96
Η παρατήρηση είναι πολύ σημαντική γνωστική διαδικασία με την οποία οι
μαθητές δέχονται ερεθίσματα από τον κόσμο. Μόνο με την προσεκτική
παρατήρηση αποτυπώνουμε ακριβείς εικόνες και μπορούμε στη συνέχεια
να προβούμε σε συγκρίσεις. Τα μουσεία είναι κατεξοχήν τόποι όπου
οι μαθητές μπορούν να μάθουν να παρατηρούν, συνήθως με σωστή
καθοδήγηση. Η παρατήρηση μπορεί να συνδεθεί με παραγωγή γραπτού
ή προφορικού λόγου, με εικονιστική αναπαράσταση ή με άλλου είδους
κιναισθητικές δραστηριότητες.
Μαθαίνω να παρατηρώ
Μαθητές και μαθήτριες του 56
ου
Γυμνασίου Αθηνών περιεργάζονται την
εγκατάσταση της εικαστικού Καλλιόπης Λεμού με τίτλο «ΔΕΗΣΕΙΣ» στον
προαύλιο χώρο τουΒυζαντινού και ΧριστιανικούΜουσείουΑθηνών. Μια
αυθεντική βάρκα, εγκαταλελειμμένη πια, που χρησιμοποιήθηκε για τη
μεταφορά μεταναστών, καλύπτεται με περισσότερα από 10.000 τάματα,
τυποποιημένα ή χειροποίητα από κουτάκια αλουμινίου, χαραγμένα με
τα ονόματα, την ημερομηνία και τον τόπο γέννησης μεταναστών. Το
έργο εστιάζει στο ταξίδι, στο πέρασμα από την απόγνωση στην ελπίδα,
από το θάνατο στη ζωή, και εκφράζει τη διαρκή ανθρώπινη αναζήτηση.
Με αφορμή το έργο, έγινε συζήτηση για το σύγχρονο φαινόμενο της
μετανάστευσης και πώς οι ίδιοι οι μαθητές το αντιλαμβάνονται μέσα
από δικές τους εμπειρίες ή βιώματα. Τα παιδιά παρατηρώντας τα τάματα
εντόπισαν ονόματα μεταναστών από τις δικές τους χώρες καταγωγής.
Ιδέες όπως η αλληλεγγύη, η ισονομία, ο σεβασμός στο διαφορετικό και
άλλες αποτέλεσαν την αφετηρία για έναν ουσιαστικό διάλογο.
Λεπτομέρεια που αποτύπωσε φωτογραφικά μαθητής του
Διαπολιτισμικού Γυμνάσιου Ελληνικού κατά την επίσκεψη στο Εθνικό
Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Μαθητές του Διαπολιτισμικού Γυμνάσιου Ελληνικού κατά την επίσκεψή
τους στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.