86
Διαπολιτισμική δράση
«Η κυρίως διαπολιτισμική δράση ήταν να έρθουν τα παιδιά σε επαφή
με τη γλώσσα και την αλφάβητο των χωρών των συμμαθητών τους μη
ελληνικής καταγωγής. Η δράση αυτή ήταν ενταγμένη μέσα στο γενικότερο
εκπαιδευτικό πρόγραμμα της φετινής χρονιάς που αφορά πολύ την
προσέγγιση της γλώσσας και της κατανόησης της εξέλιξής της ανά τους
αιώνες.
Η ύπαρξη τριών διαφορετικών αλφαβήτων που χρησιμοποιούνται από τα
παιδιά της τάξης (λατινικό-αλβανικά, ελληνικό και σλαβικό-βουλγαρικά,
ρωσικά) αποτελούσε μοναδική ευκαιρία και δυνατότητα να δουν τα
παιδιά στην πράξη την έννοια της διαφορετικότητας των γλωσσών και των
αλφαβήτων.
Σκοπός μας ήταν να γραφεί μία απλή πρόταση στις 4 αυτές γλώσσες
και να ενυπάρχει σε αυτή και το στοιχείο του μινωικού πολιτισμού. Έτσι
αποφασίστηκε να γραφεί αυτή η πρόταση σε έναν αυτοσχέδιο δίσκο
της Φαιστού, αρχικά σα ζωγραφιά (τα παιδιά έβλεπαν την πρόταση
γραμμένη στις άλλες γλώσσες και την αποτύπωναν) και σιγά - σιγά την
«αποκρυπτογραφούσαν» με τη βοήθεια των αλλοδαπών μαθητών.
Η δράση είχε μεγάλη επιτυχία. Τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για
τις παράξενες αυτές γλώσσες, ιδίως τα σλαβικά. Προσπάθησαν να τις
μιλήσουν και έμαθαν να γράφουν το όνομά τους σε αυτήν. Η μεγαλύτερη
όμως επιτυχία της δράσης ήταν η χαρά των αλλοδαπών μαθητών, που
ως τότε ντρέπονταν να μιλήσουν για τις πατρίδες τους, οι οποίοι με
μεγάλο ενθουσιασμό μιλούσαν στα υπόλοιπα παιδιά γι’ αυτές και έγιναν
πρωταγωνιστές της συγκεκριμένης δράσης.
Συγκινητική ήταν και η προσπάθεια του παιδιού στα όρια του αυτισμού
να παρακολουθήσει όλα τα μαθήματα της τάξης, να συμμετάσχει και να
μάθει κι αυτό, δείγμα πως η όλη δράση είχε πολύ έντονο συναισθηματικό
αντίκτυπο σε όλους.
Τα παιδιά το απόλαυσαν. Έμαθαν να ζωγραφίζουν τις σημαίες των χωρών
αυτών, με δική τους πρωτοβουλία, και είδαν, με δική τους πάλι αίτηση,
εικόνες και βίντεο από τις χώρες αυτές.
Η πιο όμορφη στιγμή ήταν όταν ζήτησαν να ακούσουν και μουσικές των
χωρών αυτών καταλήγοντας πως οι χώρες από όπου κατάγονται τα παιδιά
αυτά είναι πανέμορφες».
Από τη γραπτή αναφορά του 16
ου
Διαπολιτισμικού Δημοτικού Χανίων το οποίο
συνεργάστηκε με το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.
Έργα μαθητών του 16
ου
Διαπολιτισμικού Δημοτικού Χανίων το οποίο
συνεργάστηκε με το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου.