Το φαινόμενο του θερμοκηπίου

Η συζήτηση για τις αλλαγές που παρατηρούνται στο κλίμα της γης τα τελευταία χρόνια ξεκινούν από την αλλαγή φαινομένων καθοριστικών για την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη πάνω στον πλανήτη γη. Παρακολουθώντας το βίντεοhttp://youtu.be/tPMad2A7zAA   τα παιδιά προσεγγίζουν πληροφορίες και στοιχεία σχετικά με το φαινόμενο του θερμοκηπίου και τις αλλαγές που παρατηρούνται σε αυτό  και καλούνται να συλλέξουν το αναγκαίο λεξιλόγιο ώστε να μπορέσουν ομαδοσυνεργατικά να πραγματοποιήσουν συγκεκριμένες γλωσσικού περιεχομένου δράσεις.
Είδος Yλικού: Δραστηριότητα
Εκτιμώμενη Διάρκεια: 2 διδακτικές ώρες (Δ.Ω.)

Επίπεδο Γλωσσομάθειας της Ελληνικής: Β2
Βαθμίδες Εκπαίδευσης: Πρωτοβάθμια

Τάξεις:
ΣΤ' Δημοτικού

Ηλικιακή Ομάδα: 10-12, 13-15
Γνωστικά Πεδία:
Ελληνική Γλώσσα, Γεωγραφία
Επικοινωνιακή Περίσταση:
Κατανόηση  του τρόπου με τον οποίο διαμορφώνεται το κλίμα. Ποιοι παράγοντες ευθύνονται για την αλλαγή του.
Γλωσσική Διδασκαλία:
Λεξιλόγιο
Τεχνικές ή άλλες απαιτήσεις:
Δυνατότητα προβολής βίντεο από δικτυακό τόπο
Απαιτούμενα διδακτικά μέσα/υλικά:
Η/Υ, φωτοτυπίες
Οργάνωση Τάξης:
Ομαδική
Προαπαιτούμενες Γνώσεις:
Γνώση των εννοιών: ατμόσφαιρα, καιρός, κλίμα
Λέξεις Κλειδιά:
Ο καιρός/το κλίμα, Περιβάλλον/οικολογία, Επιστήμες
Γενικοί στόχοι:
Γενικός στόχος της δραστηριότητας είναι να κατανοήσουν τα παιδιά ότι το φαινόμενο του θερμοκηπίου είναι κάτι θεμιτό - καθώς διατηρεί τη ζωή στη γη- κι ότι αυτό που προκαλεί προβλήματα είναι η αλλαγή των ισορροπιών σε αυτό το φαινόμενο
Γλωσσικές Ικανότητες – Δεξιότητες:
Κατανόηση προφορικού λόγου, Κατανόηση γραπτού λόγου, Παραγωγή προφορικού λόγου, Παραγωγή γραπτού λόγου
Λογικές Γνωσιακές Ικανότητες – Δεξιότητες:
Ικανότητα για διατύπωση και λύση προβλημάτων, Ικανότητα μετάφρασης
Επιστημονικός Εγγραμματισμός:
Φυσικές Επιστήμες (και Τεχνολογία)
Ψηφιακός Εγγραμματισμός:
Διαχείριση πηγών πληροφορίας και ανακαλυπτική μάθηση, Διατύπωση υποθέσεων – ερωτημάτων, Πρότυπα – σχήματα απεικόνισης και Εκφραστικά εργαλεία και μέσα
Ικανότητες για Συμμετοχή και Δράση στην Κοινωνία:
Συνεργασία, Αλληλεπίδραση και Επικοινωνία
Δομικοί Στόχοι :
Να κατανοούν προτάσεις που ακούν και οι οποίες περιέχουν άγνωστες λέξεις, από τα συμφραζόμενα.
Να κατανοούν προτάσεις που διαβάζουν- ερωτήσεις.
Να συντάσσουν προτάσεις σύνθετες (με χρήση όρων επιπλέον του Υ.Ρ.Α ή Υ.Ρ.Κ) χρησιμοποιώντας λεξιλόγιο της ενότητας.
Λεξιλογικοί Στόχοι:
Να προσεγγίσουν λεξιλόγιο που σχετίζεται με τον καιρό και  το κλίμα.Πιο συγκεκριμένα στο βίντεο και στις ερωτήσεις και προτάσεις της δραστηριότητας περιέχεται λεξιλόγιο που αφορά την ατμόσφαιρά, τα καιρικά φαινόμενα, την αλλαγή των καιρικών φαινομένων, τα αίτια της αλλαγής, τα αποτελέσματα και τις δράσεις - πράξεις που μπορούμε να αναλάβουμε για το περιορισμό των αρνητικών αποτελεσμάτων. Κάποιες από τις λέξεις δίνονται στα παιδιά και κάποιες λέξεις θα πρέπει με ομαδική συζήτηση να τις εντοπίσουν και να τις καταγράψουν στο χώρο που προβλέπεται.
Λειτουργικοί Στόχοι:
Με την ολοκλήρωση της ενότητας τα παιδιά θα πρέπει να μπορούν να  κατανοούν προφορικό λόγο και κείμενα που αφορούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Θα πρέπει επίσης να μπορούν χρησιμοποιώντας το λεξιλόγιο που έχουν μπροστά τους να περιγράφουν φαινόμενα που έχουν σχέση με τον καιρό και το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Άλλοι Στόχοι

Προγραμματισμός για την αποτίμηση της επίτευξης των στόχων που τίθενται στην Τ.Υ.
Προκειμένου να εκτιμηθεί η επίτευξη των στόχων τα παιδιά θα κληθούν να κατασκευάσουν ( ομαδικά) τρίπτυχο ενημερωτικό για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, τις αλλαγές στο κλίμα και τις αρνητικές συνέπειες για τον άνθρωπο και τις κοινότητές του.
Δημιουργήθηκε στις 13/05/2013 13:51 από τον Ελένη Μπαρμπουδάκη (1ο Ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Πορταριάς)