν οι διαδικασίες υλοποίησης του βασικού έργου της υποδράσης. Με την έναρξη του σχο-
λικού έτους 2011-2012 επιλέχθηκαν είκοσι (20) σχολικές μονάδες, που είχαν κάνει αίτηση, από όλη την επικράτεια, προκειμένου να
σχεδιάσουν, να υλοποιήσουν και να αξιολογήσουν διαπολιτισμικά εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με υπευθύνους χώρων
πολιτισμού της περιοχής τους. Κριτήρια επιλογής των σχολικών μονάδων
1
ήταν το υψηλό ποσοστό αλλοδαπών και παλιννοστούντων
μαθητών και μαθητριών, η αντιπροσώπευση των τριών γεωγραφικών αξόνων του προγράμματος, οι οποίοι καλύπτουν όλη τη χώρα, και
η συμμετοχή σχολείων τόσο από την πρωτοβάθμια όσο και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, εξασφαλίστηκε η παροχή μιας
φωτογραφικής μηχανής σε κάθε σχολική μονάδα, ώστε να είναι εφικτή η αποτύπωση των εκπαιδευτικών δράσεων.
Κάθε σχολική μονάδα είχε τη δυνατότητα επιλογής ενός μόνο τμήματος το οποίο θα συμμετείχε στην Υποδράση 9.5. Ο υπεύθυνος εκ-
παιδευτικός του τμήματος είχε τη δυνατότητα να δηλώσει τον χώρο που θα ήθελε να επισκεφθεί με τους μαθητές του ή να αφήσει την
επιλογή στην ομάδα της Υποδράσης
2
. Με βάση τις δηλώσεις αυτές προσκλήθηκαν και ενημερώθηκαν σχετικά τα αντίστοιχα μουσεία
ή χώροι πολιτισμού. Σε επιμορφωτικές ημερίδες που οργανώθηκαν στη Θεσσαλονίκη (Νοέμβριος 2011) και την Αθήνα (Ιανουάριος
2012) συναντήθηκαν οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί με τους εκπροσώπους των χώρων πολιτισμού με τους οποίους θα συνεργάζονταν.
1. Σημειώνεται ότι, παρά τον αρχικό σχεδιασμό για επιλογή εκατό (100) σχολικών τμημάτων ανά έτος εφαρμογής, τελικά κατέστη εφικτή η επιλογή μόνον είκοσι (20)
κατά το πρώτο έτος εφαρμογής και από τριάντα (30) κατά τα επόμενα δύο έτη εξαιτίας οικονομικής αναδιάρθρωσης του προγράμματος.
2. Βασικά κριτήρια επιλογής των χώρων πολιτισμού ήταν η σύνδεση με το σχολικό Αναλυτικό Πρόγραμμα, η διαθεσιμότητα του εκάστοτε χώρου για συμμετοχή και η
επιλογή χώρου πολιτισμού που βρίσκεται εντός του ίδιου νομού με το σχολείο.