34
Η μάθηση είναι ενεργητική διαδικασία, που συμπεριλαμβάνει
πειραματισμό, εξερεύνηση, ανακάλυψη και ανακατασκευή της γνώσης.
Η ενεργητική συμμετοχή των μαθητών είναι βασικό στοιχείο της
διερευνητικής-ανακαλυπτικής μάθησης. Ανάλογα με την εξοικείωση των
μαθητών σε αυτόν τον τρόπο διδασκαλίας και μάθησης, η έρευνα μπορεί
να είναι περισσότερο ή λιγότερο καθοδηγούμενη.
Τα μουσεία, επειδή περιέχουν αντικείμενα, είναι από τη φύση τους χώροι
που προσφέρονται κατεξοχήν για τέτοιου είδους μάθηση και, μάλιστα,
με το σύστημα της πραξιακής αναπαράστασης, κατά το οποίο η γνώση
σχετίζεται με την κίνηση και τη δεξιότητα που προέρχεται από την άμεση
επαφή του ατόμου με τα πράγματα.
Ειδικά όταν η ανακάλυψη καθοδηγείται με τη βοήθεια αντικειμένων
μπορεί να είναι εξαιρετικά ελκυστική και αποτελεσματική, ιδιαίτερα όταν
έχουμε αλλοδαπούς μαθητές με φτωχή γνώση της ελληνικής γλώσσας.
�Έρευνα - Ανακάλυψη
«Οι μαθητές χωρίστηκαν σε μικρότερες υπο-ομάδες των 2 ή 3 ατόμων
και ανέλαβαν με οδηγό ένα αντικείμενο που τους δόθηκε εκείνη τη
στιγμή να εντοπίσουν το έργο ή τα έργα της έκθεσης με τα οποία
σχετιζόταν άμεσα αυτό το αντικείμενο. Η κάθε ομάδα έπρεπε στη
συνέχεια να οδηγήσει τα υπόλοιπα μέλη στα έργα τα οποία εντόπισε
ότι περιλαμβάνουν το συγκεκριμένο αντικείμενο (ή σχετίζονται με
αυτό) και να μοιραστεί τις σκέψεις της για το περιεχόμενο του έργου
και τους λόγους για τους οποίους ο καλλιτέχνης προχώρησε σε
ορισμένες εικαστικές επιλογές.
Τα αντικείμενα ήταν τα εξής:
¢
Μία εφημερίδα
¢
Μία σφραγίδα
¢
Ένα μπουκάλι Coca-Cola
¢
Ένα χαρτονόμισμα των 10 ευρώ
¢
Μία επαγγελματική κάρτα
¢
Ένα βάζο με μέλι
¢
Μία λευκή κόλλα χαρτί
¢
Μία καρτ ποστάλ
Οι μαθητές αφέθηκαν ελεύθεροι για λίγη ώρα στον εκθεσιακό χώρο,
ώστε να εντοπίσουν τα έργα που αναζητούσαν, να προβληματιστούν
πάνω σε αυτά και να κάνουν τις απαραίτητες νοηματικές συνδέσεις».
Από τη γραπτή αναφορά του Ειδικού Λυκείου Κωφών και Βαρηκόων
Θεσσαλονίκης, το οποίο συνεργάστηκε με το Μακεδονικό Μουσείο
Σύγχρονης Τέχνης.