Page 124 - Diapolis

Basic HTML Version

122
«Στο αμέσως επόμενο στάδιο, μαθητές και εκπαιδευτικοί πήραμε οδηγίες από τους υπεύθυνους του μουσείου
σχετικά με τον τρόπο που πρέπει να φτιάξουμε τα φύλλα του βιβλίου, ώστε να προβούν κατόπιν αυτοί στο
εργαστήριό τους σε βιβλιοδεσία με τον βυζαντινό τρόπο. Έτσι προμηθευτήκαμε χαρτί που έμοιαζε με περγαμηνή
και ξεκινήσαμε τη δημιουργία. Οι μαθητές συμμετείχαν στο σχεδιασμό των φύλλων του βιβλίου με ενθουσιασμό.
Στην αρχή δυσκολεύτηκαν, αλλά στο τέλος το αποτέλεσμα δικαίωσε τον κόπο τους.
Ως μέθοδο εφαρμογής ακολουθήσαμε την εξής διαδικασία: Αρχικά διπλώσαμε τα χαρτιά τύπου περγαμηνής
και μεγέθους Α4 στη μέση και αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια πύλη σε κάθε δίφυλλο και στο τέλος ένα ακόμα
σχέδιο. Ο κάθε μαθητής ξεφύλλισε τα βιβλία που μας χάρισε το μουσείο και από τον διαδικτυακό τόπο του
μουσείου «κατεβάσαμε» πύλες από διάφορα βυζαντινά χειρόγραφα. Έπειτα, ο κάθε μαθητής επέλεξε ένα
σχέδιο και με τη βοήθεια καρμπόν σχεδίασε την πύλη του στην αρχή του δίφυλλού του. Λόγω των λεπτεπίλεπτων
και περίτεχνων σχεδίων απαιτούνταν από τους μαθητές υπομονή και μεράκι, που διέθεσαν σε υπέρτατο βαθμό
και έφτασαν να αποδώσουν τον καλύτερό τους εαυτό. Σε αρκετές περιπτώσεις ήταν τόση η ενάργειά τους που
ξεπέρασαν και αυτές τις μικρές προσδοκίες τους και ένιωσαν δικαιωμένοι από το αποτέλεσμα που πρόσφεραν
στον εαυτό τους και σε όλους εμάς.
Μετά ήρθε η σειρά της πλέον ευχάριστης και συνάμα εύκολης διαδικασίας, αυτή του χρωματισμού των σχεδίων
τους. Κάποιοι μάλιστα από τους μαθητές επέλεξαν να κάνουν σε ολόκληρη τη σελίδα ένα σχέδιο από κάποιο
βιβλίο που τους κίνησε το ενδιαφέρον. Εδώ πρέπει να σημειώσουμε τη σημαντική αρωγή που προσφέρθηκε από
τους καθηγητές που ήταν συνοδοιπόροι σ’ αυτή τους την προσπάθεια και τους κατεύθυναν διακριτικά, χωρίς
να περιορίζουν τις ατομικές τους βουλήσεις και λειτουργώντας συμμετοχικά και συμμεριζόμενοι τη χαρά τους.
Επόμενο στάδιο ήταν η συγγραφή του κειμένου με τις εντυπώσεις των μαθητών. Ψάξαμε στο διαδίκτυο για
βυζαντινές γραμματοσειρές, για βυζαντινά πρωτογράμματα, τα τυπώσαμε και ξεκινήσαμε. Αυτή η διαδικασία
ήταν χρονοβόρα και επίπονη για κάποιους μαθητές που δεν είχαν την ευχέρεια στην ελληνική γλώσσα και
συνακόλουθα και στη γραφή. Και αυτοί όμως δεν παραιτήθηκαν της προσπάθειας. Αντίθετα, απόλαυσαν την
όλη διαδικασία και επέμειναν για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Κάποιοι μάλιστα έφτιαξαν την ζωγραφιά τους
πέντε και έξι φορές έως ότου να τους δικαιώσει το αποτέλεσμα. Κι έτσι, καθώς οι μέρες περνούσαν, η διαδικασία
δημιουργίας συνέπαιρνε τους μαθητές όλο και περισσότερο.
Στο τέλος, ως επιστέγασμα της όλης εργώδους προσπάθειας, έπρεπε να γίνουν οι τίτλοι αρχής και κάποιες
ζωγραφιές, να γραφτούν τα ονόματα των μαθητών και όλα αυτά να διακοσμηθούν. Μοίρασαν, λοιπόν, οι μαθητές
τις δουλειές που έπρεπε να γίνουν και ξεκίνησαν τη διαδικασία από την αρχή. Πάλι αναζήτησαν στο διαδίκτυο
ζωγραφιές και πύλες και έγιναν από την αρχή τα πρωτογράμματα και οι γραμματοσειρές».
Από τη γραπτή αναφορά του Γυμνασίου-Λυκείου του Ειδικού Καταστήματος Κράτησης Νέων Αυλώνα (Ε.Κ.Κ.Ν.Α) το οποίο
συνεργάστηκε με το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Αθηνών.
Εικαστικά - Κατασκευή Βυζαντινού Κώδικα
Βυζ ντινός Κώδικας