Page 8 - Diapolis

Basic HTML Version

Το μουσείο ήταν τέλειο!
6
Αγαπητή αναγνώστρια, αγαπητέ αναγνώστη,
ο παρών Οδηγός για τις εκπαιδευτικές επισκέψεις σε χώρους πολιτισμικής αναφοράς αποσκοπεί στο να σε βοηθήσει, είτε είσαι εκπαιδευτικός
είτε μουσειοπαιδαγωγός ή αρχαιολόγος, να αντιμετωπίσεις αποτελεσματικά τα ζητήματα διαφορετικότητας, διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και
ενταξιακής πολιτικής στον χώρο όπου εργάζεσαι. Συγκεκριμένα, ο Οδηγός σου προσφέρει, πέρα από το βασικό θεωρητικό υπόβαθρο για τη
διαπολιτισμική εκπαίδευση και τη σύνδεσή της με τη μουσειακή αγωγή, μεθοδολογικές υποδείξεις για την οργάνωση και τη διεξαγωγή εκπαι-
δευτικών επισκέψεων, καθώς και πληθώρα εξειδικευμένου υλικού, το οποίο, ταξινομημένο με κριτήρια στηριγμένα στις σύγχρονες θεωρίες
και στρατηγικές μάθησης, αξιοποιεί με τρόπο λειτουργικό και πρακτικό ιδέες, σχέδια εργασίας και σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα. Αυτά
τα εκπόνησαν και τα εφάρμοσαν –αυτό είναι, ίσως, το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό του Οδηγού– εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων της
εκπαίδευσης και όλων των τύπων των σχολείων σε στενή συνεργασία με ανθρώπους των μουσείων, με τους οποίους οι υπεύθυνοι της Υπο-
δράσης «Εκπαιδευτικές Επισκέψεις Μαθητών» είχαμε τη χαρά και την τύχη να συνεργαστούμε. Πρόκειται δηλαδή για εκπαιδευτικό υλικό που
αποτελεί «σάρκα εκ της σαρκός», υλικό που δοκιμάστηκε στην πράξη.
Απώτερος στόχος του Οδηγού είναι να δώσει κατευθύνσεις που μπορούν να αποτελέσουν πηγή γόνιμου προβληματισμού με βάση τις συνθή-
κες που αντιμετωπίζει το κάθε σχολείο και τις δυνατότητες που διαθέτει το κάθε μουσείο και όχι να λειτουργήσει ως συνταγολόγιο με έτοιμες
λύσεις για κάθε πρόβλημα, αν και σε κάποιες περιπτώσεις δεν αποκλείεται και αυτό. Η κάθε περιοχή, το κάθε σχολείο και η κάθε τάξη αντι-
μετωπίζουν ποικίλα και διαφορετικά μεταξύ τους προβλήματα. Επομένως, οι εκπαιδευτικοί μπορούν, με τον δικό τους δημιουργικό τρόπο,
να επεκτείνουν και να τροποποιούν τα παραδείγματα που περιλαμβάνονται στον Οδηγό, ώστε να καταστήσουν πιο αποτελεσματική και να
διευρύνουν την παρούσα βάση δεδομένων.
Ως επιστημονικοί υπεύθυνοι της Υποδράσης ευτυχήσαμε να έχουμε εξαίρετους συνεργάτες, τον Σταύρο Γρόσδο, τη Δώρα Σεϊτανίδου και
την Ελισάβετ Σκαρπαθιωτάκη, οι οποίοι σήκωσαν μεγάλο βάρος των δράσεων που προγραμματίσαμε. Τους ευχαριστούμε θερμά, όπως και
όλους τους εκπαιδευτικούς και τους ανθρώπους των μουσείων που συνεργάστηκαν μαζί μας, χωρίς το ενδιαφέρον και τη δημιουργικότητα
των οποίων δεν θα είχαμε καταφέρει και πολλά.
Δημήτρης Κ. Μαυροσκούφης
Καθηγητής Α.Π.Θ.
Έλσα Μυρογιάννη
π. Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων-Μουσειολόγος
ΠΡΟΛΟΓΟΣ